IniciActualitat › Reportatge: Els altres festivals: projectes ...

Reportatge: Els altres festivals: projectes que trenquen barreres i posen la cultura a l‘abast de tothom

08 agost de 2022

A l’estiu, Catalunya és terra de festivals. Esdeveniments en grans equipaments, amb músics internacionals i multitudinaris, amb públic català i vingut d’arreu del món. A Catalunya, però, també hi ha altres esdeveniments culturals, amb un caire més social, solidari, que trenquen barreres i que posen la cultura a l’abast de tothom. N’expliquem tres exemples.

Al setembre del 2018, la Fundació MAP de Ripoll va posar en marxa l’Inspira Festival Inclusiu. Aquesta fundació treball amb persones amb discapacitat i en aquell moment la seva idea era fer una gran festa pels 50 anys de serveis a aquest col·lectiu amb la col·laboració de l’Ajuntament i del grup Txarango. Aquella experiència va ser tan positiva que no van dubtar en convertir-la en un esdeveniment anual.
 
L’aposta és clara: trencar barreres i posar la cultura, la música i les arts escèniques a l’abast de tothom. Això inclou també els artistes. Roger Bosch, un dels membres de l’organització, explica que l’Inspira és també una plataforma per donar a conèixer formacions artístiques inclusives que compten amb persones amb discapacitat. Un col·lectiu que, sense aquest tipus de festivals, no tindria l’oportunitat de compartir escenari amb artistes que tenen molt més ressò. “Per a nosaltres, tots són artistes i no hi ha caps de cartell, com passa en altres festival del país”, remarca Bosch. 
 
Els organitzadors destaquen com un dels trets diferencials d’aquest festival l’espai on es fa, que és “amable i accessible”, sense barreres arquitectòniques i amb horaris per a tots els públics. L’indret és la Devesa del Pla, una zona “desconeguda” fins ara per bona part dels ripollesos. Antigament hi havia una fàbrica tèxtil, però fa uns  anys es va urbanitzar. 
 
La majoria del públic és del Ripollès, però també en ve d’altres punts de Catalunya. Després que el Clownia no es faci aquest any, els organitzes aspiren a convertir l’Inspira en el festival de referència de la comarca, i estudien la possibilitat d’allargar-lo dos dies de cara a properes edicions.
 
Aquest 2022 reprenen el festival després de dos anys d’aturada per la pandèmia i ho faran amb una programació que intercala actuacions de grups més coneguts, com Els Catarres, Blaumut i Marcel i Júlia, amb grups inclusius com Clams, una banda de pop eclèctica amb un grup de coristes amb discapacitat intel·lectual, o el projecte P9, on hi ha ballarins amb diversitat funcional. Serà el 8 d’octubre.
 
Aquesta edició també vol reforçar el seu caràcter sostenible, amb l’eliminació de plàstics, la instal·lació de fonts d’aigua i  la connexió a la xarxa elèctrica a través d’una companyia d’energia verda. Els materials que utilitzen per a la decoració també són reciclats, com ara bobines de cable. Es preparen durant tot l’any en diferents activitats i talles de la pròpia fundació. “És un treball anual i, sumats tots, podem ser més de 300 persones, a banda d eles 200 que el dia del festival ajuden darrere de l’escenari i a la zona dels ‘food trucks’ i la vuitantena de voluntaris que hi ha aquell dia”, conclou Bosch.
 
Més antic que l’Inspira és el festival Esperanzah!, que se celebra al Prat de Llobregat i que va néixer el 2009. Es tracta d’un festival cooperatiu i sense ànim de lucre que vol ser “un punt de trobada de persones que volen fer les coses diferents per transformar el món”, segons els organitzadors. 

En les edicions anteriors a la pandèmia, van reunir una mitjana de prop de 15.000 persones que buscaven un festival “diferent” on gaudir de bona música, però també participar en xerrades, tallers o conèixer iniciatives del tercer sector. “Aquí la gent no ve per un grup o un altre, ho fa per viure un ambient diferent, estar amb gent amb un pensament similar i conèixer iniciatives que estan canviant el món”, explica Kampa, un dels organitzadors del festival.
 
