El passat 12 de maig, el Ministre de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana (MITMA), José Luis Ábalos, i la vicepresidenta cuarta i ministra per a la Transició Ecològica i el Repte Demogràfic, Teresa Ribera, van presentar l’agenda d’inversions i reformes estructurals dels seus respectius ministeris previstes en el marc del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència.
Calculen que les inversions en mobilitat i habitatge suposaran una inversió de 20.000 milions d’euros, dels quals el departament gestionarà directament o indirectament 17.000 milions, permetran crear gairebé mig milió de llocs de treball i que incrementarà el PIB en uns 34.000 milions d'euros.
Reformes:
- Transformació de la mobilitat urbana, metropolitana i interurbana
- Implementació de l’Agenda Urbana Espanyola
- Nova política d’habitatge per a promoure un parc de lloguer social o assequible
- Rehabilitació d’habitatges, edificis i barris integral a gran escala
Inversions:
- Reducció d’emissions de GEI i partícules contaminants.
Mobilitat sostenible
Un dels components del Pla en la que participa el departament MITMA és la mobilitat sostenible, amb més de 13.000 milions d’euros. Aquesta quantitat, que representa la major inversió del pla, permetrà augmentar la inversió un 30% en els pròxims anys i incrementarà la inversió d’ajuntaments i comunitats.
En concret, en el marc de la mobilitat es destinarà més de 4.500 milions d’euros al "Pla de selecció de mobilitat en entorns urbans i metropolitans", en el que es sumaran 2.000 milions per a l’electromobilitat i l’hidrogen que estarà coordinada pel Ministeri per a la Transició Ecològica i el Repte Demogràfic. A més, es pretén avançar en la descarbonització de la mobilitat i potenciar el transport públic, especialment a Rodalies ferroviàries, on s’invertirà més de 1.600 milions d’euros.
Per tal d’afavorir la mobilitat activa, es plantarà a prop de 3.000 milions d'euros per a la creació de zones de baixes emissions, itineraris vianants i promoure l'ús de la bicicleta. Concretament, amb aquest programa, es crearà uns 150.000 llocs de treballs i el PIB s’incrementarà en uns 11.000 milions d’euros.
Respecte a la mobilitat de llarg recorregut, es destinarà a 6.700 milions d’euros per avançar en infraestructures més sostenibles i digitals, el reequilibri modal i completar els corredors ferroviaris Atlàntic i Mediterrani i les seves extensions en l’horitzó del 2030. Es calcula la creació de 130.000 llocs de treball i suposarà una contribució al PIB de més de 9.000 milions d’euros.
El Ministeri executarà directament uns 7.600 milions d’euros, dels quals 6.200 milions es destinaran al ferrocarril i altres 850 a fer carreteres més segures, sostenibles i digitals. Per la seva part, ENAIRE i Ports rebran en conjunt uns 400 milions d’euros, i uns 3.600 milions de la inversió en mobilitat sostenible del Pla aniran destinats a altres administracions i empreses.
Habitatge i Regeneració Urbana
D’altra banda, el Pla preveu actuacions en l’habitatge i regeneració urbana amb gairebé 7.000 milions d’euros en programes de rehabilitació energètica i integrals d’habitatges, edificis i barris en entorns urbans i rurals. Aquesta representa la segona partida més gran del Pla.
D’aquest total, més de 5.500 milions són per crear i mantenir un parc públic d’habitatge per al lloguer social i fer efectiu el dret a l’habitatge. En total es preveu poder poder finançar fins a 20.000 habitatges socials per al lloguer.
2.000 milions d’euros a la rehabilitació energètica d’edificis amb un enfocament integral i algunes actuacions d’accessibilitat i habitabilitat en general.
El proper divendres 14 de maig, es celebrarà una Conferència Nacional de Transport, i el proper 26 de maig, la Conferència Sectorial d’Habitatge, Urbanisme i Sòl.
També va anunciar la creació d’una nova pàgina web del ministeri, específica dels fons europeus: WEB
Més informació: ENLLAÇ
MOBILITAT SOSTENIBLE |
||||
13.203M€ |
||||
4.536M€ |
6.667M€ |
|||
Pla de xoc de mobilitat en entorns urbans i metropolitans |
Mobilitat sostenible, segura i connectada |
|||
2.916M€ |
1.620 M€ |
4.893M€ |
974M€ |
800M€ |
Zones de baixa emissió i transformació del transport urbà i metropolità |
Millora de la qualitat i fiabilitat en el servei de Rodalies |
Corredors europeus i xarxa transeuropea |
Intermodalitat i logística |
Recolzament a la digitalització d’empreses de transport |
REPARTIMENT |
||||||||||
4.536M€ + 6.667M€ = 11.200M€ |
||||||||||
CCAA |
EELL |
Empreses |
||||||||
1.010 M€ |
1.500M€ |
1.090M€ |
||||||||
900M€ |
110M€ |
|
|
|
|
460M€ |
120M€ |
510M€ |
||
Zones de baixa emissió |
Digitalització d’empreses de transport |
Zones de baixa emissió |
Priorització transport públic i mobilitat activa |
Transformació de flotes de transporte públic i plans integrals de punts de recàrrega elèctrica. |
Digitalització |
Concurrència competitiva |
Ecoincentius per al transport sostenbile |
Subvencions a empreses (CCAA) |
AGENDA URBANA |
||||||
6.820M€ |
||||||
5.520M€ |
||||||
Implementació de l’Agenda Urbana Espanyola, Pla de rehabilitació i regeneració urbana |
||||||
3.420M€ |
1.000M€ |
1.080M€ |
20M€ |
|||
Rehabilitació per a la recuperació econòmica |
Construcció d’habitatge per a lloguer social |
Rehabilitació d’edificis públics |
Implementació de l’Agenda Urbana Espanyola |
|||
976M€ |
1.994M€ |
450M€ |
|
480M€ |
600M€ |
|
Rehabilitació de barris |
Rehabilitació integral d’edificis |
Deduccions fiscals |
|
Rehabilitació d’edificis públics de les CCAA |
Rehabilitació d’edificis públics de les EELL |
|