
Una delegació d’electes locals de Catalunya han visitat aquest setmana Dinamarca per estudiar i observar el funcionament de les administracions locals en l’àmbit dels serveis socials. Han visitat els ajuntaments de Copenhagen i de Rudersdal, i diferents equipaments que tenen com a prioritat l’atenció a les persones.
Dinamarca, país molt similar a Catalunya des del punt de vista econòmic i de població, va afrontar una reforma territorial fa deu anys. “Els danesos van dotar de moltes competències als ajuntaments i en segona instància a les regions en detriment de l’Estat, especialment pel que fa als serveis socials”, explica el president de l’ACM, Miquel Buch, qui recorda que “els ajuntaments són l’administració més propera que assisteix els ciutadans, especialment pel que fa a l’atenció a les persones”.
Des de l’ACM es considera molt interessant el fet que els ajuntaments tinguin plenes competències en serveis socials per atendre millor les persones. “Sense plantejar-nos la reducció del nombre de municipis catalans, és interessant veure altres mètodes de funcionament i desenvolupament. Els danesos han professionalitzat els serveis que ofereixen els ajuntaments millorant l’eficàcia dels seus treballadors i equipaments”, manifesta l’alcalde de Premià de Mar i president de l’ACM. “El resultat final és que desprès de 10 anys, tot i haver-se reduït el total de la despesa a causa d’una disminució del 10% del PIB, ofereixen més i millors serveis, centrant-se en aquells que realment importen al ciutadà”, rebla Buch.
Per conèixer la realitat local de Dinamarca la delegació catalana formada per alcaldes, alcaldesses, regidors i regidores, ha visitat KL, l’entitat municipalista de referència, i Danish Regions, entitat que representa les regions. S’han reunit també amb la tinent d’alcalde de Copenhagen, Nina Thomsen, i l’alcalde de Rudersdal, Jens Ive, que han mostrat els diferents equipaments socials que depenen de l’Ajuntament i com centralitzen els serveis cap a les persones.
La delegació catalana va visitar una residència i un centre de dia per a gent gran, un centre de dia i una residència per a gent amb problemàtiques mentals, on la prioritat és prevenir per garantir la qualitat de vida del ciutadà i evitar la dependència vers les administracions.
Catalunya i Dinamarca comparteixen moltes similituds com a països. Tenint en compte això i la col·laboració permanent entre els dos països, l’ACM ha organitzat un viatge d'estudi, per conèixer els avantatges i desavantatges a fons de l’organització de les seves administracions locals.
Relació d’alcaldes i alcaldesses de Catalunya que han viatjat a Dinamarca:
• Miquel Buch i Moya (Alcalde de Premià de Mar i president ACM)
• Marc Pifarré i Estrada (Secretari general ACM)
• Carles Banús Puigivila (Alcalde de Tavèrnoles)
• Maria Lluïsa Berdala i Cirera (Alcaldessa Sant Antoni de Vilamajor)
• Francesc Colomé i Tenas (Alcalde Franqueses del Vallès)
• David Saldoni de Tena (Alcalde de Sallent)
• Pol Pagès Pont (Alcalde de Sant Quintí de Mediona)
• Rosa Maria Perelló i Escoda (Alcaldessa de Tàrrega)
• Jordi Xargay (Alcalde de Palol de Revardit)
• Isidre Sierra Fusté (Alcalde de Sant Climent de Llobregat)
• David Font i Simón (Alcalde de Gironella)
• Mercè Esteve i Pi (Alcaldessa de Begues)
• Lina Morales (Alcaldessa de Cabrils)
• Ismael Álvarez Serrano (exalcalde de Pallejà i assessor de l'AMB)
• Lluís Miquel Costabella i Portella (tinent d'alcalde Banyoles)
• Arnau Funes Romero (regidor de Cornellà i diputat de la DIBA)
• Arnau Martí Danés (Regidor de Vic)
• Sònia Oriola (regidora de Torregrossa i ACM)
• Juan Parralejo Aragoneses (regidor de Ripollet)
• Xavi Paz (regidor de Molins de Rei)
• Susanna Pellicer López (tinent d'alcalde de Sant Cugat)
• Jordi Serra Roda de Ter, (excalde i assessor de Diba)
• Jordi Serracanta Espinalt (regidor Manresa)
• Anna Vives (regidora de La Seu d'Urgell)