El 100% de les entrades venudes es destinen a projectes socials, locals i internacionals, d’entitats i col·lectius com Proactiva Open Arms, Stop Mare Mortum o la Fundació Esperanzah. En les darreres edicions, amb l’actual format de tres dies, es van recaptar més de 400.000 euros.

El festival no compta amb una estructura professional per organitzar-lo, sinó que tira endavant amb la col·laboració desinteressada de molta gent a l’entorn d’entitats com Gats o la Fundació Esperanzah. Amb l’objectiu de coordinar millor tot aquest voluntariat, l’any passat es va crear una nova cooperativa destinada exclusivament a l’organització del festival.

Kampa explica que els artistes que visiten l’Esperanzah! comparteixen la filosofia del festival i que la majoria no cobren res per la seva participació. Aquí, agraeix el suport rebut des de fa moltes edicions per artistes com Manu Chao, Txarango, Nacho Tarrés o Amparo Sánchez, d’Amaparanoia, que han fet “d’altaveu” del certamen per fer arribar el seu missatge a molta més gent. També agraeixen el suport de l’Ajuntament del Prat de Llobregat i remarquen que un dels seus objectius és esdevenir en “el festival del Prat”.
 
Després de dos anys marcats per la pandèmia, l’edició del 2022 se celebrarà del 7 al 9 d’octubre. Enguany presenta un cartell amb noms com Tribade, Smoking Souls, Adala, Auxili, Xiula o Tremenda Jauría, i s’anuncien “sorpreses”. També hi haurà espectacles de circ social, un espai de xerrades i una zona infantil amb jocs i activitats per als més petits.

A Juneda, des del 2013, una trentena de persones amb diversitat funcional pugen cada any a escenaris dirigits per professionals. Es tracta de Juneda Incursió, on hi participen usuaris de centres per a col·lectius vulnerables de les Terres de Lleida, com Talma, de Juneda, l’Associació Alba, de Tàrrega, Acudam, de Mollerussa, i usuaris de residències d’avis de Juneda o Bellpuig.

Segons un dels coordinadors del projecte, Albert Baldomà, un dels trets diferencials del projecte és que hi col·laboren “grans directors, coreògrafs i escenògrafs reputats”, com ara Sol Picó, Marta Pérez, de T de Teatre, Anna Barrachina, Vero Cedonya o Quim Àvila. Tots ells creen la peça juntament amb el col·lectiu, amb l’objectiu de buscar “l’excel·lència artística”.
 
Aquest any, els dirigirà Ítems Produccions. Baldomà explica que és un any especial, ja que el 2020 ja sabien que no podrien fer l’obra per la pandèmia i el 2021 va ser “dramàtic” perquè la van haver de suspendre “tot i prendre totes les precaucions, assajar amb mascareta i crear grups bombolla”. Per això, l’obra d’aquest any parlarà de com la covid els va impedir fer la peça i de tot el que ha sentit el col·lectiu durant la pandèmia.
 
Els participants assagen dos dies a la setmana a Juneda durant tres mesos. Comencen al setembre i representen la funció dies abans de Nadal. “Hi ha persones que han millorat moltíssim”, explica Baldomà, com el Robert, que assegura que ara canta molt millor. Un altre participant, el Ramon, és un dels veterans, ja que ha participat en totes les representacions: “Abans em posava molt nerviós, però ara ja no”.
 
L’objectiu del projecte és oferir propostes culturals als col·lectius vulnerables. Baldomà destaca que als participants els aporta veure’s en llocs on no s’havien imaginat. I no només ells, sinó també “gent com ells que està entre el públic i els veu a dalt de l’escenari”. Per Baldomà, “això aporta una dignificació i un orgull molt fort a tot el col·lectiu, i amb aquesta representació hi va la normalització”.

Reportatge en col·laboració amb l'ACN: (L. Cortés / L. Casademont / A. Recolons)