S’ha publicat al BOE, el 9 de novembre de 2021, el Reial Decret llei 26/2021, de 8 de novembre, pel qual s’adapta el text refós de la llei reguladora de les hisendes locals, aprovat pel Reial Decret legislatiu 2/2004, de 5 de març, a la recent jurisprudència del Tribunal Constitucional respecte de l’impost sobre l’increment del valor dels terrenys de naturalesa urbana.
El present Reial Decret llei s’estructura en un article únic que modifica el text refós de la Llei Reguladora de les Hisendes Locals, aprovat pel Reial Decret Legislatiu 2/2004, de 5 de març, una disposició transitòria única per a l’adaptació de les ordenances fiscals a la nova normativa i tres disposicions finals que regulen el títol competencial, l’habilitació normativa i la seva entrada en vigor.
La Sentència del Tribunal Constitucional 59/2017, d’11 de maig de 2017, relativa a l’IIVTNU, va declarar inconstitucionals i nuls els articles 107.1, 107.2 a) i 110.4, del TRLHL. Posteriorment, la STC 126/2019, de 31 d’octubre de 2019, va declarar la inconstitucionalitat de l’article 107.4 respecte dels casos en els quals la quota a satisfer sigui superior a l’increment patrimonial realment obtingut pel contribuent i, finalment, la recent STC 182/2021, de 26 d’octubre de 2021, ha declarat la inconstitucionalitat i nul·litat dels articles 107.1, segon paràgraf, 107.2 a) i 107.4 del text, deixant sense contingut normatiu la determinació de la base imposable, per la qual cosa s’impedeix la liquidació, comprovació, recaptació i revisió d’aquest tribut local i per tant, la seva exigibilitat.
Mitjançant el present Reial decret llei es pretén regular l’impost incorporant la doctrina resultant de les diferents sentències del TC que s’hi ha pronunciat. Es manté la naturalesa del tribut però s’introdueix un nou supòsit de no subjecció per als casos en què es constati, a instància de l’interessat, que no s’ha produït increment del valor; es preveu que per a la determinació de la base imposable els ajuntaments podran corregir a la baixa els valors cadastrals del sòl en funció del seu grau d’actualització, substituint els anteriors percentatges anuals per uns coeficients màxims establerts en funció del nombre d’anys transcorreguts des de l’adquisició del terreny, que seran actualitzats anualment mitjançant norma amb rang legal (per exemple via Llei de Pressupostos Generals de l’Estat), tenint en compte l’evolució dels preus de les compravendes realitzades. S’estableix una regla de salvaguarda amb la finalitat d’evitar que la tributació per aquest impost pugui resultar contrària al principi de capacitat econòmica, permetent, a instàncies del subjecte passiu, acomodar la càrrega tributària a l’increment de valor efectivament obtingut.
Pel que fa a la base imposable serà el resultat de multiplicar el valor cadastral del sòl en el moment en què es meriten pels coeficients que aprovin els ajuntaments que, en cap cas no podran excedir dels que s’indiquen a continuació en funció del número d’anys transcorreguts des de l’adquisició de l’immoble:
Període de generació |
Coeficient |
---|---|
Inferior a 1 any |
0,14 |
1 any |
0,13 |
2 anys |
0,15 |
3 anys |
0,16 |
4 anys |
0,17 |
5 anys |
0,17 |
6 anys |
0,16 |
7 anys |
0,12 |
8 anys |
0,10 |
9 anys |
0,09 |
10 anys |
0,08 |
11 anys |
0,08 |
12 anys |
0,08 |
13 anys |
0,08 |
14 anys |
0,10 |
15 anys |
0,12 |
16 anys |
0,16 |
17 anys |
0,20 |
18 anys |
0,26 |
19 anys |
0,36 |
Igual o superior a 20 anys |
0,45 |
A més, es reconeix la possibilitat que els ajuntaments, als efectes d’aquest impost, corregeixin fins a un 15% a la baixa els valors cadastrals del sòl en funció del seu grau d’actualització.
El mètode per a calcular la base imposable és optatiu, ja que el contribuent té la possibilitat de tributar en funció de la plusvàlua real obtinguda en el moment de la transmissió d'un immoble, que es determina per la diferència entre el valor de transmissió del sòl i el d'adquisició. Si el contribuent demostra que la plusvàlua real és inferior a la resultant del mètode d'estimació objectiva, podrà aplicar la real.
En les transmissions d'un immoble en les quals hi hagi sòl i construcció, la plusvàlua real del terreny equivaldrà a la diferència entre el preu de venda i el d'adquisició després d'aplicar-li la proporció que representa el valor cadastral del sòl sobre el valor cadastral total.
Aquests càlculs podran ser objecte de comprovació per part dels Ajuntaments, d'acord amb una novetat que introdueix la norma.
Finalment, s’estableix un període transitori de 6 mesos des de l’entrada en vigor del reial decret llei perquè els ajuntaments que tinguin establert l’impost sobre l’increment de valor del terreny de naturalesa urbana modifiquin les seves respectives ordenances fiscals per adequar-les al disposat en aquesta.
Fins que entri en vigor la modificació a què es refereix la disposició transitòria, resultarà d'aplicació el que es disposa en aquest reial decret llei, prenent-se, per a la determinació de la base imposable de l'impost, els coeficients màxims establerts en la redacció de l'article 107.4 del text refós de la Llei Reguladora de les Hisendes Locals donada per aquest reial decret llei.
Aquest Reial Decret llei entra en vigor l’endemà de la seva publicació al BOE.
Enllaços
- El Congrés dels Diputats ha convalidat el Reial Decret 26/2021, de 8 de novembre, pel qual es va establir la nova regulació de l'Impost sobre Plusvàlua: ENLLAÇ
- Reial Decret llei 26/2021, de 8 de novembre: ENLLAÇ
- Consell de Ministres de 8 de novembre de 2021 (pàgines 8-10): ENLLAÇ
- Nota-resum de la sentència del Tribunal Constitucional sobre l'impost de plusvàlua: ENLLAÇ
- Exemples de la reforma de l'impost sobre l'increment de valor dels terrenys de naturalesa urbana (IIVTNU): DOCUMENT
A destacar: D’acord amb la ja esmentada Disposició Transitòria única del RD llei, i atès que la norma entrarà en vigor l’endemà de la seva publicació, entenem que, a partir del dia 10 de novembre, als municipis en què els ajuntaments tinguin establert l’IIVTNU l’impost serà d’aplicació ens els termes del RD llei, prenent-se, per a la determinació de la base imposable de l’impost, els coeficients màxims establerts en l’article 107.4 del Text Refós de la Llei Reguladora de les Hisendes Locals en la redacció donada pel mateix RD llei, que hem reproduït en aquesta nota.