L’actual LCSP atribueix diverses obligacions als òrgans de contractació en cas que tinguin indicis, durant un procediment d’adjudicació, de conductes col·lusòries en la contractació pública, és a dir, pràctiques entre empreses competidores que tinguin per objecte, produeixin o puguin produir l'efecte d'impedir, restringir o falsejar la competència. Aquestes pràctiques col·lusòries afecten significativament la contractació pública i perjudiquen les entitats públiques licitadores, els pressupostos públics i, en última instància, també la ciutadania.
Aquestes obligacions es concreten en els següents articles:
- D’acord amb l’art. 132 de la LCSP, els òrgans de contractació han de vetllar en tot el procediment d’adjudicació per la salvaguarda de la lliure competència. En aquest sentit, han de notificar a la Comissió Nacional dels Mercats i la Competència (CNMC) o òrgan equivalent autonòmic –a Catalunya, l'Autoritat Catalana de la Competència (ACCO)– qualsevol fet del qual tinguin coneixement en l’exercici de les seves funcions que pugui constituir una infracció de la legislació de defensa de la competència. En particular, han de comunicar qualsevol indici d’acord, decisió o recomanació col·lectiva, o pràctica concertada o conscientment paral·lela entre els licitadors, que tingui per objecte, produeixi o pugui produir l’efecte d’impedir, restringir o falsejar la competència en el procés de contractació
- Per altra banda, l'òrgan de contractació també ha de comunicar a les mateixes entitats els indicis fundats de conductes col·lusòries en licitacions de contractes subjectes a regulació harmonitzada abans de l'adjudicació del contracte, cosa que implica la suspensió del procediment (art. 150.1 de la LCSP), per tal que aquesta emeti un informe sobre el caràcter fundat o no d’aquests indicis. Aquest article va ser modificat en el sentit esmentat mitjançant la Llei 31/2022, de 23 de desembre, de pressupostos generals de l'Estat per a l'any 2023.
Tant la CNMC com l’ACCO han anat publicant materials i eines dirigides als òrgans de contractació del sector públic subjectes a la LCSP per tal d’assistir-los en la comunicació referida en els paràgrafs anteriors, amb l’objectiu d’aconseguir una millor i més eficaç detecció de pràctiques anticompetitives en els processos de licitació. En aquest sentit, destaquem:
- La Guia als òrgans de contractació per a la remissió d’indicis, publicada per la CNMC el passat 9 de febrer de 2024. En el document, la CNMC, en exercici de la seva funció d’investigar qualsevol conducta col·lusòria de les empreses contràries a la competència, llista els principals indicis de manipulació de concursos i fa una breu explicació de cadascun d’ells: reduït nombre de licitadors, ofertes incoherents d’un mateix licitador, similituds sospitoses en les ofertes presentades...
Mitjançant la guia, la CNCM fomenta la comunicació de qualsevol d’aquestes situacions per part dels òrgans de contractació, en considerar-los els millor posicionats per detectar manipulacions en licitacions públiques, a través del canal habilitat a la seva seu electrònica. La guia acaba recordant a l'òrgan de contractació que és vital que guardi el màxim silenci i que en cap cas ha d'advertir els licitadors de les seves sospites ni dels seus contactes amb la CNMC.
- La Guia per a la detecció de la col·lusió en la contractació pública, publicada per l’ACCO amb l’objectiu de facilitar i fomentar la comunicació a l’autoritat de competència d’indicis de col·lusió en procediments de contractació pública. La Guia inclou les pautes per a la detecció de la col·lusió en la contractació pública, així com un seguit de pautes a seguir en casos d'indicis col·lusoris i recomanacions per a una millor detecció. L’ACCO també n’ha publicat un resum executiu.