IniciFormació › Diploma d'Especialització en Gestió G...

Diploma d'Especialització en Gestió Gerencial Local Barcelona (semipresencial) 11ª ed. UPF - BSM / ACM

Data curs
05 novembre de 2024 a 11 desembre de 2025
Contacte de formació

Josep Catot - formacio@acm.cat o bé 934 961 616 ext. 207

 

El Diploma d'Especialització en Gestió Gerencial Local (Funció Directiva, Direcció Pública Local) és una formació universitària reconeguda per la Universitat Pompeu Fabra (UPF) i desenvolupada per la UPF Barcelona School of Management (UPFBSM) i l’Associació Catalana de Municipis (ACM). Aquest programa vol donar resposta a les demandes i a les expectatives dels professionals de l’administració local que desenvolupen les seves funcions en llocs de comandament o direcció i que estan interessats a contribuir al canvi de cultura administrativa i la millora de les seves organitzacions. El programa de formació superior universitària aprofundeix en les especificitats de la gestió pública local des d’una perspectiva gerencial, destacant tots aquells aspectes que contribueixen a la qualitat de les organitzacions públiques i dels serveis que desenvolupen. Així, l’administració en la seva condició de servei públic, serà capaç de garantir la millora de la gestió i el funcionament dels ens locals, a fi d’assolir un millor servei a la societat, que és el fi que justifica l’activitat administrativa. En aquest sentit, també es vol donar resposta a la formació del personal amb “funció directiva”, establert per la Llei 7/2007, de 12 d’abril, de l’Estatut bàsic de l’empleat públic (EBEP), que desenvolupa la seva activitat en els ens locals de Catalunya i, en particular, en els de caràcter supramunicipal. El pla d’estudis que es presenta recull el conjunt de disciplines que intervenen en les activitats i funcions d’un directiu local i que han de contribuir a millorar l’exercici del seu càrrec, tot perseguint l’excel·lència tant en la planificació, com en l’execució i l’avaluació de l’actuació pública local.

Documents Associats
PDF icon gerencial_barcelona_2024.pdf
OBJECTIUS

1. Adquirir els coneixements necessaris per posar en marxa estratègies de millora de la gestió i la governança local que contribueixin a la transformació de l’administració local de Catalunya.

2. Definir un marc conceptual i aplicat sobre els reptes que es presenten a les entitats locals i les capacitats per afrontar-les.

3. Analitzar el nou entorn de l’administració pública i les diferents formes organitzatives i de gestió.

4. Implementar els elements necessaris per a la transformació administrativa i gerencial de l’administració local.

5. Assolir els coneixements necessaris de la funció i pràctica directiva i gerencial, incloent eines i experiències que permetin millorar la visió estratègica de les pròpies capacitats organitzatives i desplegar estratègies de governança amb entitats de l’entorn per donar resposta a les necessitats de la ciutadania. 

PROGRAMA

El programa es desenvolupa amb els següents mòduls:

Assignatura 1: Reptes estratègics i funció gerencial a les administracions locals

• Reptes a les administracions locals i nous entorns de referència.

• Governança robusta i capacitats institucionals.

• Direcció pública i funció gerencial a l’administració local.

• Bases jurídiques de la funció directiva i gerencial.

• Bases econòmiques de la funció directiva i gerencial.

• Planificació estratègica i funció directiva i gerencial.

• Missions València: Missió Climàtica a l’Ajuntament de València.

• Perspectives de la funció directiva. Balanç i avaluació.

• Taula rodona sobre funció directiva i gerencial a les administracions locals.

Assignatura 2: Capacitats analítiques i administració intel·ligent

• Gestió del coneixement i intel·ligència organitzativa.

• Taula rodona sobre direcció i gestió basades en evidències.

• Organitzacions orientades a la dada.

• Governança de dades i gestió de la informació.

• Gestió del coneixement col·laboratiu.

• Anàlisi de polítiques públiques: diagnosi i agenda decisional.

• Anàlisi de polítiques públiques: implementació i avaluació.

• Balanç i avaluació.

Assignatura 3: Capacitats de gestió i reforç institucional

• Gestió econòmica i pressupostària.

• Captació de fons públics i subvencions.

