DESCARREGAR LA NOTA JURÍDICA (format pdf)
S’ha publicat al DOGC, el dia 27 de desembre de 2024 el Decret Llei 12/2024, de 23 de desembre, pel qual es modifica l'article 29 bis del text refós de la legislació en matèria d'aigües de Catalunya, aprovat pel Decret legislatiu 3/2003, de 4 de novembre (DOGC núm. 9318 - 27.12.2024). Aquest Decret Llei va entrar en vigor el mateix dia de la seva publicació al DOGC, el 27 de desembre de 2024 (v. disposició final).
1. Introducció: la derogació del règim sancionador per excés de consum als ens locals arran de la situació de sequera
Amb caràcter introductori, l’Exposició de Motius d’aquest decret llei recorda l’existència del Pla especial d'actuació en situació d'alerta i eventual sequera (PES), aprovat per l'Acord GOV/1/2020, de 8 de gener (d’ara endavant, PES) que inclou les regles d’explotació dels sistemes i les mesures que cal aplicar en relació amb el domini públic hidràulic, amb l’objecte de minimitzar els efectes dels episodis de sequera, en compliment de l’art. 27 de la Llei 10/2001, de 5 de juliol, del Pla hidrològic nacional.
Posteriorment, el Preàmbul recorda que, en primer lloc, mitjançant el Decret Llei 1/2023, de 28 de febrer, pel qual s'estableixen mesures extraordinàries i urgents per fer front a la situació de sequera excepcional en l'àmbit del districte de conca fluvial de Catalunya es va introduir mitjançant la seva disposició final primera un nou article 29 bis en el text refós de la legislació en matèria d’aigües de Catalunya afegint-hi la tipificació de les infraccions dels incompliments de les mesures contingudes en el PES i de les sancions corresponents. Més tard, la Llei 9/2023, de 19 de maig, de mesures extraordinàries i urgents per afrontar la situació de sequera excepcional a Catalunya va complementar en diversos aspectes el previst al Decret Llei esmentat anteriorment i, pel que fa a l’aplicació del règim sancionador previst a l’article 29 bis del text refós de la legislació en matèria d'aigües de Catalunya, va incorporar una moratòria pel que fa als incompliments de les dotacions màximes previstes al Pla especial de sequera per establir que entrava en vigor al cap d'un mes de la data de publicació de l'ordre de convocatòria de la línia d'ajuts als ens locals. Finalment, el Decret Llei 4/2024 de 16 d'abril, pel qual s'adopten mesures urgents per pal·liar els efectes de la sequera en l'àmbit del districte de conca fluvial de Catalunya va modificar el règim sancionador per incompliment del PES per apropar el model a un sistema centrat en sancionar l'excés de consum i que pren en consideració un període a fi de tenir en compte la tendència en l'evolució del consum i modular la sanció en conseqüència. Alhora, va introduir criteris específics de graduació de la sanció per tal d'ajustar la quantia a les accions que estigués emprenent el municipi o la persona titular del servei per revertir-hi la situació.
Ara, el Govern de la Generalitat de Catalunya considera necessari suprimir la tipificació com a infracció de la superació de les dotacions màximes per a abastament de població que estableix el PES, continguda a la lletra b) de l'apartat 1 de l'article 29 bis del text refós de la legislació en matèria d'aigües de Catalunya. També es deroguen -per raons de congruència normativa i de seguretat jurídica- els apartats 2 i 3 d’aquest mateix article 29 bis.
En aquest sentit, el Govern justifica la necessitat d’aquesta supressió en base als següents motius:
- En primer lloc, els ens locals ja estan executant diferents actuacions (gran part de les quals finançades per les diverses línies de subvencions aprovades per l’Agència Catalana de l’Aigua -ACA-) que han de permetre reduir les ineficiències de les xarxes de subministrament domiciliari d'aigua, que són una de les principals causes d'incompliment del règim de dotacions màximes per a abastament de poblacions establertes al PES. En el mateix sentit, la redacció dels plans directors d'abastament objecte de subvenció.
- En segon lloc, es considera que mantenir la tipificació d'aquesta conducta com a infracció i sancionar-ne la comissió pot ser contraproduent en determinats supòsits, com és el cas dels petits municipis amb recursos econòmics limitats i en situació d'especial vulnerabilitat davant la sequera, atès que pot dificultar que executin les mesures necessàries per dotar de resiliència les infraestructures destinades la prestació del servei públic mínim de caràcter obligatori de subministrament d'aigua potable.
- Per últim, el Govern considera que el règim sancionador actual «no respon ni al caràcter d'ultima ratio ni als principis de proporcionalitat i d'eficiència, atès que la finalitat pretesa s'està assolint amb l'aplicació de mesures menys restrictives com són les de foment».
2. Derogació de la lletra b) de l'apartat 1 i els apartats 2 i 3 de l'article 29 bis.
L’article únic del decret llei 12/2024, de 23 de desembre, deroga la lletra b de l'apartat 1 i els apartats 2 i 3 de l'article 29 bis del text refós de la legislació en matèria d'aigües de Catalunya, aprovat per Decret legislatiu 3/2003, de 4 de novembre.
Per últim, aquest decret llei està pendent de convalidació per part del Parlament de Catalunya en el moment de redactar aquesta nota informativa (8 de gener de 2025).