
-
L’ACM defensa el paper del món local per afrontar els reptes actuals i dissenyar una Europa més ecològica, digital, cohesionada i igualitària en el Dia d’Europa
Un any desprès de la crisi sanitària, causada per la pandèmia de la covid-19, els pobles i ciutats de Catalunya i Europa, seguim afrontant una greu crisi econòmica i social derivada d’aquesta pandèmia.
El juliol del 2020, els estats membres de la Unió Europea van posar-se d’acord per a impulsar un nou mecanisme per a fer front als efectes de la COVID-19 i contribuir a la recuperació econòmica i social europea, el Next Generation EU, dotat amb 750.000 milions d’euros (390.000 milions d’euros en subvencions i 360.000 milions d’euros en préstecs). Alhora, aquest nou mecanisme ha de permetre complir amb el Pacte Verd Europeu (European Green Deal) i impulsar la transformació digital.
En els propers mesos començaran a arribar les primeres transferències. Els Estats Europeus hauran de complir amb les exigències d’Europa, però també amb les diversitats territorials.
Des de l’ACM reivindiquem que aquí a Catalunya aquestes transferències es converteixin en inversions i reformes per a tot el territori, que tots els municipis puguin tenir accés en aquestes fons de finançament que han de permetre la recuperació, transformació i resiliència d’aquesta crisi econòmica, i que no creï una Catalunya de dues velocitats.
El proper dia 9 de maig, tots els pobles i ciutats europees celebrem el Dia d’Europa, per recordar la Declaració que va fer Robert Schuman com a primer pas per a la creació de l’actual Unió Europea, i reivindicar la unitat dels pobles i ciutats per mantenir la pau i resoldre els problemes comuns.
61 anys desprès d’aquella declaració, la Unió Europea segueix sent una unió de pau, d’unitat i de resolució de problemes comuns. La gestió de la crisi sanitària no està sent fàcil per a cap nivell d’administració, tampoc per a la pròpia Unió Europea. Una unió, que darrerament s’ha vist debilitada pels darrers capítols de política exterior, per la per la sortida dels anglesos, Brexit, i per la gestió sanitària. Tot i així, segueix tenint més viu que mai el compromís de democràcia, igualtat i estat de dret.
Els governs locals, cada vegada més, tindran un paper més rellevant, apel·lant a la proximitat amb la ciutadania. Des de l’ACM, defensem que és el món local és qui millor pot afrontar els reptes actuals i dissenyar una Europa més ecològica, digital, cohesionada i igualitària.
Els governs locals hauran de prendre el màxim protagonisme en la gestió dels fons europeus, però també en el lideratge de la recuperació econòmica, l’impuls a les agendes globals, la gestió de la immigració, la polarització de la política i la resiliència.