

El Diploma de postgrau en gestió gerencial local. Funció directiva. Direcció pública local fou un programa formatiu impulsat per la Diputació de Tarragona i la Universitat Rovira i Virgili (URV) i atès l’èxit assolit tant a la I edició (curs acadèmic 2003-2004), com a la II edició (2007-2008), l’Associació Catalana de Municipis i Comarques (ACM) i la URV van posar en marxa la III edició (2008-2009) i la IV edició (2014-2015) a Barcelona per tal de fer arribar aquest programa de postgrau al conjunt de les administracions locals de Catalunya. I, passat un temps, atès l’interès que desperta la funció directiva local en un moment de modificació del règim jurídic local, la Diputació de Tarragona i l’ACM i la URV han decidit d’organitzar la V edició a Tarragona per al curs acadèmic 2016-2017.
El Diploma de postgrau en gestió gerencial local. Funció directiva. Direcció pública local és un títol universitari de postgrau atorgat per la Universitat Rovira i Virgili (URV), mitjançant la Càtedra d’estudis jurídics locals Màrius Viadel i Martín, i la Fundació URV que pretén donar resposta a les demandes i a les expectatives dels professionals de l’administració local que desenvolupin les seves funcions en llocs de comandament o direcció i que estiguin interessats a contribuir al canvi de cultura administrativa i la millora de les seves organitzacions.
Aquest programa de postgrau pretén aprofundir en les especificitats de la gestió pública local des d’una perspectiva gerencial, destacant tots aquells aspectes que contribueixen a la qualitat dels serveis i de les organitzacions públiques. Així, l’administració en la seva condició de servei públic, serà capaç de garantir la millora de la gestió i funcionament dels ens locals, aconseguint millorar el servei a la societat.
En aquest sentit, es vol donar resposta també a la formació del personal amb “funció directiva”, establert per la Llei 7/2007, de 12 d’abril, de l’Estatut bàsic de l’empleat públic (EBEP) que desenvolupa en els ens local de Catalunya, en particular, dels ens de caràcter supramunicipal.
El pla d’estudis que es presenta vol recollir el conjunt de disciplines que intervenen en la les tasques i funcions d’un directiu local i que han de contribuir a millorar l’exercici del seu càrrec, tot perseguint l’excel·lència tant en la planificació, com en l’actuació pública local.
La finalitat d'aquest programa és assolir els objectius següents:
• Adquirir els instruments de la funció directiva en la gestió pública propis les administracions locals.
• Analitzar el nou entorn de l’administració pública i les diferents formes organitzatives i de gestió.
• Implementar els elements necessaris per a la modernització administrativa i gerencial de l’administració local.
• Assolir els coneixements necessaris de la funció i pràctica directiva i de les eines existents per la millora de la gestió, particularment en els àmbits de la planificació estratègica, el control de gestió, el màrqueting i la comunicació públiques, entre d’altres.
1. Introducció a la gestió pública
La gestió pública al segle XXI
Models organitzatius públics
Ètica pública
Transparència administrativa i bon govern
2. Bases jurídiques de la funció directiva
Règim jurídic i funcionament dels ens locals
Activitat de limitació
Activitat de foment
Gestió de serveis públics
Contractació administrativa
Planificació i gestió del territori
Expropiació forçosa
Responsabilitat patrimonial
Patrimoni local
Inspeccions i sancions
3. Bases econòmiques de la funció directiva
Gestió pressupostària
Intervenció i control econòmic administratiu
4. Gestió pública
Polítiques públiques locals
Planificació, direcció i control de la gestió
Sistemes de gestió i excel·lència
Gestió de la presa de decisions
Gestió del canvi
Gestió de les persones
Gestió de processos electorals
Gabinets de crisi
Gestió de l’autoorganització
Gestió de projectes europeus
5. Gestió de la comunicació i de la imatge
Estratègies comunicatives 2.0 i comunicació organitzativa
Màrqueting públic
Gestió de la visibilitat i de la reputació
6. Competències personals
Habilitats directives
Habilitats d’assessorament al govern
Sistemes de Business Intelligence i quadres de comandament integral
Habilitats de lideratge, coordinació i negociació
Coaching
7. Sessions monogràfiques
El model de seguretat integral català: prevenció versus repressió
Gestió pública de l’aigua
Gestió de la sanitat pública
Gestió publica i serveis socials
Desenvolupament d’equips d’alt rendiment
8. Praxis gerencial local
9. Exercici pràctic final
Docents
Lloc de realització: Aules del SAM.
Horaris: dimarts i dijous de 16 a 20 hores.
Preu: 800€
Requisits: Es requereix estar en possessió de titulació universitària de primer cicle (diplomat, enginyer o arquitecte tècnic) o grau o de segon cicle (llicenciat, enginyer o arquitecte) o màster.
Criteris de selecció: currículum vitae i ordre de sol·licitud.
DIRECCIÓ ACADÈMICA
• Dr. Josep Ramon Fuentes i Gasó, professor titular de dret administratiu i director, Càtedra Màrius Viadel i Martín d’Estudis Jurídics Locals, URV
• Sr. Àlex Grau i Orts, director de l’Àrea de Recursos Humans, Ocupació i Promoció Econòmica, Diputació de Tarragona i professor associat de dret administratiu, URV
DIRECCIÓ TÈCNICA
• Sr. Marc Pifarré i Estrada, secretari general, ACM
• Dra. Aitana de la Varga Pastor, professora lectora de dret administratiu i subdirectora, Càtedra Màrius Viadel i Martín d’Estudis Jurídics Locals, URV