IniciFormació › Diploma de postgrau en gestió gerencial loc...

Diploma de postgrau en gestió gerencial local. Funció directiva. Direcció pública local

PRESENTACIÓ I OBJECTIUS

El Diploma de postgrau en gestió gerencial local. Funció directiva. Direcció pública local  fou un programa formatiu impulsat per la Diputació de Tarragona i la Universitat Rovira i Virgili (URV) i atès l’èxit assolit tant a la I edició (curs acadèmic 2003-2004), com a la II edició (2007-2008),  l’Associació Catalana de Municipis i Comarques (ACM) i la URV van posar en marxa la III edició (2008-2009) i la IV edició (2014-2015) a Barcelona per tal de fer arribar aquest programa de postgrau al conjunt de les administracions locals de Catalunya. I, passat un temps, atès l’interès que desperta la funció directiva local en un moment de modificació del règim jurídic local, la Diputació de Tarragona i l’ACM i la URV han decidit d’organitzar la V edició a Tarragona per al curs acadèmic 2016-2017.

El Diploma de postgrau en gestió gerencial local. Funció directiva. Direcció pública local  és un títol universitari de postgrau atorgat per la Universitat Rovira i Virgili (URV), mitjançant la Càtedra d’estudis jurídics locals Màrius Viadel i Martín, i la Fundació URV que pretén donar resposta a les demandes i a les expectatives dels professionals de l’administració local que desenvolupin les seves funcions en llocs de comandament o direcció i que estiguin interessats a contribuir al canvi de cultura administrativa i la millora de les seves organitzacions. 

Aquest programa de postgrau pretén aprofundir en les especificitats de la gestió pública local des d’una perspectiva gerencial, destacant tots aquells aspectes que contribueixen a la qualitat dels serveis i de les organitzacions públiques. Així, l’administració en la seva condició de servei públic, serà capaç de garantir la millora de la gestió i funcionament dels ens locals, aconseguint millorar el servei a la societat.

En aquest sentit, es vol donar resposta també a la formació del personal amb “funció directiva”, establert per la Llei 7/2007, de 12 d’abril, de l’Estatut bàsic de l’empleat públic (EBEP) que desenvolupa en els ens local de Catalunya, en particular, dels ens de caràcter supramunicipal.

El pla d’estudis que es presenta vol recollir el conjunt de disciplines que intervenen en la les tasques i funcions d’un directiu local i que han de contribuir a millorar l’exercici del seu càrrec, tot perseguint l’excel·lència tant en la planificació, com en l’actuació pública local.

La finalitat d'aquest programa és assolir els objectius següents:

•    Adquirir els instruments de la funció directiva en la gestió pública propis les administracions locals. 
•    Analitzar el nou entorn de l’administració pública  i les diferents formes organitzatives  i de gestió.
•    Implementar els elements necessaris  per a la modernització administrativa i gerencial de l’administració local.
•    Assolir els coneixements necessaris de la funció i pràctica directiva i de les eines existents per  la millora de la gestió, particularment en els àmbits de la planificació estratègica, el control de gestió, el màrqueting i la comunicació públiques, entre d’altres.

PROGRAMA I DOCENTS


1. Introducció a la gestió pública 

La gestió pública al segle XXI 
Models organitzatius públics 
Ètica pública 
Transparència administrativa i bon govern 

 

2. Bases jurídiques de la funció directiva 

Règim jurídic i funcionament dels ens locals 
Activitat de limitació 
Activitat de foment 
Gestió de serveis públics 
Contractació administrativa 
Planificació i gestió del territori 
Expropiació forçosa 
Responsabilitat patrimonial 
Patrimoni local 
Inspeccions i sancions 

 

3. Bases econòmiques de la funció directiva 

Gestió pressupostària 
Intervenció i control econòmic administratiu 

 

4. Gestió pública 

Polítiques públiques locals
Planificació, direcció i control de la gestió 
Sistemes de gestió i excel·lència 
Gestió de la presa de decisions 
Gestió del canvi 
Gestió de les persones 
Gestió de processos electorals 
Gabinets de crisi 
Gestió de l’autoorganització 
Gestió de projectes europeus 

 

5. Gestió de la comunicació i de la imatge 

Estratègies comunicatives 2.0 i comunicació organitzativa 
Màrqueting públic 
Gestió de la visibilitat i de la reputació 

 

6. Competències personals 

Habilitats directives 
Habilitats d’assessorament al govern 
Sistemes de Business Intelligence i quadres de comandament integral 
Habilitats de lideratge, coordinació i negociació 
Coaching 

 

7. Sessions monogràfiques 

El model de seguretat integral català: prevenció versus repressió 
Gestió pública de l’aigua 
Gestió de la sanitat pública 
Gestió publica i serveis socials 
Desenvolupament d’equips d’alt rendiment 

 

8. Praxis gerencial local 

 

9. Exercici pràctic final

 