• Gestió de recursos humans: estructura i selecció.

• Gestió de recursos humans: avaluació i desenvolupament.

• Transformació digital i intel·ligència artificial.

• Digitalització i ciberseguretat.

• Gestió de projectes i noves dinàmiques organitzatives.

• Gestió de la comunicació interna i implicació dels professionals.

• Balanç i avaluació.

Assignatura 4: Capacitats interorganitzatives i treball en xarxa

• Entitats supralocals i govern multinivell.

• Col·laboració entre ajuntaments i àrees metropolitanes.

• Referents internacionals i Unió Europea.

• Col·laboració públic-privada: estratègia i avaluació.

• Col·laboració públic-privada: instruments.

• Governança i relacions interadministratives.

• Balanç i avaluació.

Assignatura 5: Capacitats relacionals i qualitat institucional

• Competències i habilitats directives i de lideratge.

• Govern Obert a l’administració local.

• Transparència i retiment de comptes.

• Noves dinàmiques de participació i implicació ciutadana.

• Iniciatives per millorar l’orientació a la ciutadania.

• Qualitat institucional, integritat i sistemes anticorrupció.

• Taula rodona sobre gerència pública local i orientació a la ciutadania.

• Balanç i avaluació.

Treball Final de Diploma

• Sessió de presentació del TFD.

• Sessions de seguiment.

• Tutories finals.

• Entrega i defensa del TFD.

DIRECCIÓ ACADÈMICA I PROFESSORAT

Director acadèmic: Dr. Miquel Salvador Serna, Professor titular del Departament de Ciències Polítiques i Socials de la Universitat Pompeu Fabra.

Assessor acadèmic: Dr. Carles Ramió Matas, catedràtic de Ciència Política i de l’Administració a la Universitat Pompeu Fabra.

Professorat:

 

Sr. Àlex Álvarez, gerent municipal, Ajuntament del Masnou.

Sr. Alex Grau Orts, responsable de l’Àrea de Gestió de Persones i Talent a la Diputació de Tarragona.

Sr. Alexander Heichlinger, founder Govinsight, Co-Founder and Chair European CSPF bby KDZ

Dr. Arnau Monterde, director d’Innovació Democràtica a l’Ajuntament de Barcelona i co-fundador del projecte Decidim i de la plataforma decidim.barcelona.

Sra. Carme Bastida, gerent, Ajuntament de Premià de Mar.

Sra. Carme Noguer, coordinadora de Planificació Estratègica, Transformació Digital i Govern Obert a l’Ajuntament de Manlleu

Sr. David Sancho, professor titular a la Universitat Pompeu Fabra.

Sr. Eduard Gil, vicegerent de l’Àrea de Tecnologia i Recursos d’Informació de la Universitat Pompeu Fabra.

Sra. Elena Ramos, cap d’administració de RRHH de la Direcció Corporativa d’Organització i Recursos Humans de la Diputació de Girona.

Sr. Enric Herranz, director de Serveis de Formació de la Diputació de Barcelona

Sra. Esther Pano, coordinadora de l’Observatori de Govern Local de la Fundació Carles Pi i Sunyer i professora associada de Ciència Política de la Universitat de Barcelona i membre del Grup de Recerca d’Estudis Locals (GREL).

Sr. Fermín Cerezo, cap del Servei d’Innovació i Gestió del Coneixement, Ajuntament de València.

Sr. Joan Anton Font, secretari General de l’Ajuntament de Tarragona.

Sr. Joan Canals, cap d’Unitat d’administració econòmica de contractació de la Sots-Direcció general de Finances de Barcelona de Serveis municipals (BSM).

Dr. Joan Subirats, catedràtic emèrit de Ciència Política de la Universitat Autònoma de Barcelona. Ha estat comissionat de Cultura i tinent d’alcalde de Cultura, Educació i Ciència a l’Ajuntament de Barcelona i Ministre d’Universitats.

Sr. Jordi Joly, gerent municipal de l’Ajuntament de Sant Cugat del Vallès

Sr. Jordi Marín, senior Advisor de diferents companyies, com VASS, CEI Europe o Planeta Formación, i membre del Consell Social de la Universitat Pompeu Fabra.

