IniciFormació › Diplomatura de postgrau en gestió de perso...

Diplomatura de postgrau en gestió de personal i relacions laborals dels ens locals (VIII ed.)

Data curs
21 octubre de 2024 a 23 juny de 2025
Contacte de formació

Cristina Soler formacio@acm.cat o bé 934 961 616 ext. 217

OBERTA LA PREINSCRIPCIÓ

INICI DEL CURS 21 D'OCTUBRE DE 2024

El Diploma de postgrau en direcció i gestió de personal i relacions laborals dels ens locals és un títol universitari propi de la Universitat Rovira i Virgili (URV) promogut per l’ACM, que atès l’èxit reiterat assolit en diverses edicions, es presenta novament durant aquest curs acadèmic 2022-2023 amb la IX edició i en modalitat semipresencial, amb un programa renovat i adequat a la nova situació dels ens locals sorgida després de la crisi econòmica i sanitària. Les nostres administracions locals han de fer front a la necessitat d’incorporar nou personal arrel del gran nombre de jubilacions que s’estan produint en aquests darrers anys, i a la necessitat d’estabilitzar i consolidar un gran nombre de llocs de treball coberts fins ara per personal interí.

Aquest postgrau neix, un cop més, fruit de la col·laboració entre la Diputació de Tarragona, l’Associació Catalana de Municipis i Comarques (ACM) i la URV, mitjançant la Fundació URV (FURV) i la Càtedra d’Estudis Jurídics Locals Màrius Viadel i Martin, per tal d’impulsar la formació al llarg de la vida del personal al servei de les administracions públiques locals en llurs diverses facetes. Amb aquest programa s’ha volgut donar resposta per primer cop al món local a la formació del personal amb tasques i funcions de direcció, comandament i gestió dels recursos humans, en el marc del Text refós l’Estatuto Básico del Empleado Público, aprovat mitjançant Reial decret legislatiu 5/2015, de 30 d’octubre, que fins ara no ha estat desplegat legislativament a Catalunya.

Aquest programa de postgrau pretén assolir una formació completa i aplicada en el règim jurídic de la funció pública i de la contractació laboral del personal al servei de l’Administració local. Conjuga els continguts teòrics especialitzats amb les experiències pràctiques dels diferents ens locals, a fi d’aportar les millors pràctiques, i les tècniques i instruments més adequats per a la gestió pública del personal, destacant tots aquells aspectes que contribueixen a la qualitat dels serveis i de les organitzacions públiques.

Les diferents matèries seran impartides per persones especialistes i expertes en cada àmbit, professorat universitari, personal tècnic superior i personal directiu de l’administració i altres professionals altament qualificats, amb prestigi i experiència docent i pràctica reconegudes, que disposen de la perspectiva pràctica i de la formació necessària per oferir un enfocament pluridisciplinari, transversal i integrat de la gestió pública del personal i les relacions laborals, en especial al món local.

 

 

Objectius

El Diploma de postgrau en direcció i gestió de personal i relacions laborals dels ens local té com a finalitat la formació del personal tècnic al servei de les administracions públiques locals i llurs càrrecs electes en tasques de direcció, comandament i gestió de recursos humans dels ens locals catalans. En aquest sentit, el programa pretén assolir els objectius següents:

• Analitzar el nou entorn i els diferents procediments i formulacions jurídiques de les diverses administracions públiques, llurs ens instrumentals i el conjunt del sector públic, derivats de l’aplicació de l’EBEP i del conjunt del sistema normatiu jurídic públic que regulen els recursos humans i les relacions laborals i la seva gestió a Catalunya.

• Adquirir els coneixements econòmics, jurídics i de management en l’àmbit de la gestió pública del personal i les relacions laborals, en particular, a les nostres administracions locals.

• Adquirir els coneixements necessaris per a la millora de la gestió i la modernització de l’administració local pel que fa als processos de concurrència en matèria de funció pública i de gestió de personal i de relacions laborals.

El personal de les administracions públiques en la seva condició de servei públic, ha de garantir la qualitat en la gestió i el funcionament dels ens locals, en particular, en la gestió de les persones aconseguint així una millora contínua del servei que presten a la societat.

Programa, estructura i continguts:

El Diploma d’especialització en direcció i gestió de personal i relacions laborals dels ens locals està adaptat a l’Espai Europeu d’Educació Superior (EEES) i al sistema de crèdits ECTS, amb una càrrega acadèmica de 30 crèdits (21 teòrics i 9 pràctics, (4 pràcticum + 5 exercici pràctic final). El diploma de postgrau s’imparteix setmanalment els dilluns en un format semipresencial, amb una combinació de sessions virtuals i sessions presencials en cada mòdul.

