IniciFormació › Curs sobre les funcions de tresoreria a les ...

Curs sobre les funcions de tresoreria a les entitats locals - Edició Lleida - Places exhaurides

Data curs
07 octubre de 2016 a 16 desembre de 2016
Contacte de formació

ACM
C/ València, 231 - 6a. planta 08007 Barcelona
Tel. 934 961 616 Fax. 932 160 286 o
formacio@acm.cat (sra. Esther Vilà)

1. Presentació i objectius

La gestió econòmica de les entitats locals, especialment de les de menys de 20.000 habitants, està centrada, des del punt de vista tècnicadministratiu, en uns pocs funcionaris que han e tenir uns coneixements molt amplis i alhora molt específics. El paper dels interventors i tresorers és clau en el funcionament econòmic de les administracions locals, i la seva preparació tècnica és una eina bàsica per aconseguir-ho. A la pràctica, la majoria d’entitats locals de petita o mitjana dimensió compta amb un funcionari d’Administració local d’habilitació nacional que desenvolupa les funcions d’intervenció, en exclusiva o juntament amb les de secretaria, però no succeeix el mateix amb les tasques de tresoreria. Efectivament, els llocs de treball que gestionen aquest àmbit material estan majoritàriament en mans de funcionaris de la pròpia administració (personal tècnic i administratiu), que requereixen d’una formació específica.

L’article 3 del Reial Decret-llei 10/2015, d’11 de setembre, pel qual es concedeixen crèdits extraordinaris i suplements de crèdit en el pressupost de l’Estat i s’adopten altres mesures en matèria d’ocupació pública i d’estímul a l’economia introdueix una important modificació en el règim jurídic dels funcionaris d’habilitació nacional previst en la LBRL, en establir que la subescala de secretaria intervenció podrà assumir d’ara en endavant les funcions de tresoreria i recaptació, de conformitat amb l’objectiu professionalitzador d’aquestes funcions que preveu la LRSAL i en línia amb la derogació que va fer l’EBEP de l’article 92.4 de la LBRL segons el qual es possibilitava el nomenament de regidors com a tresorers municipals. La DA segona de l’EBEP estableix, així mateix, que la tresoreria és una funció pública necessària en totes les corporacions locals i la seva responsabilitat queda reservada als funcionaris amb habilitació de caràcter estatal. Tanmateix, a la pràctica, la responsabilitat administrativa de les funcions de comptabilitat, tresoreria i recaptació s’ha seguit atribuint, en les corporacions locals amb secretaria de classe tercera, a regidors i funcionaris sense habilitació nacional, en aplicació transitòria de l’article 2.f) del RD 1732/1994, de 29 de juliol, sobre provisió de llocs de treball reservats a funcionaris d’Administració local amb habilitació de caràcter nacional.

El Consell General de Secretaris, Interventors i Tresorers d’Administració Local s’ha pronunciat sobre aquesta qüestió entenent que l’aprovació del RD-llei de 2015 només habilita a la subescala de secretaria-intervenció a cobrir, així mateix, les places de tresoreria que es creïn en municipis de menys de 5.000 habitants, però no comporta l’acumulació automàtica de les funcions de tresoreria a les ja assignades per la relació de llocs de treball als secretaris-interventors.

Aquesta interpretació, segons el COSITAL es deriva de la DT setena de la LRSAL (la qual estableix que fins el 31 de desembre de 2016, les tasques de tresoreria i recaptació, en municipis de menys de 20.000 habitants i quan s’acrediti que aquestes funcions no puguin ser desenvolupades per un funcionari d’habilitació nacional, es poden atribuir a funcionaris de carrera que prestin serveis a les diputacions o, subsidiàriament, a funcionaris de nles mateixes corporacions locals). No obstant això, la Direcció General de la Funció Pública del Ministeri d’Hisenda i Administracions Públiques interpreta la modificació de l’article 92 bis de la LBRL en el sentit que, des de l’entrada en vigor del RD-llei de 2015, els funcionaris de la subescala de secretaria-intervenció tenen atribuïdes per igual les funcions de secretaria, comprensives de la fe pública i l’assessorament legal preceptiu, de control i fiscalització interna de la gestió econòmico-financera i pressupostària, i de comptabilitat, tresoreria i recaptació. 

La DG estableix que aquestes funcions no podran ser desenvolupades per regidors i que, mentre no es produeixi un desenvolupament reglamentari que reguli el règim jurídic dels funcionaris d’Administració local amb habilitació nacional, la realització de les funcions de tresoreria en municipis de menys de 5.000 habitants es podrà articular mitjançant alguna de les possibilitats següents: mitjançant agrupació de tresoreria establerta per la CCAA; mitjançant un lloc de col·laboració, reservat a funcionari amb habilitació de caràcter nacional; mitjançant els serveis d’assistència tècnica de la diputació provincial o, finalment, mitjançant un altre funcionari d’Administració local amb habilitació nacional d’un altre municipi, a través de l’acumulació de funcions amb el seu lloc habitual. S’estableix, així mateix, que de forma transitòria, quan no sigui possible aplicar cap dels supòsits anteriors, la mateixa persona podrà desenvolupar les funcions de secretaria, intervenció i tresoreria. Finalment, els secretaris interins que actualment ocupen llocs de secretaria (classe tercera) podran seguir exercint les funcions de tresoreria, com a pròpies d’aquests llocs (Criterios sobre la aplicación de la modificación del artículo 92 bis de la Ley 7/1985, de 2 de abril, de Bases del Régimen Local, efectuada por el Real Decreto-Ley 10/2015, de 11 de septiembre, octubre 2015).
Aquest curs pretén constituir un instrument útil per ajudar a la formació d’aquests funcionaris que porten el dia a dia de les tasques de la tresoreria. Per aconseguir aquest objectiu s’han dissenyat unes sessions que comprenen la totalitat de les tasques que es realitzen habitualment en les tresoreries, intentant donar un caire molt pràctic a tots els temes que s’aborden.

