Principals afectacions de la Llei 48/2015, de 29 d'octubre, de pressupostos generals de l'Estat per a l'any 2016 en matèria de funció pública:
- ARTICLE 19.DOS: El títol III de la Llei de Pressupostos Generals de l'Estat es rubrica com «De les despeses de personal», i s'estructura en tres capítols. El capítol I, relatiu ales «Despeses del personal al servei del sector públic», després de definir el que constitueix «sector públic» a aquests efectes, estableix com a novetat que, amb caràcter general, durant l'any 2016, les retribucions del personal al servei del sector públic no podran experimentar un increment global superior a l'1 per cent respecte a les vigents a 31 de desembre de 2015, en termes d'homogeneïtat per als dos períodes de la comparació, tant pel que fa a efectius de personal com a la seva antiguitat.
- ARTICLE 19. TRES: Es manté que no podran realitzar aportacions a plans d'ocupació ni contractes d'assegurança col•lectius que incloguin la cobertura de la contingència de jubilació. Això no obstant, sempre que no es produeixi increment de la massa salarial de l'administració de referència, en els termes que estableix aquesta Llei, les esmentades administracions, entitats i societats podran realitzar:
- Contractes d'assegurança col•lectiva que incloguin la cobertura de contingències diferents de la de jubilació.
- Aportacions a plans de pensions d'ocupació o contractes d'assegurança col·lectiva que incloguin la cobertura de la contingència de jubilació, sempre que els esmentats plans o contractes d'assegurança hagin estat subscrits amb anterioritat al 31 de desembre del 2011.
- ARTICLE 19. QUATRE: La massa salarial del personal laboral, que s'incrementarà com a màxim un u per cent, està integrada pel conjunt de les retribucions salarials i extrasalarials i les despeses d'acció social meritades per aquest personal en 2015, en termes de homogeneïtat per als dos períodes objecte de comparació.
- ARTICLE 19. SET: El que disposen els apartats anteriors s'ha d'entendre sens perjudici de les adequacions retributives que, amb caràcter singular i excepcional, resultin imprescindibles pel contingut dels llocs de treball, per la variació del nombre d'efectius assignats a cada programa o pel grau de consecució dels objectius fixats al mateix.
- ARTICLE 19. VUIT: Els acords, convenis o pactes que impliquin creixements retributius superiors als fixats en l'apartat dos hauran d'experimentar l'oportuna adequació, i esdevindran inaplicables les clàusules que s'hi oposin.
- ARTICLE 20: OFERTA D'OCUPACIÓ PÚBLICA. Aquesta Llei, igual que l'anterior, manté la seva regulació en un únic article, però introdueix com a novetat respecte als pressupostos de 2015 que, amb els límits i requisits establerts en el mateix precepte, al llarg de 2016 es procedirà a la incorporació de nou personal al sector públic.
S'estableix una taxa de reposició del 50 per cent, amb caràcter general.
Excepcionalment en aquest exercici s'augmenta fins al 100 per cent la taxa de reposició permesa a certs sectors i administracions considerats prioritaris. Pel món local, són d’afectació els següents sectors:
o Policia Local, es podrà arribar al cent per cent de la taxa de reposició d'efectius sempre que es tracti d'entitats locals que compleixin o no superin els límits que fixi la legislació reguladora de les Hisendes Locals o, si s'escau, les lleis de pressupostos generals de l'Estat, en matèria d'autorització d'operacions d'endeutament. A més hauran de complir el principi d'estabilitat a què es refereix l'article 11.4 de la Llei Orgànica 2/2012, de 27 d'abril, d'Estabilitat Pressupostària i Sostenibilitat Financera tant en la liquidació del pressupost de l'exercici immediat anterior com en el pressupost vigent. En relació amb aquest últim, l'entitat ha d'adoptar un Acord del Ple o òrgan competent en què se sol•liciti la reposició de les places vacants i en el qual es posi de manifest que, aplicant aquesta mesura, no es posa en risc el compliment de l'objectiu d’estabilitat pressupostària.
o Personal dedicatal control i lluita contra el frau fiscal, laboral, de subvencions públiques, en matèria de Seguretat Social i al controlde l'assignació eficient dels recursos públics.
o Personal dedicat a l'assessorament jurídic i la gestió dels recursos públics.
o Personal que presta assistència directa als usuaris dels serveis socials.
o Personal que realitza la gestió de prestacions i polítiques actives en matèria d'ocupació.
