IniciFormació › Seminari sobre la relació i entesa entre c...

Seminari sobre la relació i entesa entre càrrecs electes i la secretaria i intervenció a les administracions locals (formació presencial)

Data curs
03 octubre de 2024 a 24 octubre de 2024
Contacte de formació

Eva Batayé (eva.bataye@acm.cat)  - Tel. 934961616 Ext.107

Des de la Fundació Aula d’Alts Estudis d’Electes (FAAEE) us oferim aquest seminari adreçat a càrrecs electes locals amb l’objectiu de fomentar la millor col·laboració i entesa d’aquests, amb  la comprensió del rol i les funcions dels secretaris/es i interventors/es dels ens locals.

Impulsem aquesta acció formativa per desenvolupar l’empatia mútua en què han de treballar conjuntament càrrecs electes i secretaris/es-interventors/es per dur a terme els plans de mandat municipals, explorar la planificació en la contractació i adoptar les vies àgils i procediments alternatius a la contractació per impulsar activitats i serveis municipals.

A la vegada volem centrar-nos en aquells aspectes que, tant en la  gestió del dia a dia com a l’hora de tirar endavant els serveis o activitats d’interès públic, generen més controvèrsies en els càrrecs electes: contractació, convenis, subvencions, transferències, patrocinis, i en general, en el com fer més àgils els procediments de contractació i en quines situacions poden adoptar-se vies alternatives a la contractació.

I finalment, volem explicar d’una manera entenedora les regles bàsiques de gestió dels pressupostos municipals.

Metodologia

És un seminari eminentment pràctic destinat a electes que tracten habitualment amb l’assessoria jurídica, la secretaria i la intervenció dels ens locals.

Són sessions aplicades, amb exemples reals de bones pràctiques del món local, per treure el màxim profit dels recursos disponibles en qualsevol ajuntament, a partir d’estratègies de superació dels obstacles més comuns i freqüents.

 

OBJECTIUS

1. Comprendre les funcions, rols, competències i obligacions de les Secretaries i les Intervencions dels ens locals.

2. Tractar dels aspectes més freqüents que generen controvèrsia en l’acció de govern dels ens locals que van més enllà de la Llei de contractes del sector públic: Procediments àgils de contractació, subvencions, patrocinis, convenis, transferències, acords marc i encomanes de gestió, regles fiscals, marc  i estructura del pressupost de l’ajuntament.

4. Debatre constructivament la planificació i la comunicació com a clau de l’entesa entre les alcaldies i regidories amb les secretaries i intervencions per a un bon govern local.

PROGRAMA

1a. SESSIÓ. 3/10/24: COM ENTENDRE’S I COL·LABORAR MILLOR AMB LA SECRETARIA I LA INTERVENCIÓ DELS AJUNTAMENTS

11.30 - 11.45 h. - Inauguració  

11.45 - 12.30 h - Les funcions de la Secretaria i la Intervenció

Panoràmica de les funcions essencials reservades a secretari/es- interventors/es i funcions i  rols complementaris que “de facto” se’ls va atribuint.  Diversitat de rols en funció de la mida del municipi i l’ajuntament.

  • Cristian Cimadevilla Magrí , President, CSITAL Lleida

12.30 - 14.00 h. - Taula rodona sobre la relació dels electes i la Secretaria-Intervención

 Diàleg sobre l’entesa i discrepància entre electes i secretaris i interventors en el món local. Claus per una bona col·laboració i recull de bones pràctiques i experiències locals.

  • Núria Josa Arbonès, interventora general, Diputació de Girona
  • Marta Felip Torres, secretària General, Ajuntament de Salt
  • Joan Anton Font Monclús, secretari General, Ajuntament de Tarragona
  • Xavier Salvadó Vives, subdirector gral d'Assistència Jurídica i d'Innovació a l'Administració Local, Generalitat de Catalunya
  • Il.lm. Sr. Rafa Navarro i Álvarez, alcalde de Premià de Mar
  • Il.lma. Sra. Carme Ferrer i Cervelló, alcaldessa de Senan

Modera:  ACM

2a. SESSIÓ. 10/10/24 : VIES DE FOMENT I COL·LABORACIO ECONÒMICA PER IMPULSAR ACTIVITATS I SERVEIS LOCALS

11.30 - 14.00 h. - La col·laboració interadministrativa entre administracions públiques, eines de col·laboració publicoprivada en el serveis públics: SUBVENCIONS, PATROCINIS, CONVENIS i TRANSFERÈNCIES.