2. Programa: estructura i contingut

Mòdul 1. Tresoreria i comptes corrents

  • La tresoreria. Tasques i funcions del tresorer.
  • La responsabilitat dels funcionaris en l’execució de les seves tasques.
  • Concreció de les tasques de la tresoreria.
  • Diversitat de situacions.
  • El pressupost i la tresoreria.
  • Significat del romanent de tresoreria.
  • Comptes corrents.
  • Els tipus de comptes corrents.
  • Obertura i tancament de comptes corrents.
  • Gestió dels comptes corrents.
  • L’acta d’arqueig. La conciliació.

Mòdul 2. Els cobraments

  • Gestió dels ingressos.
  • Calendari fiscal.
  • Mitjans de cobrament.
  • Aplaçaments i fraccionaments.
  • Comptabilització de les operacions de cobrament.
  • Saldos de dubtós cobrament.

Mòdul 3. Els pagaments

  • L’ordenació del pagament.
  • Sistemes de pagament. SEPA.
  • L’operativa per internet amb les entitats financeres.
  • Bestreta de caixa fixa i pagaments a justificar.
  • Terminis de pagament (PMP i Informes trimestrals).
  • Gestió de tercers. Alta i modificació de tercers.
  • Embargaments. Cessions de crèdit (endossos).

Mòdul 4. La planificació en la tresoreria

  • El pla de disposició de fons.
  • El pressupost de tresoreria.
  • Calendari de tresoreria (MHAP).
  • Excedents i necessitats de tresoreria.
  • Mòdul 5. Els impostos a pagar
  • Gestió dels impostos.
  • L’impost de la renda de les
  • persones físiques.
  • L’impost de valor afegit.
  • Altres impostos.
  • Declaració dels impostos.
  • Pagament.

Mòdul 6. Endeutament

  • Operacions a curt termini: finalitat i regulació.
  • Operacions a llarg termini: finalitat i regulació.
  • Prudència financera: efectes i càlcul.  

Tutela financera:

  • a) comunicació i autorització;
  • b) documentació. Els productes financers.

Mòdul 7. Gestió i recaptació de tributs i preus públics

Gestió:

  • a) models de gestió;
  • b) OOFF;
  • c) principals tributs i preus públics.

La recaptació:

  • a) voluntària;
  • b) executiva;
  • c) comptes i comptabilització.

Operacions a curt termini: finalitat i regulació

 

3. Destinataris

Secretaris-interventors i personal tècnic i administratiu de les entitats locals amb responsabilitats en matèria econòmico-financera i, especialment de tresoreria.

4. Requisits i criteris d’admissió

Nombre de places: 50

5. Titulació

Per a obtenir el certificat d’assistència és imprescindible una assistència mínima del 80% a les sessions presencials.

6. Durada, horaris i lloc de realització

50 hores
Lloc de realització:

Sala d’ Actes de la Dipuitació de Lleida.
C/ Carme, 2 Lleida

7. Professorat
  • Sr. Emili Torán Montserrat, tresorer, Diputació de Lleida
  • Sr. Antoni Añón Folch, Viceinterventor de la Diputació de Lleida.
  • Sra. Isabel Camino Qui, Tècnica Servei de Recaptació OAGRTL. Diputació de Lleida.
  • Sr. Àlex Balagué i Lacruz, Vicetresorer de la Diputació de Lleida. 
  • Sra. Marisa Teixidó. Cap de Gestió Tributària de l’ OAGRTL.Diputació de Lleida.
  • Sr. X.Monné, Director de l’ OAGRTL. Diputació de Lleida.
  • Joan Brusau. Inspector de l’ OAGRTL de la Diputació de Lleida.
  • Xavier Ezcurra Ciaurriz, Economista Servei de Tresoreria de la Paeria, Professor de matemàtica Financera de la UDL. Dr. En Economía.
  • Xavier Ezcurra, Economista Servei de Tresoreria de la Paeria i Professor de matemàtica Financera de la UDL. Dr. En Economia.
  • Anmselmo Bartolomé Anfruns, Cap de l’ Oficina Central del Servei de Recaptació de l’ OAGRTL
  • Anselmo Bartolomé, Cap de l’ Oficina Central del Servei de Recaptació de l’ OAGRT
  • Montse Canut i Jordana, Cap de la Secció de Control del Servei de Recaptació de l’ OAGRTL.
  • Isabel Camino Qui, Cap de la Secció de Recaptació del Servei de Recaptació de l’ OAGRTL.
  • Marta Closa Vilana, 
8. Direcció Acadèmica
  • Dra. Judith Gifreu i Font, professora titular de dret administratiu i directora de la Càtedra Enric Prat de la Riba d’Estudis Jurídics Locals, Universitat Autònoma de Barcelona
  • Sr. Josep Abella Albiñana, tresorer, Diputació de Barcelona

 

INSCRIPCIÓ