
Estanis Vayreda, regidor de comerç de l’Ajuntament d’Olot i membre de la Comissió de Promoció Econòmica de l’ACM, va comparèixer al Parlament aquest dimarts per traslladar la veu del món municipal vers el projecte de llei de comerç, serveis i fires. En una sessió conjunta amb entitats comercials i amb els grups parlamentaris es van fer aportacions per esmenar aquelles parts en les quals es pot millorar el text legislatiu.
Vayreda va exposar la necessitat de modernitzar les associacions comercials ja que moltes vegades són els mateixos comerciants que s’han de dedicar a la seva dinamització. “Cal personal preparat per a ajudar a fer aquesta feina i per això és vital disposar d’ajudes al món local i a les associacions de comerciants, per fer front a la transformació del món del comerç sobretot arran de l’empenta del comerç en línia” va dir.
Durant la seva intervenció, Vayreda va assegurar que la batalla que presenta el comerç online significa un gran repte pel comerç local ja que afecta a mobilitat de les viles i ciutats. Així, va alertar que la distribució de la paqueteria a través de carretera implica un increment del transport rodat als centres urbans “quan precisament s’està treballant des del ajuntaments perquè aquests eixos siguin peatonals”. El comerç online i la distribució dels productes planteja qüestions amb profunditat que caldrà que el món local hi estigui ben atent.
El regidor de comerç d’Olot també va apuntar la utilitat que suposaria la regulació de les transmissions de les autoritzacions per espais als mercats de marxants la qual cosa els grups parlamentaris van valorar molt positivament.
Un altre dels aspectes ineludibles pel municipalisme ha de ser la gestió dels locals buits. En aquest sentit es va observar que no es pot tolerar l’especulació dels locals buits als principals eixos o centre de les ciutats i que cal estudiar la via per incentivar el lloguer. També la regulació per evitar la concentració de comerços d’una mateixa tipologia en determinats barris o carrers.
Per altra banda, el regidor d’Olot es va mostrar partidari d’avançar decididament en l’impuls de les àrees de gestió per els centres comercials, que poden ser una bona eina de promoció i foment del comerç urbà. Respecte a les campanyes de rebaixes va es va posicionar a favor de mantenir-les, especialment per l’impacte econòmic i en la creació de llocs de treball.
Finalment, Vayreda va subratllar la cabdal rellevància de mantenir l’autonomia municipal en l’elecció d’alguns dies d’obertura i festius i en els horaris d’alguns dies. Des del món municipal s’està més a prop dels comerciants i dels ciutadans i cal que hi puguem dir la nostra.