

La Diplomatura de postgrau en contractació administrativa i gestió dels serveis públics dels ens locals (III edició, Barcelona, curs 2016-2017) és un títol universitari oficial i propi de la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB) en el marc del procés de convergència dels Espai Europeu d’Ensenyament Superior (EEES) de Bologna, organitzat per la Càtedra Enric Prat de la Riba d’estudis Jurídics Locals i l'Associació Catalana de Municipis i Comarques (ACM).
El programa, amb una càrrega acadèmica de 30 crèdits ECTS (22 crèdits lectius, 2 crèdits pràctics i 6 crèdits cas pràctic final) pretén assolir una formació completa i aplicada en el règim jurídic de la contractació administrativa per part de les entitats que conformen l’àmbit públic mitjançant l’anàlisi jurídica detallada del Text refós de la Llei de contractes del sector públic (TRLCSP, aprovat mitjançant el Reial Decret Legislatiu 3/2011, de 14 de novembre i el nou avantprojecte de llei que incorpora els nous plantejaments previstos a la Directiva 2014/24/UE del Parlament Europeu i del Consell, de 26 de febrer de 2014 , sobre contractació pública (que se deroga la Directiva 2004/18/CE) i la Directiva 2014/23/UE del Parlament Europeu i del Consell, de 26 de febrer de 2014 relativa a l’adjudicació de contractes de concessió.
Hom intenta conjugar els continguts teòrics especialitzats amb les experiències que es desenvolupen en la contractació local de béns, obres i serveis, a fi de consolidar les millors pràctiques i, tot complint la legalitat, contribuir a la qualitat dels serveis i de les organitzacions públiques. Així, l’administració en la seva condició de servei públic, serà capaç de garantir la millora de la gestió i funcionament dels ens locals i la seva missió de servei a la societat.
La finalitat d’aquest programa d’especialització és la formació en matèria de contractació administrativa del personal al servei de les administracions públiques locals -municipal, comarcal o provincial, incloses, es instrumentals- en llocs de gestió, comandament o direcció.
La Diplomatura de postgrau en contractació administrativa i gestió dels serveis públics dels ens locals pretén estudiar des d’una vessant tant teòrica com pràctica les diverses matèries i disciplines d’aplicació als ens locals en relació a la contractació administrativa d’obres, béns i serveis, amb especial atenció a les particularitats que afecten als ens locals mitjans i petits. Es presta un atenció especial a les noves tècniques de contractació: sistemes per a la racionalització tècnica, acords marc, sistemes dinàmics de contractació, subhastes electròniques o centrals de contractació.
En l’àmbit de la gestió dels serveis, el programa es centra en l’estudi diferents mitjans de gestió directa i indirecta i, en particular, en les personificacions instrumentals. Així mateix, s’analitzen els aspectes relacionats amb la gestió econòmica de la contractació dels ens que conforme el sector públic local
Les diferents matèries seran impartides per especialistes i experts en cada tema, professors universitaris, secretaris i interventors, tècnics superiors i personal directiu de l’administració, advocats i altres professionals altament qualificats, amb prestigi i experiència docent i pràctica reconeguda per tal d’oferir un enfocament pluridisciplinar, transversal i integrat de la gestió pública de la contractació administrativa.
Aquest postgrau neix, un cop més, fruit de la col·laboració entre la UAB i l’ACM per tal d’impulsar la formació al llarg de la vida del personal al servei de les administracions públiques locals en llurs diverses facetes.
• Analitzar el nou règim jurídic i els diferents procediments i formulacions de la contractació administrativa de les diverses administracions públiques, llurs ens instrumentals i del conjunt del sector públic, en aplicació del TRLCSP i del sistema normatiu jurídic públic que regula la matèria contractual de béns, obres i serveis a Catalunya.
• Adquirir els coneixements de gestió pública i de caràcter econòmic en matèria de contractació pública de les nostres administracions locals.
• Adquirir els coneixements necessaris per al millora de la gestió i la modernització de l’administració local de Catalunya pel que fa la processos de contractació administrativa.
