DESCARREGAR LA NOTA JURÍDICA (format pdf)
S’ha publicat al BOE, el dia 29 de novembre de 2024 el Reial Decret Llei 8/2024, de 28 de novembre, pel qual s'adopten mesures urgents complementàries en el marc del Pla de resposta immediata, reconstrucció i rellançament enfront dels danys causats per la Depressió Aïllada en Nivells Alts (DANA) en diferents municipis entre el 28 d'octubre i el 4 de novembre de 2024 (BOE núm. 288, de 29.11.2024).
1. Introducció: La DANA del dia 29 d’octubre de 2024 i el «Pla de Resposta Immediata, de Reconstrucció i de Rellançament de la Comunitat Valenciana».
El passat dia 29 d’octubre de 2024 es va produir la pitjor DANA («Depressió Aïllada en Nivells Alts»)registrada a l’Estat espanyol en el present segle, amb especial incidència a la Comunitat Valenciana. Aquesta DANA ha provocat 230 morts, 4 persones desaparegudes a dia d’avui, la destrucció de múltiples infraestructures, tant públiques com privades, habitatges i negocis, etc.
En aquest context, el Govern de l’Estat ha articulat un conjunt de mesures de resposta davant l’emergència humanitària en el marc del denominat «Pla de Resposta Immediata, de Reconstrucció i de Rellançament de la Comunitat Valenciana», el qual consta de tres fases:
- Actuacions de reacció: Comprèn les actuacions de resposta immediata i urgent davant la catàstrofe.
- Reconstrucció de les zones afectades.
- Rellançament i transformació del territori, particularment el del País Valencià, a l’emergència climàtica que afecta amb especial intensitat les regions mediterrànies.
Dins d’aquest Pla, el passat 5 de novembre es van implementar un primer conjunt de mesures a través del Reial Decret Llei 6/2024, de 5 de novembre, pel qual s'adopten mesures urgents de resposta davant els danys causats per la Depressió Aïllada en Nivells Alts (DANA) en diferents municipis entre el 28 d'octubre i el 4 de novembre de 2024. Aquest reial decret llei ja ha estat convalidat pel Congrés dels Diputats. Entre aquest primer conjunt de mesures es va incloure la declaració del territori damnificat per la DANA com a «zona afectada greument per una emergència de protecció civil».
Posteriorment, es va aprovar el Reial Decret Llei 7/2024, d'11 de novembre, pel qual s'adopten mesures urgents per a l'impuls del Pla de resposta immediata, reconstrucció i rellançament enfront dels danys causats per la Depressió Aïllada en Nivells Alts (DANA) en diferents municipis entre el 28 d'octubre i el 4 de novembre de 2024. En relació a aquest reial decret llei i la modificació que va introduir a la Llei Reguladora de Bases del Règim Local (LRBRL) per regular l’aportació de mitjans humans i materials a entitats locals afectades greument per una emergència civil per catàstrofes naturals, els Serveis Jurídics de l’ACM ja en vam elaborar una nota informativa.
Per últim, el Govern de l’Estat ha posat en marxa el «Comissionat especial per a la reconstrucció i reparació dels danys provocats per la DANA», per mitjà del Reial Decret 1160/2024, de 19 de novembre.
Del nou Reial Decret Llei 8/2024 n’hem de destacar la disposició final segona que introdueix diferents novetats en l’ordenament jurídic laboral. Segons el Preàmbul de la norma «resulta precís dotar empreses i persones treballadores d’un permís amb regles clares, que cobreixi situacions en què resulti impossible accedir al centre de treball o transitar per les vies de circulació necessàries per acudir-hi, com a conseqüència de les recomanacions, limitacions o prohibicions al desplaçament establertes per les autoritats competents, així com quan concorri una situació de risc greu i imminent. Complementàriament, quan aquestes situacions s’allarguin haurà de preveure’s la seva consideració com a causa de força major a efectes de suspensió de contractes i reduccions de jornada. Connectant amb aquests fenòmens, també es considera imprescindible incrementar el nivell d’informació sobre els mateixos de la representació legal de les persones treballadores, així com exigir que la negociació col·lectiva abordi directament protocols d’actuació enfront d’aquestes situacions». En matèria laboral aquest Reial Decret Llei aborda les següents quatre qüestions:
- Introducció d’un nou permís retribuït de fins a quatre dies en el supòsit establert.
