IniciFormació › Matinals Prat de la Riba. Seminari d'ac...

Matinals Prat de la Riba. Seminari d'actualització per a electes locals - XIII Edició (formació online)

Data curs
21 febrer de 2025 a 21 novembre de 2025
Contacte de formació

Eva Batayé (eva.bataye@acm.cat o bé al telèfon 934961616 ext.107) 

INICI DEL SEMINARI 21 DE FEBRER DE 2025

Des de l’any 2000, la Fundació Aula d’Alts Estudis d’Electes (FAAEE) de l’ACM i la UAB han organitzat diversos programes formatius adreçats als càrrecs electes de les entitats locals catalanes, entre els quals destaquen la Diplomatura de Postgrau en Gestió i Administració Local, el Màster en Govern Local i la Diplomatura de Postgrau en Lideratge i Governança Local. La necessitat d’actualitzar els coneixements oferts en aquests programes formatius i d’articular un fòrum de debat i de resolució dels problemes i reptes que preocupen els responsables de la política municipal va conduir l’any 2010 a preparar, amb voluntat de continuïtat, un seminari de periodicitat bimensual emmarcat en les activitats promogudes per la Càtedra Enric Prat de la Riba d’Estudis Jurídics Locals, creada l’abril de 2009, entre la FAAEE i la UAB. Davant l’èxit de les convocatòries precedents, enguany es presenta la tretzena edició, en què les novetats legislatives i jurisprudencials i les qüestions d’actualitat que desperten l’interès del món local continuen constituint la ratio essendi d’aquest programa formatiu.

Les Matinals es desenvolupen en sis sessions estructurades en tres blocs permanents, que es desenvolupen els divendres al matí en format online. El primer està conformat per una sessió d’actualització normativa i jurisprudencial que pretén informar i comentar el conjunt de lleis i reglaments aprovats recentment i que afecten l’esfera competencial local, així com les sentències dictades pels tribunals de justícia que poden ser d’interès per als càrrecs electes de Catalunya. El segon està constituït per un cicle de conferències referit a diferents temàtiques d’actualitat i d’interès local i, finalment, el seminari es clou amb un taller vinculat a la matèria analitzada en el cicle de conferències en què s’analitzaran casos reals per tal de fomentar la participació i enriquir el debat entre els assistents.

 

Documents Associats
PDF icon matinals_prat_de_la_riba_2025.pdf
OBJECTIUS

Les Matinals Prat de la Riba es formulen amb l’objectiu que els assistents puguin assolir un conjunt de competències que els permetin: 

  • Desenvolupar idees i propostes originals (creativitat) 
  • Resoldre problemes en l’esfera competencial local de manera efectiva 
  • Aplicar coneixements i habilitats en entorns i contextos multidisciplinaris 
  • Actuar amb esperit crític i responsable 
  • Motivar la discrecionalitat administrativa en la presa de decisions 
  • Considerar l’ètica i la integritat intel·lectual com a valors de la pràctica professional dels càrrecs electes de Catalunya 
  • Aprendre a aprendre i ser conscient del valor del propi coneixement i del seu impacte a la comunitat local (autoestima professional)
  •  Afavorir la disponibilitat a la participació compromesa en la vida social 
  • Liderar 
  • Treballar en equip 
  • Gestionar equips 
  • Comunicar de manera clara i sense ambigüitats tant a audiències expertes com no expertes (assertivitat) 
  • Aprendre a planificar i organitzar 
  • Fomentar l’adaptació en ambients canviants (flexibilitat als canvis normatius) 
  • Promoure una actitud orientada a la motivació per la qualitat de les polítiques públiques 
  • Afavorir la sensibilitat per l’entorn i el medi ambient amb l’elaboració de polítiques sostenibles 
  • Gestionar el propi temps per al desenvolupament acadèmic i professional
PROGRAMA

1a. sessió: 21 de febrer de 2025. Aspectes del règim jurídic local: òrgans col·legiats, transparència i competències