La virtut i les problemàtiques en l’atorgament de subvencions, la subscripció de convenis amb entitats privades i altres administracions, i la fórmula dels patrocinis. La celebració de convenis i les transferències per finançament d’activitats i serveis.

  • Sra. Teresa Moreo Marroig, presidenta del Tribunal de Recursos Contractuals, Parlament de les Illes Balears.

Exposició d’experiències pràctiques

  • Dr. Octavi Bono Gispert, consultor, coordinador de projectes transversals, Diputació de Tarragona (ex-DGTurisme i ex-Gerent, Patronat de Turisme Costa Daurada).

3a. SESSIÓ. 17/10/24: LA GESTIÓ DEL PRESSUPOST DE L’AJUNTAMENT

11.30 - 14.00 h. - Possibilitats que ofereix el marc dels pressupostos municipals

Com afecten les regles fiscals  i  els Plans econòmics  o plans d’ajust municipals en la gestió del pressupost.

  • Sra. Nuria Josa Arbonés, Interventora general, Diputació de Girona.

Exposició d’experiències pràctiques

  • Sra. Imma Molas Pujol,  Cap del Servei d'Assistència en l'exercici del Control Intern als ens locals, Diputació de Girona.

4a. SESSIÓ. 24/10/24: LES ALTERNATIVES I VIES MÉS ÀGILS EN LA CONTRACTACIÓ ORDINÀRIA DE BÉNS I SERVEIS

11.30 - 14.00 h. - Com enfocar adequadament les eines de l'acció de govern (I)

 Més enllà de la Llei de contractes del sector públic:PROCEDIMENTS ÀGILS DE CONTRACTACIÓ I ALTERNATIVES A LA CONTRACTACIÓ MENOR. Particularitats dels contractes menors i les seves alternatives

- La virtut i les problemàtiques de les Centrals de compres, acords marc i contractes basats

- Les encomanes de gestió.

- Els plans anuals de contractació

  • Marta Felip Torres, Secretària General, Ajuntament de Salt

Exposició d’experiències pràctiques:

  • Sra. Jordina Moltó, cap de contractació, ACM.
  • Sr. Xavi Diaz Vilanova, Gerent,  Centre cultural el Canal, Ajuntament de Salt.

 

DESTINATARIS
  • Càrrecs electes locals i personal eventual 
CRITERIS D'ADMISSIÓ

Requisit indispensable:

  • Ser càrrec electe local o personal eventual en el mandat municipal 2023-2027

Criteris d’admissió de la preinscripció en el cas de sobrepassar les places:

1. Diversitat d’ens locals.

2. Ordre de sol·licitud de la preinscripció.

3. Absentisme no justificat en altres accions formatives organitzades per la FAAE o l’ACM

DADES D'INTERÈS

Places limitades: 35 persones

Direcció:

  • Sra. Marta Felip Torres, Secretària general de l’Ajuntament de Salt  

  • Sra. Núria Josa Arbonés, Interventora general de la Diputació de Girona

Coordinació tècnica i més informació:

  • Sr. Francesc Iglesies i Riumalló, director de la FAAEE

  • Sra. Eva Batayé Mármol, tècnica de formació, programes i publicacions.

Dates: 4 sessions: Dies 3, 10, 17 i 24 d’octubre de 2024

Horari: 11.30 a 14.00 h

Durada: 2,5 hores cada sessió

Format: presencial  

LLoc: Aula de formació de l’ACM

          C/ València, 231, planta baixa

          08007 Barcelona

Certificats: La FAAEE expedirà un certificat d’assistència a les persones que hagin assistit a totes les sessions del seminari.