
El Departament d’Ensenyament, l’Associació Catalana de Municipis i la Federació de Municipis de Catalunya, en el marc de la Comissió Mixta que conformen, han acordat fixar els criteris generals per la programació escolar de cara al curs 2017-2018. Es tracta del primer cop en què s’arriba a un acord d’aquestes característiques. L’objectiu és donar resposta a les necessitats d’escolarització per garantir el dret a l’educació de tothom, harmonitzant-lo amb els drets individuals dels alumnes i dels pares o tutors. També per garantir una adequada i equilibrada escolarització dels alumnes amb necessitats educatives específiques de suport educatiu.
El Departament d’Ensenyament és el responsable de determinar l’oferta de llocs escolars, ajustant-la a la situació demogràfica i a les necessitats existents en cada territori. És per aquest motiu que treballarà per cercar l’acord amb les Administracions locals, a través d’aquests criteris generals acordats per al curs vinent, en el marc de les Taules Mixtes de Planificació o bé creant reunions bilaterals entre el Departament d’Ensenyament i l’Ajuntament corresponent.
Pel que fa als ensenyaments obligatoris, s’han acordat les següents línies generals:
1. La ràtio que determina la normativa, 25 alumnes a primària (i per extensió al segon cicle d’infantil ) i 30 a l’ESO, s’aplicarà tant en el decreixement com en el creixement del padró.
2. A P3, s’estendrà la mesura iniciada el curs 2016-17 que situa la ràtio als centres d’alta complexitat que ho acordin a 22 alumnes.
3. Aquests centres que enguany a P3 han acotat la seva ràtio a 22 podran continuar mantenint-la a el curs vinent a P4 i al llarg de l’escolarització d’aquesta línia.
4. Els centres d’alta complexitat també podran definir la seva a ràtio a 27 a 1r d’ESO, també sempre que ho acordin.
5. A l’ESO, a l’hora de fer el càlcul de grups es realitzarà a partir de 28 alumnes (25 en centres d’alta complexitat), repetidors a banda en base a l’històric.
6. Les ràtios per sota de les exposades respondran a situacions d’excepcionalitat.
7. De manera general, la resta de nivells mantindran les ràtios actuals.
A P3, se seguiran aquests criteris:
1. S’apostarà per la continuïtat de tots els projectes educatius. En aquest sentit, allà on es perdin línies es valorarà la possibilitat de fusionar escoles d’una zona per tal de poder alliberar espais, ja siguin provisionals (treure mòduls); edificis que calgui millorar-ne l’estat (deixar edifici) o bé donar un nou recurs educatiu.
2. Es vetllarà per l’equitat i l’equilibri sociocultural de la població, evitant l’increment de l’estigmatització de centres.
3. Es donarà, des de l’inici, la informació necessària a les famílies per tal que disposin de totes les oportunitats durant el procés de preinscripció.
4. Es programarà amb una visió a curt, mig i llarg termini i es potenciaran els dimensionats estàndards (1L, 2L, i no línies i mitja).
5. La reconversió d’un centre en una escola cíclica en un àmbit urbà no es generalitzarà i es buscarà una solució definitiva (fusió, integració...).
6. La creació de noves escoles es preveurà en funció de la preinscripció del curs passat i dels padrons existents, sempre i quan hi hagi una projecció de necessitats a llarg termini. En cas de necessitats a curt termini es preveurà una resposta temporal.
I, a primer d’ESO, els següents:
1. La creació de centres nous s’atendrà especialment en els municipis sense ESO on es consolidaria en un futur un mínim de dues línies, o bé en municipis grans amb centres de secundària actualment sobredimensionats d’alumnes.
2. Tenint en compte que el creixement a la secundària està acotat en el temps, en alguns casos a 5 cursos, les opcions més adequades per a fer-hi front seran:
• En espais del propi centre.
• Petites ampliacions.
• En mòduls provisionals, només en els períodes d’excepcionalitat, sempre i quan aquests mòduls no romanguin, en caràcter general, més de 4 anys.
• Excepcionalment, en espais alliberats en centres de primària.
3. Els Instituts Escola, tal com estableix la Llei d’Educació de Catalunya (LEC), són els centres públics que, entre altres ensenyaments de règim general, imparteixen educació primària i educació secundària:
a. S’analitzaran els casos on es compleixin, preferentment, els següents paràmetres:
• En entorns complexos, especialment des del punt de vista sociocultural, on sigui necessari enfortir la continuïtat de primària a secundària.
• En municipis petits, amb dues línies de primària en un sol centre i no es disposi de secundària.
b. No es podrà utilitzar la creació d’Instituts Escola en els casos en què es pretengui donar resposta a una escolarització temporal, a curt termini.