IniciFormació › La internacionalització del món local: pr...

La internacionalització del món local: pràctiques i eines de foment de l’acció exterior dels municipis (formació semipresencial)

Data curs
29 octubre de 2024 a 08 abril de 2025
Contacte de formació

Eva Batayé(formació@acm.cat o bé al telèfon 934961616 ext.107) 

La internacionalització del món local de Catalunya és un objectiu fonamental que s’ha fixat l’ACM en el Pla de mandat 2023-2027. El propòsit fonamental és potenciar la projecció exterior dels municipis catalans, així com afavorir la seva participació i integració en xarxes i organismes internacionals.

El foment de l’acció exterior dels municipis és una eina clau per a l’accés a coneixement, informació i recursos susceptibles de generar oportunitats de desenvolupament econòmic i social per als ciutadans, tot millorant-ne la qualitat de vida, així com la millora de la qualitat dels serveis públics.

Des de l’ACM i en col·laboració amb una institució de prestigi com el Centre d’Estudis Internacionals (CEI – International Affairs), que compta amb més de 30 anys de trajectòria com a referent en la formació en diplomàcia i relacions internacionals, oferim un programa d’alta formació dirigit a electes i tècnics del món local amb l’objectiu primordial de promoure la internacionalització de les administracions públiques catalanes en el marc de la UE i de Nacions Unides.

Entre els principals aspectes del curs, es consideren:

a) La contextualització del món local en el marc de la governança global i las agendes globals.

b) La rellevància d’una acció local a nivell internacional, amb particular referència al marc de la diplomàcia de ciutats, la cooperació descentralitzada i les xarxes internacionals d’ens locals.

c) L’anàlisi del context institucional de la Unió Europea i la seva relació amb l’acció internacional del ens locals.

d) Les pràctiques i les eines per a una estratègia d'internacionalització.

Programa: estructura i continguts

MÒDUL I: Els fonaments de la internacionalització del món local.

Coordinació acadèmica: Andrea Noferini, director acadèmic CEI.

29 d’octubre de 2024 (presencial)

0. Sessió d’inauguració.

0. Lliçó inaugural

1.1 Context global, multilateralisme i crisis (economia, migracions i medi ambient): els impactes sobre el món local.

5 de novembre de 2024

1.2 Agendes globals i paper dels ens locals: Agenda 2030, Nova Agenda Urbana, Agenda Rural, Pacte Verd Europeu, Global Taskforce.

12 de novembre de 2024

1.3 Les xarxes transnacionals d’ens locals: estratègies i experiències.

19 de novembre de 2024

1.4 Cap a l’acció global des de l’impuls local. El concepte de “glocal”.

26 de novembre de 2024

1.5 Món local i UE: el rol dels ens locals en el marc institucional i polític de la UE.

 

MÒDUL II: Acció i eines: Cap a una internacionalització estratègica: diplomàcia de ciutats i acció exterior del món local.​

Coordinació acadèmica: Sra. Marta Galceran, CIDOB.

14 de gener de 2025

2.1 Presentació del mòdul II.

2.2. Lobbying i estratègies de representació dels interessos del món local en l’esfera europea i internacional.

21 de gener de 2025

2.3. Diplomàcia municipal: justificació, evolució i projecció

28 de gener de 2025

2.4. Les pràctiques de l’acció exterior local: agermanaments, intercanvis, projectes, participació en xarxes, fires, congressos, exposicions, simposis, reunions tècniques.

4 de febrer de 2025

2.5. Accés recursos/finançament europeus i multilaterals.Suport i recursos per a la internacionalització municipal

11 de febrer de 2025

2.6. Des de la cooperació descentralitzada i els drets humans a l’acció exterior local. Eines i recursos de la cooperació al desenvolupament.

18 de febrer de 2025 (presencial)

2.7. L’esport com a eina d’internacionalització del món local

2.8. Sessió presencial pràctica sobre Ttreballs finals 

 

MÒDUL III: Pràcticum: Eines, bones pràctiques i innovació en el marc de la internacionalització del món local. 

Coordinació acadèmica: Sra.Mireia Huerta Sala, ACM.

4 de març de 2025

3.1. Comunicació, estratègia i planificació de l’acció internacional: construint la imatge del municipi.

11 de març de 2025

3.2. Com elaborar i impulsar una estratègia d’internacionalització del municipi

18 de març de 2025

3.3. Com la sostenibilitat i les smart cities poden ser un element clau per a la internacionalització del món local

25 de març de 2025

3.4. Innovació a la internacionalització: evidència comparada

1 d'abril de 2025

3.5. Discussió i anàlisi de plans estratègics d’internacionalització a través de casos pràctics

8 d'abril de 2025 (presencial)

 3.6. Cloenda del curs  – Presentació de treballs finals del curs (de 10h a 14h)

 

Professorat

El curs serà impartit per un equip de professors amb una àmplia experiència en la investigació acadèmica sobre governança local i internacionalització. A més, es comptarà amb experts pràctics amb una experiència significativa en la implementació d’iniciatives d’internacionalització a nivell local i europeu

Dades d'interès
Direcció acadèmica:

La direcció acadèmica és compartida entre l’ACM i el CEI. És responsable de la definició dels continguts i de les activitats del curs i vetlla per el correcte funcionament del curs. 

  • Andrea Noferini, director acadèmic CEI 
  • Mireia Huerta, responsable de Relacions Internacionals de l’ACM
Coordinació tècnica:
  • Sra. Laura Mas, directora Executiva, Fundació CEI International Affairs
  • Sr. Francesc Iglesies, cap de formació, programes i publicacions de l'ACM.
  • Sra. Eva Batayé, tècnica de formació, programes i publicacions de l'ACM.
Període lectiu: Del 29 d’octubre de  2024 al 8 d'abril de 2025
 
Dates i horaris: 
 
• 29 d’octubre de 2024 de 9.30 a 14.00 h. (presencial)
 • 5, 12, 19, 26 de novembre de 2024 de 15.30 a 18.30 h. (online) 
• 14, 21, 28 de gener i 4 i 11 de febrer de 2025 de 15.30 a 18.30 h. (online) 
• 18 de febrer de 2025 de 10.00 a 14.00 h. (presencial)
 • 4, 11, 18, 25 de març i 1 d’abril de 2025 de 15.30 a 18.30 h. (online) 
• 8 d’abril de 2025 de 10.00 a 14.00 h.(presencial)
Sessions virtuals: Aula virtual Zoom de l’ACM-FAAEE 
Lloc de realització de les sessions presencials:
Seu de l’ACM
C/ València, 231, planta baixa
Barcelona
 
Destinataris, Requisits i Criteris d'admissió

Destinataris:

  • Aquest programa de formació va orientat a càrrecs electes , eventuals, personal directiu i  tècnics dels ens locals interessats en la internacionalització del món local.


Requisits

  • Ser càrrec electe o tècnic de qualsevol entitat local de Catalunya.

Criteris d’admissió:

Currículum vitae, equilibri territorial i ordre de sol·licitud. 
 

Places màximes: 40