
El Consell Comarcal de l'Alt Empordà, a Figueres, ha acollit aquest dijous 2 de juny la sessió per la demarcació de Girona que l'ACM organitza per parlar específicament de contractació pública local. Una quarantena de tècnics i responsables locals de contractació s'han reunit per intercanviar impressions i inquietuds al voltant de la contractació pública local. En total es portaran a terme 7 sessions al territori per compartir experiències amb els responsables municipals en l’àmbit de la gestió i la contractació pública, que no es portaven a terme des del 2019 a causa de l’esclat de la pandèmia de la Covid-19.
La secretària general de l'ACM, Joana Ortega, ha fet la inauguració de la sessió i ha destacat que "un dels objectius és enfortir el paper de la compra pública agregada, i l'ACM n'és referent i pionera aconseguint millors preus, condicions socials, ambientals i el foment i participació de les PIMEs en la contractació pública local". També ha posat èmfasi en les sessions territorials, que permetran reunir-se amb més de 500 persones del territori, per "escoltar-vos" i per abordar si cal modificar la normativa de contractació des d'un punt de vista català amb "el necessari consens tècnic i polític". Des de l'ACM s'està valorant si cal impulsar una modificació de la normativa en contractació pública i "fixar-nos primer de tot si és possible una millor adaptació del marc de contractació pública a les especificitats del món local". I, sobretot, adaptar la normativa vigent per obtenir una major flexibilitat davant de circumstàncies no previstes, com va passar durant la pandèmia: "El procediment de contractació no estava preparat per a donar una resposta ràpida a contractacions d’urgència que vam haver de fer tots i donar resposta immediata a una crisi global en l’àmbit social i econòmic", ha afirmat Ortega.
L’acte ha comptat amb la benvinguda del vicepresident del Consell Comarcal de l'Alt Empordà, Josep M. Bernils.
Al llarg de la sessió, els tècnics i tècniques de contractació de les administracions locals han pogut compartir problemàtiques, inquietuds i necessitats, que han detectat en el seu dia a dia de la normativa estatal vigent. Aquestes sessions al territori han de servir per compartir impressions, analitzar si cal una modificació i concretar una proposta des d’un punt de vista municipalista. Després d’aquest procés participatiu territorial, hi haurà una sèrie de debats de la comissió assessora d’experts de l’ACM que concretaran propostes amb sessions qualitatives obertes.
La Central de Compres i la compra agregada a Girona
La jornada també ha servit per exposar les darreres novetats i els futurs Acords marc que té previst licitar la Central de Compres de l’ACM, així com d’altres que s’han hagut d’adaptar a l’actual context de variabilitat en preus i matèries primeres. En el darrer trimestre d’aquest 2022 hi ha la intenció de disposar d’un Acord marc de serveis de redacció de documents per a tràmits de planificació territorial i urbanística, un Acord marc de serveis de consultoria per a gestió de subvencions, o un Acord marc de serveis de redacció de projectes i direcció d’obres, entre d’altres. També s’està preparant la licitació d’un Acord marc sobre asfaltatge i senyalització i d’un de subministrament de plaques fotovoltaiques per a instal·lacions d’autoconsum.
Actualment, la Central de Compres de l’ACM dona servei a 1.373 ens catalans (inclou ajuntaments, consells comarcals, emds, diputacions, mancomunitats i consorcis i ens dependents dels ens locals). El subministrament elèctric amb 941 ens adherits és el servei que més contracten, seguit per les pòlisses d’assegurances (760 ens), el servei d’equips d’impressió (496 ens), el subministrament de paper d’oficina (433 ens) i l’acord marc de mobilitat sostenible amb vehicles elèctrics i híbrids (371 ens). En total, s’ofereixen 16 productes i serveis a través d’Acords marc que permeten als ens locals estalviar-se tots els processos legals i de contractació, obtenir millors preus i estalvis econòmics i disposar de la màxima seguretat jurídica.
En el cas de la demarcació de Girona, un total de 275 ens fan ús de la Central de Compres amb un total de 1.013 productes i serveis. Els productes i serveis més utilitzats són l’electricitat (192 ens adherits), seguit per les assegurances (152), el servei d’equips d’impressió (104) i el servei de manteniment d'ascensors (83). Una dinàmica d’acords marc més utilitzats que es repeteix en totes les comarques gironines, tot i que també està augmentant molt l'adhesió a l'acord marc de mobilitat sostenible que ofereix vehicles elèctrics i híbrids (veure infografies). Tot i això, cada vegada més ens locals s’adhereixen als darrers Acord marc que ha licitat l’ACM, com podrien ser el d’enllumenat públic-led, uniformitat policial o auditoria pública.
La propera sessió territorial sobre contractació pública local tindrà lloc aquest divendres 3 de juny a la Catalunya Central (al Consell Comarcal d'Osona a Vic).