- Previsió que el manteniment de les circumstàncies que donen lloc al nou permís pugui donar lloc a la tramitació d’un expedient de regulació temporal d’ocupació (ERTO) per força major.
- Reconeixement del dret de la representació legal de les persones treballadores a ser informada per l'empresa de les mesures d'actuació previstes amb motiu de l'activació d'alertes per catàstrofes i altres fenòmens atmosfèrics adversos.
- Deure que la negociació col·lectiva inclogui protocols d’actuació que recullin mesures de prevenció de riscos específicament referides a l’actuació enfront de catàstrofes i altres fenòmens meteorològics adversos.
Aquest Reial Decret Llei consta d’una part expositiva i d’una part dispositiva estructurada en sis títols, 53 articles, 17 disposicions addicionals, una disposició transitòria, una disposició derogatòria, vuit disposicions finals i vuit annexos. Aquest Reial Decret Llei es dicta a l’empara de l’establert a les regles 1.ª, 5.ª, 6.ª, 7.ª, 8.ª, 13.ª, 14.ª,15.ª,17.ª, 18.ª, 21.ª, 22.ª, 23.ª, 24.ª, 25.ª, 29.ª y 30.ª de l’article 149.1 de la CE i entra en vigor el dia següent al de la seva publicació al BOE (disposició final vuitena). Per tant, la norma va entrar en vigor aquest dissabte 30 de novembre de 2024.
En primer lloc, tal i com hem assenyalat a l’apartat 1 d’aquesta nota informativa, s’afegeix una nova lletra g) a l’article 37.3 del text refós de la Llei de l’Estatut dels Treballadors, aprovat pel Reial Decret Legislatiu 2/2015, de 23 d’octubre (d’ara endavant, TRET), amb la següent redacció:
«3. La persona treballadora, previ avís i justificació, podrà absentar-se del treball, amb dret a remuneració, per algun dels motius i pel temps següent: (...)
g) Fins a quatre dies per impossibilitat d'accedir al centre de treball o transitar per les vies de circulació necessàries per a acudir-hi, a conseqüència de les recomanacions, limitacions o prohibicions al desplaçament establertes per les autoritats competents, així com quan concorri una situació de risc greu i imminent, incloses les derivades d'una catàstrofe o fenomen meteorològic advers. Transcorreguts els quatre dies, el permís es prolongarà fins que desapareguin les circumstàncies que el van justificar, sens perjudici de la possibilitat de l'empresa d'aplicar una suspensió del contracte de treball o una reducció de jornada derivada de força major en els termes previstos en l'article 47.6.
Quan la naturalesa de la prestació laboral sigui compatible amb el treball a distància i l'estat de les xarxes de comunicació permeti el seu desenvolupament, l'empresa podrà establir-lo, observant la resta de les obligacions formals i materials recollides en la Llei 10/2021, de 9 de juliol, de treball a distància, i, en particular, el subministrament de mitjans, equips i eines adequats (...)».
Per tant, l’existència d’aquest nou permís s’haurà de tenir en compte i serà d’aplicació pel que fa al personal laboral de les entitats locals d’acord amb el que estableix l’article 7 del Reial Decret Legislatiu 5/2015, de 30 d’octubre, pel qual s’aprova el Text refós de la Llei de l’Estatut Bàsic de l’Empleat Públic (d’ara endavant, TREBEP) segons el qual «el personal laboral al servei de les Administracions Públiques es regeix, a més de per la legislació laboral i per les restants normes convencionalment aplicables, pels preceptes d’aquest Estatut que així ho disposin (...)». En aquest sentit, l’article 48 del TREBEP només s’aplica als funcionaris públics i, per tant, en matèria de permisos del personal laboral haurem d’aplicar el règim de permisos previstos a l’article 37.3 de l’ET, règim al qual ara s’ha afegit aquest nou permís retribuït a la lletra g), l’anomenat “permís climàtic”.
3. Consideració d’un nou supòsit de força major temporal que pot donar lloc a la suspensió del contracte o a la reducció de jornada.