El programa s’estructura en quinze mòduls, que han d’ésser superats en la seva totalitat per assolir el títol universitari corresponent. Aquests mòduls combinen els continguts tècnics de caràcter teòric amb continguts pràctics, amb l’objectiu d’oferir eines per al desenvolupament de les capacitats d’autoaprenentatge, d’anàlisi del context i d’elaboració i implementació d’estratègies per a la resolució de les situacions sorgides en la gestió de les persones al món públic, en especial, local. Els dos darrers mòduls es corresponen a les sessions de pràctiques integrades i a un exercici pràctic final relatius a les diverses temàtiques desenvolupades en el marc del programa. En cadascun dels mòduls, els alumnes/as rebran formació especialitzada a càrrec de professorat universitari i de professionals de reconeguda experiència en la matèria, mitjançant la combinació d’aspectes teòrics i pràctics que contribueixin a la reflexió i l’anàlisi sobre la temàtica tractada. La formació es completarà amb el debat i la resolució, de forma individualitzada o en treball cooperatiu, de casos pràctics sobre la gestió des recursos humans i les relacions col· lectives als ens locals, que sintetitzaran de forma aplicada els continguts teòrics, que en permetran la seva avaluació, que es desenvoluparan de forma tutoritzada durant el programa formatiu. Finalment, s’haurà de desenvolupar un cas pràctic final, a fi de constatar la comprensió i funcionalitat dels coneixements adquirits en el desenvolupament modular del programa de postgrau.

Per obtenir la titulació pròpia de postgrau és imprescindible una assistència mínima del 70% a les sessions; així com superar les pràctiques integrades i l’exercici final. El programa es desenvolupa en els mòduls següents: I

Inauguració:

La funció pública del futur

Mòdul 1 El personal al servei de les entitats locals en el règim jurídic de l’ocupació pública

1. El sistema de fonts

2. L’arquitectura jurídica de l’estatut bàsic de l’ocupació pública

3. El règim jurídic del personal de les entitats locals a l’estatut bàsic de l’empleat públic

4. El règim jurídic del personal de les fundacions i empreses del sector públic local

5. Les competències sobre el personal al servei de les entitats locals de Catalunya

Mòdul 2 La tipologia de personal al servei dels ens locals

1. La classificació dels empleats públics i la reserva de funció pública

2. Estudi específic de les figures de personal interí i temporal

3. Estudi específic del personal eventual

4. El personal laboral al servei dels ens locals

5. Els funcionaris d’habilitació nacional

Mòdul 3 La direcció i la planificació de recursos humans i els instruments de gestió del personal

1. L’estructura del personal al servei de les entitats locals

2. La plantilla de personal i els instruments d’ordenació de llocs de treball

3. La gestió provisional d’efectius i la planificació de recursos humans

4. Els registres de personal i els sistemes d’informació sobre l’ocupació pública local

5. Les reformes en la funció pública desprès de l’EBEP

6. El quadre de comandament coma instrument de gestió del personal

7. Anàlisi estratègica de costos dels serveis per optimitzar els serveis públics des de la perspectiva del capítol I i del teletreball

Mòdul 4 Les polítiques retributives i l’avaluació del compliment

1. Les polítiques retributives i el règim retributiu dels empleats públics

2. La Gestió de la retribució variable al sector públic

3. Els sistemes d’avaluació de l’acompliment

Mòdul 5 L’accés a l’ocupació pública

1. Igualtat i mèrit en el sistema d’ocupació pública

2. Els requisits, els sistemes i les tècniques per a l’accés

3. Les convocatòries, els òrgans i el procediment d’accés. La decisió selectiva

4. La selecció per valors a l’administració pública

5. La selecció de personal en el context actual de les administracions públiques en un context de crisi sanitària

Mòdul 6 La carrera professional

1. Els tipus de carrera administrativa

2. La provisió de llocs de treball i la mobilitat professional

3. La promoció professional interna

Mòdul 7 El règim jurídic del personal al servei dels ens locals (I)

1. L’ordenació del temps de treball

2. Les situacions administratives dels empleats públics

3. El règim de permisos i llicències

4. El dret a la conciliació de la vida laboral i familiar, en especial, a les crisis sanitàries

Mòdul 8 El règim jurídic del personal al servei dels ens locals (II)

1. Deures professionals, regles ètiques i codis de conducta

2. El règim d’incompatibilitats

3. El règim disciplinari dels empleats públics

4. Les responsabilitats dels empleats públics

Mòdul 9 La gestió del talent i la innovació en la gestió del personal dels ens locals

