
MÒDUL I.- MARC LEGAL I ELEMENTS CONTRACTUALS (5 cr., 42 h.)
0. Inauguració. Polítiques de contractació pública a Catalunya (2 h.)
Mercè Corretja i Torrens, directora general de contractació pública, Generalitat de Catalunya
1. El sistema de fonts a la contractació pública (2 h.)
Carme Lucena Cayuela, vocal, Tribunal Català de Contractes del Sector Públic
• Les directives comunitàries sobre contractació pública de 2014
• Jurisprudència del Tribunal de Justícia de la UE sobre contractes públics
• La nova Llei 9/2017, de 8 de novembre, de Contractes del Sector Públic
• Llei 31/2007, de 30 d’octubre, sobre procediments de contractació en els sectors de l’aigua, l’energia, els transportes i els serveis postals
• Llei 24/2011, de 1 d’agost, de contractes del sector públic en els àmbits de la defensa i de la seguretat
• Normativa reglamentària i de desenvolupament
• La interpretació consultiva en matèria contractual
2. La legislació local en matèria contractual (2 h.)
Carme Lucena Cayuela, vocal, Tribunal Català de Contractes del Sector Públic
• La prelació de les fonts
• Llei 7/1985, de 2 d’abril, reguladora de les bases del règim local
• Decret Legislatiu 2/2003, de 28 d'abril, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei municipal i de règim local de Catalunya
• Decret 179/1995, de 13 de juny, pel qual s’aprova el Reglament d’obres, activitats i serveis dels ens locals
• Les instruccions internes de contractació
3. Polítiques públiques i estratègies en la contractació pública (4 h)
Anna Ciutat i Coronado, subdirectora general de seguiment i avaluació de la contractació pública, Direcció General de Contractació Pública
• Nous models de governança i avaluació de la contractació pública
• La transparència com a principi fonamental de la contractació pública: marc estatal i autonòmic
• La contractació pública com a instrument d’impuls de polítiques estratègiques corporatives
• La contractació de serveis a les persones a Catalunya
4. L’activitat contractual de l’administració pública local (4 h.)
Anna Ciutat i Coronado, subdirectora general de seguiment i avaluació de la contractació pública,
Direcció General de Contractació Pública
• Els principis generals
• La dimensió estratègica de la contractació pública: evolució i tractament a la nova normativa en matèria de contractació pública
• Els convenis com a negocis jurídics exclosos de la Llei 9/2017.
• Les modalitats d’execució per pròpia administració i els encàrrecs e gestió a mitjans propis.
5. L’organització administrativa contractual local (4 h.)
Carme Lucena Cayuela, vocal, Tribunal Català de Contractes del Sector Públic
• Òrgans contractuals
• El responsable del contracte
• La mesa de contractació
• La classificació d’empreses
• Els registres oficials de licitadors
• Els registres de contractes
6. El indicadors sobre la contractació pública local (4 h.)
Albert Olives i Estruch, responsable d’Anàlisi Econòmica, Direcció General de Contractació Pública, Departament de la Vicepresidència i d’Economia i Hisenda
• Programes de seguiment i avaluació de la contractació pública.
• Mitjans electrònics i seguiment de la contractació pública.
• Indicadors interns: una proposta de model per a l’Administració local.
• Avaluació externa: indicadors de Transparency International.
7. L’àmbit objectiu (8 h.)
Dra. Patrícia Valcárcel Fernández, catedràtica de dret administratiu, Universitat de Vigo
• Contractes públics – contractes privats
• Els contractes harmonitzats i no harmonitzats
• Els contractes privats de compra-venda i arrendament
• Els contractes d’espectacles, creació artística i gestió cultural
• Els contractes bancaris i d’assegurances
• Tipologia de contractes administratius: nominats, mixtes, especials, harmonitzats