En segon lloc i, vinculat a l’anterior, s’afegeix un supòsit concret de força major temporal estretament vinculat al nou permís retribuït de la lletra g) de l’art. 37.3 TRET que pot donar lloc a la suspensió del contracte de treball o la reducció de jornada. Concretament, es regula com a supòsit de força major temporal que, un cop passats els 4 dies del permís retribuït del nou art. 37.3.g) TRET, es mantingui la impossibilitat d’accedir al centre de treball o a les vies de circulació necessàries per a acudir-hi, tret que sigui possible el treball a distància en els termes recollits en aquest precepte. Concretament, la nova redacció de l’apartat 6 de l’article 47 TRET estableix el següent:
«6. La força major temporal podrà estar determinada per impediments o limitacions en l'activitat normalitzada de l'empresa que siguin conseqüència de decisions adoptades per l'autoritat pública competent, incloses aquelles orientades a la protecció de la salut pública.
També estarà determinada pel manteniment, transcorreguts els quatre dies previstos en l'article 37.3.g), de la impossibilitat d'accedir al centre de treball o a les vies de circulació necessàries per a acudir a aquest, tret que sigui possible el treball a distància en els termes recollits en aquest precepte.
Per contra, les circumstàncies del paràgraf anterior no seran constitutives de força major durant la durada del permís de l'article 37.3.g). Durant aquesta, només podrà justificar-se la força major sobre la base d'altres circumstàncies, i en aquest cas els efectes es retrotrauran al moment del fet causant corresponent.
Serà aplicable el procediment previst per als expedients per causa de força major temporal a què es refereix l'apartat anterior, amb les següents particularitats:
a) La sol·licitud d'informe per part de l'autoritat laboral a la Inspecció de Treball i Seguretat Social no serà preceptiva.
b) L'empresa haurà de justificar, en la documentació remesa juntament amb la sol·licitud, l'existència de les concretes limitacions o de l'impediment a la seva activitat a conseqüència de la decisió de l'autoritat competent.
c) L'autoritat laboral autoritzarà l'expedient si s'entenen justificades les limitacions o impediment referits».
En tercer lloc, s’introdueix una nova lletra e) a l’article 64.4 de l’ET en virtut de la qual els comitès d’empresa tindran dret a ser informats de les mesures d'actuació previstes amb motiu de l'activació d'alertes per catàstrofes i altres fenòmens meteorològics adversos, sens perjudici dels drets d'informació, consulta i participació previstos en la Llei de Prevenció de Riscos Laborals. Tot això a l'efecte de l'adopció de les corresponents mesures i decisions, incloses, entre d’altres, les previstes en l'article 21 de la Llei 31/1995, de 8 de novembre.
5. Possibilitat d’incorporar a través de la negociació col·lectiva protocols d’actuació amb mesures de prevenció de riscos referides a catàstrofes i altres fenòmens meteorològics adversos.
Per últim, la nova redacció de l’article 85.1 TRET reconeix als convenis col·lectius la possibilitat de regular qüestions d’índole econòmica, laboral, sindical i, en general, les que afectin les condicions d'ocupació i l'àmbit de relacions dels treballadors i de les seves organitzacions representatives amb l'empresari i les associacions empresarials, inclosos procediments per a resoldre les discrepàncies sorgides en els períodes de consulta previstos en els articles 40, 41, 47 i 51.
La novetat introduïda pel Reial Decret Llei 8/2024 consisteix a incorporar, a través de la negociació col·lectiva, la possibilitat de pactar protocols d'actuació que recullin mesures de prevenció de riscos específicament referides a l'actuació enfront de catàstrofes i altres fenòmens meteorològics adversos.
6. Enllaços.
- Reial decret llei 8/2024, de 28 de novembre, pel qual s'adopten mesures urgents complementàries en el marc del Pla de resposta immediata, reconstrucció i rellançament enfront dels danys causats per la Depressió Aïllada en Nivells Alts (DANA) en diferents municipis entre el 28 d'octubre i el 4 de novembre de 2024. ENLLAÇ.
- Reial decret legislatiu 2/2015, de 23 d'octubre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de l'Estatut dels Treballadors (TRET). ENLLAÇ.