Sr. Josep Maria Galí, associate Provost UPF-BSM.

Dr. Lluís Medir, professor agregat en Ciència Política i Delegat del rector per a la transparència i l’administració electrònica de la Universitat de Barcelona.

Sra. Magda Lorente, cap de la Secció Assistència en Sistemes d’Informació Local dins el Gabinet d’Innovació Digital de la Diputació de Barcelona.

Dra. Maite Vilalta, professora titular d’Hisenda Pública de la Universitat de Barcelona i membre de l’Institut d’Economia de Barcelona (IEB).

Sra. Mar Masachs, cap del departament de la Comunitat de Recursos Humans, depenent de la Gerència d’Assistència al Govern Local de la Diputació de Barcelona.

Sra. Mari Carmen García-Calvillo, directora de governança de dades i coneixement institucional de l’ajuntament de l’Hospitalet de Llobregat.

Sra. Maria Dapena, cap de recursos humans i formació de l’Ajuntament de Vigo.

Sra. María Rodríguez, directora de Comunicació Interna, Desenvolupament i Atenció al Personal a l’Ajuntament de Barcelona.

Dra. Mariona Tomàs, professora agregada Serra Húnter de Ciència Política i membre del Grup de Recerca d’Estudis Locals (GREL) de la Universitat de Barcelona.

Sr. Màrius Boada, director de l’oficina de dades de l’ajuntament de Barcelona.

Sra. Marta Gómez, interventora delegada del Consorci de les Drassanes Reials i Museu Marítim de Barcelona.

Sr. Miquel Estapé, subdirector d’Innovació del Consorci Administració Oberta de Catalunya

Sra. Núria Josa, interventora General de la Diputació de Girona.

Sr. Toni Merino, gerent ajuntament de Mataró.

Sr. Victor Peguera director de l’Àrea de Planificació i Cooperació Municipal, Diputació de Lleida.

Dra. Victória Alsina, professora a la Universitat Pompeu Fabra i a la Universitat de Nova York. Ha estat Consellera d’Acció Exterior i Govern Obert a la Generalitat de Catalunya i actualment és regidora a l’Ajuntament de Barcelona

Dr. Xavier Forcadell, secretari d’assessorament municipal en l’àmbit legal de l’Àrea de Presidència d ela Diputació de Barcelona. Professor de dret administratiu a la Universitat Rovira i Virgili i a la Universitat Pompeu Fabra.

    TITULACIÓ I REQUISITS D'ACCÉS

    Titulació: “Diploma d’especialització en Gestió gerencial local”, atorgat per la Universitat Pompeu Fabra.

    Criteris d'admisió: CV, Equilibri territorial, Ordre de sol∙licitud. 

    Nombre de places: 35

    Destinataris/àries: 

    • Personal directiu i gerencial de l’administració local.

    • Habilitats de l’administració pública.

    • Titulats superiors de primer i segon cicle universitari que treballin a l’administració local.

    • Altres llocs de comandament. 

    Requisits d'accés: estar en possessió d’una titulació universitària de primer cicle (diplomat, enginyer o arquitecte tècnic) o de grau o de de segon cicle (llicenciat, enginyer o arquitecte) o de màster universitari. 

    DADES D'INTERÈS

    Periode lectiu:

    5 de novembre del 2024 a 17 de juliol del 2025

    Desembre 2025 presentació treball final

    Horari:

    Sessions en remot síncron: dimarts de 15:30 a 19:30h. (una per setmana)

    Sessions presencials: dijous de 10:00 a 14:00h i de 15:00 a 17:00h. (7 sessions + presentació treball final)

    Lloc:

    Sessions en remot síncron: Moodle de la UPF-BSM (eCampus) i plataforma ZOOM de la UPF-BSM.

    Sessions presencials: Seu UPF-BSM o seu ACM 

    Inscripció: Cal formalitzar la inscripció mitjançant la butlleta que trobareu a la pàgina web de l’ACM: http://www.acm.cat/formacio

    Preu: 800€

    Persona de contacte: Sr. Josep Catot i Bragós. 934 961 616 ext. 207 o bé envieu un correu a josep.catot@acm.cat

    INSCRIPCIÓ