IniciActualitat › L'ACM demana al Govern català que tots...

L'ACM demana al Govern català que tots els ajuntaments puguin proposar projectes del fons Next Generation UE

21 gener de 2021

L'Associació Catalana de Municipis (ACM) va participar aquest dimecres 20 de gener a la trobada telemàtica amb el Govern català per coordinar la gestió dels fons europeus per a la recuperació. La secretària general de l'ACM, Joana Ortega, i la vicepresidenta de Projecció Exterior i Institucional i alcaldessa d'Anglès, Astrid Desset van participar a la trobada amb el Govern català, presidida pel vicepresident del Govern i conseller d'Econoia i Hisenda, Pere Aragonès, la consellera de la Presidència, Meritxell Budó, i el conseller d'Empresa i Coneixement, Ramon Tremosa.

La trobada va posar sobre la taula la necessitat d'establir un mecanisme de col·laboració que serveixi per impulsar projectes susceptibles de ser finançats pel fons Next Generation UE. En aquest sentit, des de l'ACM es va demanar que tots els ajuntaments, tan grans com petits, puguin proposar projectes i que no siguin mers gestors dels mateixos. Així, es va insistir que el Govern català estableixi mecanismes perquè els projectes puguin concretar-se de baix a dalt i que els ens locals puguin ser propositius.

Els representants de l'ACM també van manifestar la necessitat que els fons europeus per a la reactivació socioeconòmica arribin directament als ajuntaments i no només a través d'organismes supramunicipals (com les diputacions) o les grans ciutats.

Els representants del Govern català van destacar l'oportunitat dels fons Next Generation per afrontar properes crisis i van defensar el principi de subsidiarietat davant de la possible centralització del Govern de l'Estat en la planificació i execució de fons europeus. També van insistir que els mecanismes de gestió han de permetre simplificar i agilitzar alguns tràmits i anar més ràpids en la presa de decisions. I al mateix temps, es va destacar la rellevància de sumar i respectar l'autonomia i singularitat local.

El Govern català pretén crear dos consorcis, un per a la sostenibilitat del territori i un altre sobre digitalització, que identificarien propostes en aquests àmbits. L'ACM demana que els projectes no només es plantegin en aquests àmbits, sinó també d'acord amb les necessitats que plantegin els propis ajuntaments.