 9.00-9.10 h. Inauguració

  • Hble. Sra.  Meritxell Budó Pla, presidenta de l’ACM

 9.10-9.45 h. Actualització legislativa i jurisprudencial

  • Sr. Francesc Xavier Urios Aparisi, cap de l’Assessoria Jurídica, Autoritat Catalana de Protecció de Dades

 Pausa 5 minuts

 9.50-10.50 h.  Aspectes pràctics del funcionament dels òrgans col·legiats (convocatòria, ordre del dia, quòrum, debat i votació)

  • Sr. David Cabezuelo Valencia, secretari general, Ajuntament de Sabadell

 Pausa 5 minuts

 10.55-11.55 h.  Obligacions dels ens locals en matèria de transparència i accés a la informació

  • Dra. Clara Velasco Rico, vicepresidenta, GAIP

 Pausa 5 minuts

 12.00-13.00 h. Taller pràctic. La transferència de competències entre òrgans municipals: delegacions, avocacions i encomanes de gestió

  • Dra. Montserrat Iglesias Lucia, professora de dret administratiu, EPSI-UAB

 2a. sessió: 21 de març de 2025. Les polítiques locals d’habitatge

 9.00-9.45 h. Actualització legislativa i jurisprudencial

  • Sr. Francesc Xavier Urios Aparisi, cap de l’Assessoria Jurídica, Autoritat Catalana de Protecció de Dades

 Pausa 5 minuts

 9.50-10.50 h.  El control de les rendes de lloguer i les zones de mercat residencial tensionat: aspectes rellevants pels municipis

  • Dr. Carles Sala Roca, cap de l’Assessoria Jurídica, COAPI-Barcelona

 Pausa 5 minuts

 10.55-11.55 h Planificació urbanística per a garantir la construcció d’habitatge protegit

  • Dr. Rafael Fernández Bautista, advocat

 Pausa 5 minuts

 12.00-13.00 h. Taller pràctic. El Pla Territorial Sectorial d’Habitatge de 2024 i l’elaboració dels plans locals d’habitatge

  • Dr. Carles Donat Muñoz, director tècnic, Observatori Metropolità de l'Habitatge de Barcelona

 3a. sessió: 16 de maig de 2025. Les finances locals

 9.00-9.45 h. Actualització legislativa i jurisprudencial

  • Sr. Francesc Xavier Urios Aparisi, cap de l’Assessoria Jurídica, Autoritat Catalana de Protecció de Dades

 Pausa 5 minuts

 9.50-10.50 h.  El retiment de comptes municipals davant la Sindicatura de Comptes

  • Sr. Miquel Salazar Canalda, síndic major, Sindicatura de Comptes

Pausa 5 minuts

 10.55-11.55 h.  Pressupostos i comptes generals: què cal saber?

  • Dr. Javier Requejo Garcia, viceinterventor general, Ajuntament de Tarragona

 Pausa 5 minuts

 12.00-13.00 h. Taller pràctic. El control intern de la gestió econòmica-financera i pressupostària de les entitats locals: el pla anual de control financer

  • Sra. Petra Saiz Anton, interventora, L’Hospitalet de Llobregat

 4a. sessió: 18 de juliol de 2025. La gestió municipal dels serveis públics

 9.00-9.45 h. Actualització legislativa i jurisprudencial

  • Sr. Francesc Xavier Urios Aparisi, cap de l’Assessoria Jurídica, Autoritat Catalana de Protecció de Dades

 Pausa 5 minuts

 9.50-10.50 h.   Les diferents tipologies de gestió dels serveis públics

  • Dr. Vicenç Aguado Cudolà, catedràtic de dret administratiu, Universitat de Barcelona

 Pausa 5 minuts

 10.55-11.55 h.  Qüestions pràctiques de la gestió directa mitjançant personal propi (taxes de reposició, restriccions...)