1. La carrera professional dels empleats públics

2. La gestió el canvi i la incertesa

3. La gestió per competències. Models integrats

4. Metodologies d’innovació i creativitat

5. El lideratge del personal directiu en la gestió del talent i la innovació

Mòdul 10 Les relacions col·lectives del personal al servei dels ens locals

1. Representació sindical i representació unitària dels empleats públics

2. La negociació col·lectiva de les condicions de treball dels empleats públics

3. La vaga i els conflictes col·lectius

4. Els procediments de solució dels conflictes col·lectius

5. La negociació col·lectiva en el nou context del món local. Les clàusules de despenjament i la suspensió dels textos negociats

Mòdul 11 La seguretat social del personal al servei de les entitats locals

1. El sistema de cotització del personal al servei de les entitats locals

2. El règim d’incapacitats i invalideses

3. La prestació de jubilació i les seves modalitats

4. Acció social i previsió social complementària. Els plans de pensions

Mòdul 12 Marc jurídic, metodologies i recursos del teletreball o treball a distància

1. La regulació del teletreball en el sector públic:

2. El control del temps de treball dels empleats públics en el treball a distància

3. La protecció de l’Administració i dels drets digitals dels empleats públics en el sistema del treball a distància

4. El treball híbrid com a factor de canvi organitzatiu

Mòdul 13 La prevenció de riscos laborals en les entitats locals

1. Les obligacions i les responsabilitats en matèria de prevenció de riscos laborals

2. Representació i participació en matèria de prevenció de riscos laborals

3. Els conflictes en la paralització de l’activitat per risc greu i imminent

4. La protecció de grups especials de risc laboral

5. L’obligació d’adoptar mesures de protecció dels empleats públics davant les crisis sanitàries

6. La prevenció de riscos laborals en els llocs de teletreball

Mòdul 14 Règim jurídic, habilitats i competències del personal directiu professional

1. La direcció pública professional. Marc conceptual i règim jurídic

2. Habilitats i competències del personal directiu professional

Mòdul 15 Tallers

1. Taller de relacions de llocs de treball (models i experiències)

2. Taller de convocatòries de selecció de personal (models i experiències)

3. Taller de praxis i càlcul de cotitzacions a la seguretat social

4. Taller d’inspecció de treball

5. Taller de règim disciplinari

6. Taller de metodologies de gestió de talent i innovació en la gestió de les persones

7. Taller d’organització saludable

8. Taller de règim jurídic del personal de la policia local i els reptes en matèria de recursos humans

9. Taller de règim del personal dels serveis socials

10. Tallers d’aspectes pràctics per a la gestió de la temporalitat als ens locals

Mòdul 16 Pràcticum

Mòdul 17 Exercici pràctic final

Direcció acadèmica i coordinació acadèmica:

Direcció acadèmica 

  • Dr. Josep Ramon Fuentes i Gasó, professor titular de dret administratiu i director, Càtedra d’Estudis Jurídics Locals Màrius Viadel i Martín, URV
  • Sr. Àlex Grau i Orts, director, Àrea de Recursos Humans, Ocupació i Promoció Econòmica, Diputació de Tarragona i professor associat de dret administratiu, URV
  • Dr. Xavier Boltaina i Bosch, gerent, Patronat d’Apostes, Diputació de Barcelona i professor col·laborador de dret del treball i de la seguretat social, UOC i professor honorari de dret administratiu.
  • Coordinació acadèmica
  • Dra. Marina Rodríguez Beas, professora lectora Serra Hunter de dret administratiu i subdirectora, Càtedra d’Estudis Jurídics Locals Màrius Viadel i Martín, URV
  • Dra. Sílvia Carmona Garias, lletrada, Xarxa Sanitària, Social i Docent Santa Tecla i professora associada de dret administratiu, URV
Dades d'interès:

Requisits i criteris d’admissió

Places ofertades: 35

Requisits: Es requereix estar en possessió de titulació universitària de primer cicle (diplomat, enginyer o arquitecte tècnic) o grau o de segon cicle (llicenciat, enginyer o arquitecte) o màster universitari.

Criteris de selecció: currículum vitae, equilibri territorial i ordre de sol·licitud.

 Informació

Horari: dilluns, de 10 h. a 14 h. i de 15.30 a 19.30

D’octubre de 2024 a juny de 2025 

Lloc: Sessions en línia (Moodle de la FURV, aplicatiu Blackboard Collaborate)

Sessions presencials: ACM (C/València 231 Planta baixa) . Barcelona

Preu: 800 €

 Cal formalitzar la inscripció mitjançant la butlleta que trobareu a la pàgina web de l’ACM: http://www.acm.cat/formacio

Per a més informació, podeu trucar al telèfon 934 961 616 ext. 217 o adreçar-vos al correu electrònic formacio@acm.cat.

INSCRIPCIÓ