
“La gestió dels serveis públics locals. Entre l’externalització i interiorització” va ser el títol de la jornada que va tenir lloc ahir a la Facultat de Dret i Economia de la Universitat de Lleida i va ser inaugurada pel vicepresident de l’ACM i president de la Diputació de Lleida, Joan Reñé.
El president de la Diputació va defensar que per damunt de la fórmula de gestió, la competència sempre és municipal i, per tant, va demanar que no es confongui la ciutadania amb debats sobre ‘remunicipalització’ perquè sempre hi ha competència municipal.
Reñé va afirmar també que actualment el món local “es troba en una situació econòmica molt deficitària i millorable” i va reclamar al Govern de l’Estat espanyol que “respecti el retorn econòmic que li correspon als ajuntaments perquè puguin prestar els serveis de qualitat que mereixen els seus ciutadans”. “S’han de garantir economies adequades amb retorns adients i en relació als impostos amb els que contribueixen els ciutadans”, va afegir Reñé.
La crisi dels conceptes de “servei”, “servei general” i “servei públic” han comportat a la vegada que les seves “formes de gestió” entrin en el debat polític i, de retruc, jurídic. Així, la distinció fonamental entre les “formes de prestació directa” i les “formes de prestació indirecta” es troben en discussió, sobretot per la mal anomenada “remunicipalització”, que no és més que la “internalització” d’un servei o activitat municipal que prèviament s’havia sotmès a “externalització” i era prestat per un concessionari.
Durant la jornada es van tractar aspectes com la finalització i resolució del contractes de serveis i de servei públic, la gestió de l’aigua i dels residus', l’aprofitament de l’aigua pel regadiu i la gestió del personal en el servei públic i la subrogació.