Docents

  • Dr. Joan Maria Adserà i Gebellí, director general, Xarxa Sanitària i Social Santa Tecla
  • Dr. Joan Amenós i Àlamo, professor titular de dret administratiu, UAB
  • Dr. Enric Brull i Alabart, director de l’àrea de Coneixement i Qualitat, Diputació de Tarragona i professor associat de gestió d’empreses, URV
  • Sra. Neus Arqués i Salvador, escriptura i analista digital
  • Sr. Albert Calderó i Cabré, sotsdirector, Estratègia Local S.A. 
  • Sr. Tomàs Carbonell i Vila, interventor general, Diputació de Tarragona
  • Sr. Lluís Casado i Esquis, psicòleg i economista i consultor en desenvolupament de sistemes humans i docents
  • Sra. Marta Cassany i Virgili, secretària, Jurat d’Expropiació de Catalunya, Tarragona i professora associada de dret administratiu, URV
  • Dr. Francesc Cid i Grau, coordinador, Servei d’Assistència Municipal i tresorer, Diputació de Tarragona
  • Sra. Eugènia Díez i Rodríguez, cap de servei de planificació i organització de recursos humans, Diputació de Tarragona
  • Dra. Bàrbara Egea i Oliver, cap de secció de gestió estratègica i transparència, Diputació de Tarragona
  • Sr. Josep Maria Elorduy i Vidal, director tècnic, Unitat de Regió del Coneixement i Innovació, Diputació de Tarragona i professor associat de dret administratiu, URV
  • Dr. Antonio Ezquerra Huerva, professor titular de dret administratiu, UdL
  • Sra. Patrícia Fernández i Soto, cap de comunicació, Diputació de Tarragona i professora associada d’estudis de la comunicació, URV
  • Sr. Joan Anton Font i Monclús, secretari general, Ajuntament de Tarragona i professor associat de dret administratiu, URV
  • Sra. Victòria Forns i Fernández, professora col·laboradora permanent de treball social, URV
  • Dr. Josep Ramon Fuentes i Gasó, professor titular de dret administratiu, URV
  • Dra. Judith Gifreu i Font, professora titular de dret administratiu, UAB
  • Dra. María Inés Gil Casión, cap de secció de llicències i activitats, Ajuntament de Salou i professora associada de dret administratiu, URV
  • Sr. Josep González Escoda, secretari - interventor, Ajuntament de La Pobla de Mafumet
  • Sra. Emma Gorgori i Bonet, tècnica de gestió de projectes europeus i regió del coneixement, Diputació de Tarragona i professora associada de gestió d’empreses, URV 
  • Sr. Àlex Grau i Orts, director de l’Àrea de Recursos Humans, Ocupació i Promoció Econòmica, Diputació de Tarragona i professor associat de dret administratiu, URV
  • Sr. José Luís Martínez-Alonso i Camps, director, Serveis de Secretari General, Diputació de Barcelona i professor associat de ciència política i de l’administració, UB
  • Sr. José Luís Moreno Torres, coach i gerent, Fudació Democràcia i Govern Local
  • Sr. Manuel Muntada i Collell, consultor en desenvolupament organitzatiu i gestió del canvi
  • Sr. Jordi Oliveres i Prats, director, Estratègia Local S.A. 
  • Sra. Esther Pano Rey, coordinadora, Observatori de Govern Local, Fundació Pi i Sunyer d’Estudis Autonòmics i Locals i professora associada de ciència política i de l’administració, UB
  • Sr. Antoni Puig i Picart, professor de màrqueting públic, ESADE
  • Dr. Àngel Puyol i González, professor titular de filosofia moral i política, UAB
  • Dr. Carles Ramió i Matas , catedràtic de ciència política i de l’administració, UPF
  • Dr. Josep Maria Sabaté i Vidal, vicesecretari general, Ajuntament de Reus i professor associat de dret administratiu, URV
  • Dr. Miquel Salvador i Serra, professor titular de ciència política i de l’administració, UPF
  • Sra. Pilar Sánchez Peña, secretària general, Diputació de Tarragona
  • Sr. Enrique Sacanell Berrueco, coach, consultor i facilitador de l’aprenentatge 
  • Sr. Javier Villamayor Caamaño, tinent d’alcalde, Ajuntament de Tarragona i professor associat de ciència política i de l’administració, URV

 

ALTRES INFORMACIONS

Lloc de realització: Aules del SAM.

Horaris: dimarts i dijous de 16 a 20 hores.

Preu: 800€

Requisits: Es requereix estar en possessió de titulació universitària de primer cicle (diplomat, enginyer o arquitecte tècnic) o grau o de segon cicle (llicenciat, enginyer o arquitecte) o màster.

Criteris de selecció: currículum vitae i ordre de sol·licitud.

 

DIRECCIÓ ACADÈMICA

•    Dr. Josep Ramon Fuentes i Gasó, professor titular de dret administratiu i director, Càtedra Màrius Viadel i Martín d’Estudis Jurídics Locals, URV
•    Sr. Àlex Grau i Orts, director de l’Àrea de Recursos Humans, Ocupació i Promoció Econòmica, Diputació de Tarragona i professor associat de dret administratiu, URV


DIRECCIÓ TÈCNICA

•    Sr. Marc Pifarré i Estrada, secretari general, ACM
•    Dra. Aitana de la Varga Pastor, professora lectora de dret administratiu i subdirectora, Càtedra Màrius Viadel i Martín d’Estudis Jurídics Locals, URV