  • Sr. Alfred Lacasa Tribó, secretari general, Ajuntament de Blanes

 Pausa 5 minuts

 12.00-13.00 h. Taller pràctic. Col·laboració publico-cooperativa: la implicació municipal en l’economia social

  • Sra. Marta Doncel Garcia i Sr. Víctor Carreño i Cano, coordinadors generals, Som Energia

 5a. sessió: 26 de setembre de 2025. La gestió forestal dels municipis

 9.00-9.45 h. Actualització legislativa i jurisprudencial

  • Sr. Francesc Xavier Urios Aparisi, cap de l’Assessoria Jurídica, Autoritat Catalana de Protecció de Dades

 Pausa 5 minuts

 9.50-10.50 h. Els instruments d’ordenació forestal de les finques de titularitat pública municipal

  • Sra. Sandra Torras Noguer, directora general, Direcció General de Boscos i Gestió del Medi, Departament d’Agricultura, Ramaderia, Pesca i Alimentació, Generalitat de Catalunya

 Pausa 5 minuts

 10.55-11.55 h. Gestió forestal sostenible i prevenció d’incendis

  • Sra. Verónica Couto Antelo, tècnica, CREAF 

 Pausa 5 minuts

 12.00-13.00 h. Taller pràctic. Elaboració i gestió de catàlegs i inventaris de camins municipals

  • Sra. Marta Hernández Gervilla, responsable de suport municipal i camins locals,  Àrea d’Infraestructures i Territori, Diputació de Barcelona

 6a. sessió: 21 de novembre de 2025. Eines digitals, seguretat tecnològica i privacitat

 9.00-9.45 h. Actualització legislativa i jurisprudencial

  • Sr. Francesc Xavier Urios Aparisi, cap de l’Assessoria Jurídica, Autoritat Catalana de Protecció de Dades

 Pausa 5 minuts

 9.50-10.50 h. Requeriments normatius en la transformació digital del sector públic local

  • Dr. Julián Valero Torrijos, catedràtic de dret administratiu, Universitat de Murcia

 Pausa 5 minuts

 10.55-11.55 h.  Els riscos de la societat digital: ciberseguretat i protecció de dades en l’activitat dels ens locals

  • Sra. Laura Caballero Nadales, directora, Agència de Ciberseguretat de Catalunya

 Pausa 5 minuts

 12.00-13.00 h. Taller pràctic. L’impacte dels nous canals de comunicació política i administrativa amb la ciutadania (Telegram, Whatsapp…)

  • Dr. Josep Vicenç Mestre Nogué, expert en comunicació política

 

DESTINATARIS

• Càrrecs electes locals que vulguin actualitzar els coneixements adquirits en els programes formatius cursats amb anterioritat 

• Càrrecs electes que vulguin millorar els seus coneixements i aprofundir sobre qüestions jurídiques, econòmiques i socials de competència municipal 

• Personal directiu i eventual del sector públic local
 

INFORMACIÓ GENERAL

Termini d’inscripció: 17 de febrer de 2025

Calendari de sessions

Les sessions es duran a terme en format online els divendres (9.00-13.00 hores) durant l’any 2025, en les dates següents:

  • 21 de febrer
  • 21 de març
  • 16 de maig
  • 18 de juliol
  • 26 de setembre
  • 21 de novembre

Modalit​at: online

Direcció acadèmica

  • Dra. Judith Gifreu Font, professora titular de dret administratiu i directora de la Càtedra Enric Prat de la Riba d’Estudis Jurídics Locals, Universitat Autònoma de Barcelona.

Coordinació tècnica

  •  Sr. Francesc Iglesies i Riumalló, cap de formació, programes i publicacions, ACM.
  •  Sra. Eva Batayé Mármol, tècnica de formació, programes i publicacions, ACM.

Titulació

  • S’expedirà un certificat d’aprofitament als participants que acreditin un 80% d’assistència a  les 6 sessions.

 

INSCRIPCIÓ