• Règim normatiu de la contractació dels sectors exclosos
8. L’àmbit subjectiu (8 h.)
Mariona Casals i Munar, tècnica de contractació, Fundació TICSalutSocial, Generalitat de Catalunya
• Administració pública i poder adjudicador
• Delimitació normativa dels nivells d'aplicació del LCSP
• Nous subjectes amb la nova LCSP
• Les instruccions internes de contractació
• El contractista
• Capacitat i solvència per contractar
• El codi deontològic del comprador
9. Els elements estructurals (4 h.)
Mariona Casals i Munar, tècnica de contractació, Fundació TICSalutSocial, Generalitat de Catalunya
El perfil del contractant
• El contingut mínim
• El preu i la revisió de greus
• Garanties contractuals
MÒDUL II .- ASPECTES PROCEDIMENTALS (6 cr. 52 h.)
10. El procediment contractual (I). La preparació (12 h.)
Dr. Joan Anton Font i Monclús, secretari general, Ajuntament de Tarragona i professor associat de dret administratiu, URV (8 h.)
Carles Bassaganya i Serra, responsable, Gabinet d’Estudis i Programes i Central de Compres (2011-2018), ACM (4 h.)
• Els principis de publicitat i concurrència
• Anuncis de licitació a la premsa, diaris oficiales i internet
• L’expedient de contractació
• La divisió de l`objecte del contracte en lots.
• Modalitats de tramitació: ordinària, urgent i d’emergència
• Els plecs de clàusules administratives i de prescripcions tècniques
• Les clàusules socials i ambientals
• La difusió de la informació
• La negociació
• Aspectes bàsics en la realització de les prescripcions tècniques
11. El procediment contractual (II). La selecció (12 h.)
Dr. Josep Maria Sabaté i Vidal, vicesecretari general, Ajuntament de Reus i professor associat de dret administratiu, URV
• Els procediments d’adjudicació: obert, restringit, negociat i diàleg competitiu
• El procediment obert simplificat
• El procediment d’associació per la innovació
• Els contractes menors
12. El procediment contractual (III). L’adjudicació (12 h.)
Dr. Josep Maria Sabaté i Vidal, vicesecretari general, Ajuntament de Reus i professor associat de dret administratiu, URV
• Els procediments d’adjudicació
• Els criteris d’adjudicació: preu i el “cost del cicle de vida del contracte”, entre d’altres
• Les ofertes baixes o desproporcionades
• La classificació de les ofertes
• La contractació per blocs o lots
13. La formalització i l’execució contractual (8 h.)
Xavier Urios i Aparisi, director general d’assumptes contenciosos. Gabinet Jurídic, Generalitat de Catalunya
• Formalització contractual
• Publicitat de l’adjudicació
• Prerrogatives públiques
• Efectes
• El pagament del preu
• El compliment contractual el lliurament o prestació de l’objecte
14. La modificació i l’extinció (4 h.)
Neus Colet i Arean, presidenta, Tribunal de Contractes del Sector Públic de Catalunya
• Supòsits de modificació: preus unitaris i contradictoris
• La cessió i la subcontractació
• Causes de resolució
15. La tutela dels licitadors i de l'adjudicatari (4 h.)
Neus Colet i Arean, presidenta, Tribunal de Contractes del Sector Públic de Catalunya
• La invalidesa i la seva impugnació
• Els règims especials de revisió en matèria de contractació
MÒDUL III.- ELS CONTRACTES PÚBLICS LOCALS (6 cr., 60 h.)
16. Tipologia contractual (I). El contracte d’obra (8 h.)
Dr. Joan Anton Font i Monclús, secretari general, Ajuntament de Tarragona i professor associat de dret administratiu, URV
• Objecte material
• Actuacions preparatòries
• Selecció del contractista
• Formalització i execució del contracte
• Extinció normal i anormal
17. Tipologia contractual (II). El contracte de concessió d’obra (4 h.)
Dr. Joan Anton Font i Monclús, secretari general, Ajuntament de Tarragona i professor associat de dret administratiu, URV
• Disposicions generals
• Objecte material
• Especificitats de l’execució
• El risc operacional com a element distintiu.
