
El president del Fòrum Comarcal de l'ACM i alcalde de Palol de Revardit, Jordi Xargay, va participar aquest dimarts a la tarda a la ponència sobre la Proposició de llei d'Espais Agraris de la Comissió d'Agricultura, Ramaderia, Pesca i Alimentació del Parlament de Catalunya. Xargay va comparèixer per exposar la visió de l'entitat municipalista que valora "de manera molt positiva" la iniciativa, ja que "ve a omplir un buit de planificació i gestió al nostre país".
Des de l'ACM també es va destacar que la Proposició de Llei d'espais agraris compta amb un ampli suport dels grups del Parlament i amb l'aval del sector. També es va plantejar la necessitat de sincronitzar els terminis de tramitació d'aquesta llei amb la Llei de Territori.
En quant a la Llei d'Espais Agraris, des de l'ACM es va plantejar la necessitat de concretar jurídicament quines zones podran disposar de plans agraris territorials específics i concretar qui elabora el Pla territorial agrari. Al mateix temps, es va fer evident la necessitat de determinar que el pla territorial ha de comptar amb la participació del món local, respectant l'autonomia i les competències locals. Entre d'altres, també es proposa diferenciar millor entre espais agraris municipals i supramunicipals, deixant clar que qui té la competència en els primers són els ens locals i que el planejament urbanístic municipal i el territorial agrari han de ser coherents l'un amb l'altre.
En quant al registre de finques en desús, des de l'ACM es proposa que si es tira endavant aquest registre a nivell nacional, es faci d'acord amb els ajuntaments, tant des de la vessant administrativa com des de la vessant de l'explotació posterior de les finques. En general, es demana tenir cura de la seguretat jurídica i la participació del món local i que els indicadors per determinar quan una finca es considera en desús siguin més objectius i justos en termes territorials.