DESCARREGAR LA MOCIÓ (format pdf)
Proposta de resolució de l’Assemblea de l’ACM
(17 de juny de 2025 - Banyoles)
Els ens locals són els que més dependència tenen de la resta d’administracions supramunicipals per a prestar els serveis que tenen encomanats per Llei i per a impulsar les mesures que donin resposta a les necessitats de la ciutadania.
Tot i ser l’administració més ben valorada i la més propera, la manca de solucions estructurals en les competències i el finançament ha anat removent els principis que protegeixen les administracions locals.
Així, els principis de subsidiarietat, el d’autonomia local, el de suficiència financera i el de subsidiarietat són, després de 45 anys de municipalisme democràtic continuat, només un plantejament teòric que no té aplicació en el dia a dia.
La manca de participació dels ens locals en la presa de decisions a nivell europeu, estatal i nacional, fa que els legisladors els vegin com uns instruments per a l’aplicació de les estratègies supramunicipals i poques vegades incorporen la visió de qui coneix millor les necessitats de la ciutadania. Alhora, massa sovint es recorre al mecanisme de la subvenció i no a l’atribució de fons de manera estructural, que donaria més estabilitat i continuïtat en polítiques que són bàsiques per la ciutadania. A més, el control i avaluació dels fons no es tradueix en la confiança entre dues administracions que ja tenen els seus propis mecanismes de control i intervenció sinó en un atac directe a la simplificació administrativa.
Finalment, en no disposar d’un marc jurídic i competencial actualitzat que incorpori un finançament estructural i no condicionat, sovint es paralitzen o no es financen a temps i suficientment serveis i competències que afecten a la qualitat democràtica de les nostres administracions i, sobretot, als serveis que rep la ciutadania. Rebre o no aquests recursos no pot dependre de la dinàmica parlamentària de cada moment a Europa, a l’Estat o a Catalunya.
És per tot això que reclamem que s’impulsin mesures que no condicionin el dia a dia dels ens locals a les majories parlamentàries de cada moment i s’incorpori el coneixement dels ens locals a totes les decisions que els hi afecten. En especial, cal revisar la Llei de Bases de Règim Local i impulsar la nova llei de governs i finances locals, a mig termini. I a curt termini, l’Assemblea de l’ACM reunida a Banyoles, demana:
Primer.- Instem al Govern de l’Estat, al Govern de la Generalitat i als grups parlamentaris a les Corts espanyoles i al Parlament de Catalunya a impulsar una reforma estructural de totes les lleis que afecten als ens locals per a garantir els principis de suficiència financera, autonomia local, subsidiarietat i solidaritat.
En particular, cal que les lleis garanteixin que es respecti i doni contingut a aquests principis i, per tant, que no s’hagi de dependre de les majories parlamentàries de cada moment donant estabilitat i continuïtat a les eines jurídiques i de finançament que han de disposar els ens locals per a complir amb les seves competències.
Segon.- Instar els grups parlamentaris a les Corts espanyoles a què, de manera immediata, s’aprovin els canvis legislatius que permetin el lliurament a compte per a l’any 2025 i les liquidacions de l’any 2023. En el mateix sentit, que es permeti la destinació del superàvit municipal a inversions financerament sostenibles.
Tercer.- Instar el Govern de la Generalitat a què prioritzi políticament i pressupostària la negociació que s’està duent a terme amb les entitats municipalistes del Contracte-Programa 2026-2029 de Serveis Social i es doti suficientment aquesta eina de concertació entre administracions per atendre adequadament les demandes socials de la nostra societat.
Quart.- Instar el Govern de la Generalitat perquè desbloquegi i impulsi la concertació territorial de les polítiques actives d’ocupació i així empoderar als propis agents territorials en l’impuls i desplegament d’aquestes polítiques.
Cinquè.- Instar el Govern de la Generalitat perquè el debat de la llei sobre l’ensenyament en el primer cicle d’educació infantil (0-3) serveixi per a consensuar el model que volem al nostre país i debatre les responsabilitats que implica el seu desplegament.
Sisè.- Instar el Govern de la Generalitat a què concreti i aprovi el fons extraordinari anunciat per als Consells Comarcals i treballi, conjuntament amb les entitats municipalistes i els propis Consells, un nou marc jurídic que permeti la seva suficiència financera.
Setè.- Instar el Govern de la Generalitat perquè impulsi el desplegament de la Llei de l’Estatut del municipi rural que s’aprovarà aquests mes de juliol, constituint de manera immediata els grups de treball que es preveuen a la pròpia llei amb les entitats municipalistes que preveu la pròpia llei.
Vuitè.- Instar al Govern de la Generalitat de Catalunya i al Departament d’Educació i Formació Professional que modifiqui el Decret 161/1996 per tal d’eliminar la distinció que hi ha actualment entre el transport escolar obligatori, el no obligatori i el servei de menjador escolar, eliminar així la desigualtat de serveis, especialment per aquelles famílies que viuen en nuclis urbans disseminats i aïllats, i que assumeixi el cost que aquestes desigualtats suposen per les famílies i els ajuntaments.
Novè.- Fer arribar aquesta Resolució al Govern de la Generalitat, al Govern de l’Estat i els grups parlamentaris amb representació a les Corts espanyoles i al Parlament de Catalunya.