18. Tipologia contractual (II). El contracte de subministrament (4 h.)
Dr. Joan Anton Font i Monclús, secretari general, Ajuntament de Tarragona i professor associat de dret administratiu, URV
• Objecte material
• Modalitats
• L’expedient administratiu
19. Tipologia contractual (III). El contracte de serveis (4 h.)
Maria Cinta Vidal i Bayarri , secretària general, Ajuntament de Cambrils i professora associada de dret administratiu, URV
• Objecte material
• Requisits de capacitat i solvència
• La classificació dels licitadors
• Peculiaritats dels contractes de consultoria i assistència tècnica
20. Racionalització tècnica i electrònica de la contractació (8 h.)
Carles Bassaganya i Serra, responsable, Gabinet d’Estudis i Programes i Central de Compres (2011-2018), ACM
• Optimització i racionalització de la Contractació a l’àmbit local
• Sistemes per a la racionalització tècnica en el marc europeu i a la LCSP
• Acords marc
• Sistemes dinàmics de contractació
• Las subhastes electròniques
• Licitació amb oferta telemàtica
• Centrals de contractació. La central de contractació de l’ACM
• Exemples pràctics de tècniques de racionalització de la Contractació a l’àmbit local
21. Els serveis públics locals (4 h.)
Maria Cinta Vidal i Bayarri , secretària general, Ajuntament de Cambrils i professora associada de dret administratiu, URV
• El concepte de servei públic
• Activitat econòmica versus servei públic
22. Les formes de gestió de serveis (8 h.)
Dr. Josep Maria Sabaté i Vidal, vicesecretari general, Ajuntament de Reus i professor associat de dret administratiu, URV
• La gestió directa: indiferenciada, diferenciada
• La gestió indirecta: del contracte de gestió de serveis (modalitats de concessió, concert i de gestió interessada) als contractes de serveis i de concessió de serveis
23. El contracte de concessió de serveis (8 h.)
Dr. Josep Maria Sabaté i Vidal, vicesecretari general, Ajuntament de Reus i professor associat de dret administratiu, URV
• El contracte de concessió de serveis. Disposicions generals
• Objecte material
• Especificitats de l’execució
• El risc operacional com a element distintiu.
24. Les personificacions instrumentals (12 h.)
Dr. José Luís Martínez-Alonso Camps, director dels serveis de secretaria, adjunt a la secretaria
general, Diputació de Barcelona i professor associat de ciència política, dret constitucional filosofia del dret, UB (8 h.)
Judit Esteve Izquierdo, directora d'operacions institucionals de Catalunya, CARREFOUR i professora associada de dret administratiu, URV (4 h.)
• Organisme autònom
• Entitat pública empresarial
• Consorci
• Mancomunitat
• Societat mercantil local
• Fundació
MÒDUL IV.- GESTIÓ ECONÒMICA CONTRACTUAL (1 cr., 12 h.)
25. La gestió econòmica contractual (I). La fiscalització i el control (4 h.)
Petra Sáiz Antón, interventora general, Ajuntament d’Hospitalet de Llobregat
• La fiscalització interna del sector públic local
• Funció interventora
• Control financer
• Auditoria pública
• Especificitats derivades de l’àmbit subjectiu
• Instruments de pagament: certificacions i factures, interessos de demora, cessió de drets de cobrament
• La gestió de la despesa pressupostària
• La fiscalització dels expedients administratius
• La fiscalització externa
• Especificitats dels contractes de concessió d’obra.
26. La gestió econòmica contractual (II). El règim econòmic i de control (8 h.)
Petra Sáiz Antón, interventora general, Ajuntament d’Hospitalet de Llobregat
• Els serveis públics locals i el control intern
• Control intern de la gestió directa
• Control intern de la gestió indirecta
• El reflex pressupostari de la gestió indirecta
• Les concessions i el control financer
• Las tarifes
• L’IVA en la gestió indirecta
MÒDUL V.- LITIGIOSITAT CONTRACTUAL (1 cr., 12 h.)