A.- Introducció
• El sistema de fonts a la contractació pública
• La legislació local en matèria contractual
• L’activitat contractual de l’administració pública local
• L’organització administrativa contractual local
• Polítiques públiques i estratègies en la contractació pública
• El indicadors sobre la contractació pública local
B.- Elements contractuals
• L’àmbit objectiu
• L’àmbit subjectiu
• Els elements estructurals
• El règim de contractació dels poders adjudicadors que no són administracions públiques i dels sectors exclosos
C.- El procediment contractual
• La preparació
• L’adjudicació
• La tutela dels licitadors i de l'adjudicatari
D.- Altres qüestions procedimentals
• La formalització i l’execució contractual
• La modificació i l’extinció
• Tècniques de contractació
E.- Tipologia de contractes d’obres i béns
• El contracte d’obra pública
• El contracte de concessió d’obra pública
• El contracte de subministrament
• El contracte de serveis
• El contracte de col·laboració entre el sector públic i el sector privat
F.- La contractació dels serveis públics
• Els serveis públics locals
• Les formes de gestió de serveis
• Les personificacions instrumentals
G.- La gestió econòmica dels contractes
• El règim econòmic financer de la contractació administrativa
• La gestió econòmica i la fiscalització dels serveis públics
H.- La litigiositat contractual
• Les responsabilitats derivades de l’activitat contractual
I.- Sessions monogràfiques
J.- Sessions pràctiques
K.- Supòsit pràctic final
Docents
• David Alvarez Carreño, tècnic de contractació i compres, Ajuntament de Girona
• Núria Aupí i Gifre, cap dels Serveis Educatius, Ajuntament de Palafrugell
• Joan Burjats i Bosch, subdirector, Oficina de Supervisió i Avaluació de la Contractació Pública
• Jesús Colás Tenas, secretari general, Diputació de Saragossa
• Neus Colet i Arean, cap, secretaria tècnica, Junta Consultiva de Contractació Administrativa, Generalitat de Catalunya
• Mercè Corretja i Torrens, directora, Oficina de Supervisió i Avaluació de la Contractació Pública i professora associada de dret administratiu, UPF
• Manel Díaz Espiñeira, subdirector general de subministraments. Departament d’Economia i Coneixement, Generalitat de Catalunya
• Judit Esteve i Izquierdo, cap de serveis jurídics, GINSA i professora associada de dret administratiu, URV
• Josep Maria Ferré i Jodra, coordinador de l’Àrea d’assessorament, Assessoria Jurídica, Departament de Benestar Social i Família
• Joan Anton Font i Monclús, secretari general, Ajuntament de Tarragona i professor associat de dret administratiu, URV
• Dra. Marta Franch i Saguer, professora titular de dret administratiu, UAB
• Dr. Josep Ramon Fuentes, professor titular de dret administratiu, URV
• Juan Antonio Gallo Sallent, president, Tribunal Català de Contractes del Sector Públic
• Dr. José Maria Gimeno Feliu, catedràtic de dret administratiu, Universitat de Saragossa
• Rafael Gomáriz i Parra, cap de l’Assessoria Jurídica, Servei Català de la Salut, Departament de Salut
• Berta Gratacós Cubersí, cap de contractació i compres, Ajuntament de Girona
• Dra. Carme Juncosa i Vidal, lletrada tècnica superior en dret local, Diputació de Barcelona i professora associada de dret administratiu, URV
• Carme Lucena Cayuela, vocal, Tribunal Català de Contractes del Sector Públic
• José Luís Martínez-Alonso Camps, cap de servei de secretari general, Diputació de Barcelona i professor associat de dret constitucional i ciència política, UB
• Albert Olives i Estruch, cap de l’Àrea d’Anàlisi Econòmic, Oficina de Supervisió i Avaluació de la Contractació Pública
• Marc Pifarré i Estrada, secretari general, ACM
• Marcel·lí Pons i Duat, secretari general, Ajuntament de Sitges i professor honorari de dret administratiu, URV
• Maria del Rosario Rodriguez Ros, oficial major lletrada, Diputació de Lleida
• Anna Roura i Balell, tècnica d’educació, Ajuntament de Banyoles
• Dr. Josep Maria Sabaté i Vidal, vicesecretari general, Ajuntament de Reus i professor associat de dret administratiu, URV
• Petra Sáiz Antón, interventora general, Ajuntament d’Hospitalet de Llobregat
• Fèlix Salaverria i Palanca, advocat en cap de l'Assessoria Jurídica, Departament de Benestar Social i Família
• Dr. Joan Antoni Toscano Ortega, magistrat, Jutjat Contenciós Administratiu núm. 8, Barcelona i professor associat de dret constitucional, UPF
• Xavier Urios i Aparisi, cap, assessoria jurídica, Departament de Governació i relacions institucionals, Generalitat de Catalunya i professor associat de dret administratiu, UB
• Salvador Ventura i Ventura, cap de Compres, Ajuntament de Vilafranca del Penedès
• Isidre Virgili i Pons, assessor en matèria de contractació pública, ACM
• Carles Bassaganya i Serra, responsable del Gabinet d’Estudis i Programes, ACM
• Anna Ciutat i Coronado, subdirectora general de seguiment i avaluació de la contractació pública, Direcció General de Contractació Pública, Departament d’Afers i Relacions Institucionals i Exteriors i Transparència
• Dr. Josep Ramon Fuentes Gasó, professor titular de dret administratiu, URV
• Dr. José Antonio Moreno Molina, catedràtic de dret administratiu, Universitat de Castella-La Manxa
• Albert Olives i Estruch, responsable, Àrea Econòmica, Direcció General de Contractació Pública, Departament d’Afers i Relacions Institucionals i Exteriors i Transparència
Lloc de realització: Aula de l'ACM, c/ València 231, 5ena planta, Barcelona.
Horaris: Dimecres de 10 a 14 hores i de 15:30 a 19:30 hores.
Preu: 800€
Requisits: Es requereix estar en possessió de titulació universitària de primer cicle (diplomat, enginyer o arquitecte tècnic) o grau o de segon cicle (llicenciat, enginyer o arquitecte) o màster.
Criteris de selecció: currículum vitae i ordre de sol·licitud.
DIRECCIÓ ACADÈMICA
• Dra. Judith Gifreu i Font, professora titular de dret administratiu i directora, Càtedra d’estudis jurídics locals Enric Prta de la Riba, UAB
• Dra. Lucía Casado Casado, professora titular de dret administratiu i coordinadora, Càtedra d’estudis jurídics locals Màrius Viadel i Martín, URV
DIRECCIÓ TÈCNICA
• Sr. Marc Pifarré i Estrada, secretari general, ACM