Per calcular la taxa de reposició d'efectius, el percentatge màxim a què es refereix l'apartat anterior s'aplicarà sobre la diferència resultant entre el nombre d'empleats fixos que, durant l'exercici pressupostari de 2015, van deixar de prestar serveis en cada un dels sectors, àmbits, cossos o categories, que preveu l'apartat anterior i el nombre d'empleats fixos que s’hi haguessin incorporat durantel mateix exercici, per qualsevol causa, excepte els empleatsprocedents d'ofertes d'ocupació pública, o reingressats des de situacions que no comportin la reserva de llocs de treball.
A aquests efectes es computaran els cessaments en la prestació de serveis per jubilació, mort, renúncia, declaració en situació d'excedència sense reserva de lloc de treball, pèrdua de la condició de funcionari de carrera o extinció del contracte de treball o qualsevol altra situació administrativa que no comporti la reserva de lloc de treball o la percepció de retribucions amb càrrec a l'Administració en la qual se cessa.
No computaran dins el límit màxim de places derivat de la taxa de reposició d'efectius aquelles places que es convoquin per a la provisió mitjançant processos de promoció interna.
- ARTICLE 20. DOS: S’admet la contractació de personal laboral temporal i el nomenament de funcionaris interins, amb caràcter excepcional per cobrir necessitats urgents i inajornables restringides als sectors, funcions i categories professionals que es considerin prioritaris o que afectin el funcionament dels serveis públics essencials.
- DISPOSICIÓ ADDICIONAL DOTZENA: Recuperació de la paga extraordinària i addicional del mes de desembre de 2012: Cada administració pública podrà aprovar dins l'exercici 2016, i per una sola vegada, una retribució de caràcter extraordinari per un import equivalent a les quantitats encara no recuperades dels imports efectivament deixats de percebre com a conseqüència de la supressió de la paga extraordinària, així com de la paga addicional de complement específic o pagues addicionals equivalents, corresponents al mes de desembre de 2012, per aplicació del Reial decret llei 20/2012, de 13 de juliol, de mesures per garantir l'estabilitat pressupostària i de foment de la competitivitat, amb l'abast i límits establerts en la present disposició.
Cada administració pública pot aprovar durant 2016 les mesures que preveu aquest article, tenint en compte la seva situació economicofinancera.
- DISPOSICIÓ ADDICIONAL QUINZENA: CONTRACTACIÓ DE PERSONAL DE LES SOCIETATS MERCANTILS PÚBLIQUES I LES ENTITATS PÚBLIQUES EMPRESARIALS EN 2016.
- DISPOSICIÓ ADDICIONAL SETZENA: CONTRACTACIÓ DE PERSONAL DE LES FUNDACIONS DEL SECTOR PÚBLIC EL 2016
L'any 2016, les fundacions del sector públic podran procedir a contractar nou personal amb les limitacions i requisits establerts en la present disposició.
- DISPOSICIÓ FINAL NOVENA: Es modifica la Llei 7/2007, de 12 d'abril, de l'Estatut Bàsic de l'Empleat Públic, afegint un paràgraf a l'article 50, pel qual s’estableix que «Quan les situacions de permís de maternitat, incapacitat temporal, risc durant la lactància o risc durant l'embaràs impedeixin iniciar el gaudi de les vacances dins de l'any natural a què corresponguin, o un cop iniciat el període de vacances sobrevingués una de les esmentades situacions, el període de vacances es podrà gaudir encara que hagi acabat l'any natural a què corresponguin i sempre que no hagin transcorregut més de divuit mesos a partir del final de l'any en què s'hagin originat».
- DISPOSICIÓ ADDICIONAL SETZENA: Cada administració pública, en el seu àmbit, podrà atorgar a les funcionàries en estat de gestació, un permís retribuït, a partir del dia primer de la setmana 37 d'embaràs, fins a la data del part. En el supòsit de gestació múltiple, aquest permís podrà iniciar-se el primer dia de la setmana 35 d'embaràs, fins a la data de part.
Finalment, es preveu l'extensió al personal laboral de determinats drets sobre permisos i llicències i la previsió sobre l'inici d'un període negociador sobre determinades qüestions del seu règim jurídic. Les administracions públiques podran, en el marc de la negociació amb les organitzacions sindicals del seu àmbit respectiu, determinar l'extensió a tot el personal adscrit o dependent de les mateixes els següents drets:
- El permís retribuït per la funcionària gestant a què es refereix la disposició final novena d'aquesta Llei, i la seva aplicació mitjançant l'instrument normatiu corresponent.
- La mobilitat del personal laboral de les Administracions Públiques de manera que es possibiliti que puguin passar a prestar serveis en altres administracions, o en l'àmbit d'un altre conveni col•lectiu de la mateixa Administració, mitjançant els procediments que s'estableixin a aquest efecte.