27. Contractació irregular i responsabilitat del contractista (4 h.)
Jesús Colás Tenas, secretari general, Diputació de Saragossa
28. Les responsabilitats derivades de l’activitat contractual (8 h.)
Rocío Colorado Soriano, magistrada, Sala Contenciosa Administrativa, TSJC
• La responsabilitat dels contractistes i concessionaris
• La responsabilitats de l’administració i dels seus càrrecs i personal al servei: penal, civil, administrativa i comptable
MÒDUL VI.- MONOGRÀFICS (2 cr., 16 h.)
29. Sessions monogràfiques (2 cr., 14 h.)
1. Especialitats de la contractació administrativa local (2 h.)
Jesús Colás Tenas, secretari general, Diputació de Saragossa
2. Incorporació als plecs de clàusules administratives particulars de les clàusules socials i mediambientals (4 h.)
Berta Gratacós i Cubersí , cap de contractació i compres, Ajuntament de Girona
David Álvarez Carreño, cap, Servei Jurídic, Econòmic i d’Organització, Organisme Autònom de Salut Pública, Diputació de Girona
3. La contractació dels serveis sanitaris de la Generalitat de Catalunya (2 h.)
Rafael Gomáriz i Parra, cap de l’Assessoria Jurídica, CatSalut, Departament de Salut
4. La contractació dels serveis socials de la Generalitat de Catalunya (2 h.)
Josep Maria Ferré i Jodra, coordinador de l’Àrea d’assessorament, Assessoria Jurídica,Departament de Benestar Social i Família
5. El suport de les diputacions a la contractació dels ens locals mitjançant els convenis de col·laboració i cooperació (2 h.)
Elisabet Cabré i Solé, tècnica de contractació, Diputació de Tarragona
6. L’aplicació de fórumules i el càlcul de la baixa desproporcionada (2 h.)
Albert Olives i Estruch, responsable d’Anàlisi Econòmica, Direcció General de Contractació Pública, Departament de la Vicepresidència i d’Economia i Hisenda
00.- Cloenda (2 h.)
Dr. José Antonio Moreno Molina, catedràtic de dret administratiu, Universitat de Castella – La Manxa
MÒDUL VII.- PRACTICUM (9 cr., 20 h.)
30 . Sessions pràctiques (3 cr., 20 h.)
1. Mariona Casals i Munar, tècnica de contractació, Fundació TICSalutSocial, Generalitat de Catalunya
2. Carme Lucena Cayuela, vocal, Tribunal Català de Contractes del Sector Públic
3. Jesús Colás Tenas, secretari general, Diputació de Saragossa
4. Jesús Colás Tenas, secretari general, Diputació de Saragossa
5. María del Rosario Rodriguez Ros, oficial major, Diputació de Lleida
31. Supòsit final (6 cr.)
Dr. Josep Maria Sabaté i Vidal, vicesecretari general, Ajuntament de Reus i professor associat de dret administratiu, URV
Direcció acadèmica
Dra. Judith Gifreu i Font, professora titular de dret administratiu, i directora, Càtedra Enric Prat
de la Riba d’Estudis Jurídics Locals, UAB
Dr. Josep Ramon Fuentes i Gasó, professor titular de dret administratiu, i director, Càtedra d’Estudis Jurídics Locals Màrius Viadel i Martín, URV
Personal tècnic i administratiu que treballi a les àrees de contractació o compres, o que intervingui en el procés de contractació administrativa.
Places limitades
Requisits: Es requereix estar en possessió de titulació universitària de primer cicle (diplomat, enginyer o arquitecte tècnic) o grau o de segon cicle (llicenciat, enginyer o arquitecte) o màster.
Criteris de d’admissió: Currículum vitae, equilibri territorial i ordre de sol·licitud.
Modalitat: Semipresencial (els dimarts en horari de matí i tarda)
Lloc de realització: Aula virtual i aula de Formació de l'ACM - C/ València, 231 5a planta Barcelona
Preu de la matrícula: 800,00 €
Informació: Per a més informació, podeu adreçar-vos al correu electrònic eva.bataye@acm.cat