

Aquesta jornada estudia amb detall la nova Llei de Contractes del Sector Públic que, en substitució del Text refós de la Llei de contractes del sector públic (TRLCSP), aprovat mitjançant el Reial Decret Legislatiu 3/2011, de 14 de novembre, està a punt de ser aprovada definitivament.
Aquest nou text incorpora al nostre ordenament jurídic les previsions de la Directiva 2014/24/UE del Parlament Europeu i del Consell, de 26 de febrer de 2014, sobre contractació pública, que deroga la Directiva 2004/18/CE, i de la Directiva 2014/23/UE del Parlament Europeu i del Consell, de 26 de febrer de 2014 relativa a l’adjudicació de contractes de concessió.
El nou règim jurídic suposa per al conjunt del sector públic i, en particular, per al local, un nou marc regulador de la contractació pública que incrementa la concurrència sobre la base del reforçament dels principis de publicitat i transparència i l’augment de les garanties i dels sistemes de control públic a fi de prevenir les males pràctiques administratives i la corrupció.
En aquest sentit, entre les principals novetats que incorpora cal destacar l’ampliació de l’àmbit subjectiu de la llei, la revisió del catàleg de tipologies contractuals -com la introducció de l’associació per la innovació- i del seu règim jurídic, l’exclusió de la regulació estatal de les activitats i serveis a les persones (ensenyament, salut i serveis socials, ...), la revisió de les fórmules convencionals, la reducció de les càrregues administratives, el foment dels procediments electrònics, l’accés de les PYMEs i la restricció a la utilització de “mitjans propis” o contractes "in house". En relació als aspectes procedimentals, cal assenyalar la regulació dels òrgans de contractació dels ens locals, el nou caràcter de la mesa de contractació, la revisió dels requisits de solvència del contractista pel que fa a la classificació, la introducció de la declaració responsable, la revisió dels diferents procediments i dels criteris d’adjudicació i la incorporació del procediments obert amb tramitació simplificada, la nova conceptualització del reequilibri econòmic de la concessió d’obres i serveis i la redefinició del recurs especial en matèria de contractació i l’adequació del règim de modificacions contractuals i de causes d’extinció. I, finalment, la introducció d’un nou sistema de governança dels òrgans consultius en matèria de contractació pública per exigència del dret de la Unió Europea.
1a. Jornada - 29 de novembre
9.00 h.- Inauguració
Il·lm. Sr. Miquel Buch i Moya, president, ACM i Consell de Governs Locals de Catalunya
9.30 h.- Lliçó inaugural
El nou eix de la reforma: entre el contracte administratiu, el conveni i l’encàrrec de gestió
Dr. Francisco José Villar Rojas, catedràtic de dret administratiu, Universidad de La Laguna
10.30 h.- Ponència I
Les noves formes contractuals administratives
Dr. Miguel Ángel Bernal Blay, director general de contractació, patrimoni i organització del Govern d’Aragó i professor titular de dret administratiu de la Universidad de Zaragoza
11.15 h.- Pausa-cafè
11.45 h.- Ponència II
El procediment electrònic a la contractació pública local
Sr. Ignacio Martínez Vila, secretari general, Ajuntament d’Almassora, Castelló
12.30 h.- Ponència III
La integració de les polítiques socials, ambientals i d’innovació
Dr. Marcel·lí Pons i Duat, secretari general, Ajuntament de Vilanova i La Geltrú i professor honorari de dret administratiu, URV
13.15 h.- Ponència IV
El nou contracte de concessió de serveis
Dr. Francisco Hernández González, professor titular de dret administratiu, Universidad de La Laguna
14.00 h.- Fi de la jornada
2a. Jornada
9.30 h.- Ponència V
La preparació i l’adjudicació dels contractes
Sr. Jesús Colás Tenas, secretari general, Diputación de Zaragoza
10.15 h.- Ponència VI
El control previ i posterior a la contractació pública local
Sr. Baldomero Rovira i López, interventor general, Ajuntament de Reus
11.00 h.- Pausa-cafè
11.30 h.- Ponència VI
El compliment contractual, la modificació, els efectes i l’extinció
Dr. Joan Anton Font i Monclús, secretari general, Ajuntament de Tarragona i professor associat de dret administratiu, URV
12.15 h.- Taula rodona
La contractació administrativa al sector públic local (I)
4 ponents d'aquesta jornada
Moderadora: Dra. Maria Carme Juncosa i Vidal, lletrada, Direcció de Serveis de Cooperació Local, Diputació de Barcelona i professora associada de dret administratiu, URV
13.00 h.- Lliçó de cloenda
La racionalització de la contractació
Sr. Isidre Virgili i Pons, assessor en matèria de contractació pública, ACM
14.30h.- Fi de la jornada
Lloc de realització: Espai Francesca Bonnemaison, La Sala, C/ Sant Pere Més Baix, 7 08003 Barcelona
Dates: 29 i 30 de novembre