El dia 15 de maig de 2023 s’ha publicat al DOGC la RESOLUCIÓ EMT/1560/2023, de 17 d’abril, per la qual es disposa la inscripció i la publicació de l’Acord d’incorporació d’un nou títol IX, relatiu al teletreball, a l’Acord comú de condicions per als empleats públics dels ens locals de Catalunya de menys de 20.000 habitants.
Amb aquest nou títol es dota els ens locals adherits a l’Acord Comú de les normes que desenvolupen l’article 47 bis del Text refós de la llei de l’Estatut Bàsic de l’Empleat Públic (TREBEP) relatiu al teletreball, una modalitat que, en tot cas, tindrà sempre un caràcter voluntari, personal i reversible, excepte en supòsits excepcionals degudament justificats.
En virtut del Reial Decret llei 29/2020, de 29 de setembre, de mesures urgents en matèria de teletreball en les Administracions Públiques i de recursos humans en el Sistema Nacional de Salut per fer front a la crisi sanitària ocasionada per la COVID-19 (https://www.boe.es/buscar/act.php?id=BOE-A-2020-11415) es va introduir un nou article 47 bis al Text Refós de l’Estatut Bàsic dels Empleats Públics, pel qual es regula amb caràcter bàsic el teletreball a les administracions públiques, en els termes prèviament pactats en el marc de la Conferència Sectorial d’Administració Pública de l’Estat i la Mesa General de Negociació de les Administracions Públiques. El Reial Decret-llei 29/2020, de 29 de setembre, va ser convalidat per Acord del Congrés dels Diputats, publicat per Resolució de 15 d’octubre de 2020. Ref. BOE-A-2020-12690
A partir de l’esmentat article 47 bis TREBEP, les característiques bàsiques del teletreball a l’Administració són les següents:
- Es defineix el teletreball com aquella modalitat de prestació de servei a distància en la qual el contingut competencial del lloc de treball es pot desenvolupar, sempre que les necessitats del servei ho permetin, fora de les dependències de l’administració, mitjançant l’ús de les tecnologies de la informació i comunicació.
- El teletreball no es conceptua com un dret subjectiu, ja que la seva utilització estarà supeditada a la garantia de la prestació dels serveis públics, assegurant el compliment de les necessitats del servei.
- La prestació del servei a distància mitjançant la modalitat de teletreball no serà considerada com ordinària ni podrà ser absoluta. En cada àmbit s’haurà de determinar el percentatge de la prestació de serveis que es pot desenvolupar per aquesta modalitat, de tal manera que es combini el treball presencial i el teletreball i es garanteixi l’atenció presencial de la ciutadania.
- El teletreball no podrà suposar cap incompliment de la jornada i de l’horari que correspongui, i tampoc de la normativa en matèria de protecció de dades.
- El teletreball haurà de contribuir a una millor organització del treball a través de la identificació d’objectius i l’avaluació del seu compliment.
- Caldrà valorar que les tasques corresponents a cada lloc de treball es poden realitzar mitjançant teletreball, i caldrà donar la formació en competències digitals necessàries per a la prestació del servei.
- La prestació del servei a través de la modalitat de teletreball haurà de ser expressament autoritzada, a través de criteris objectius per a l’accés i compatible amb la modalitat presencial, que seguirà sent la modalitat ordinària de treball.
- El personal que presti serveis mitjançant aquesta modalitat tindrà els mateixos deures i drets que la resta d’empleats públics. Correspondrà a l’administració proporcionar i mantenir els mitjans tecnològics necessaris per a l’activitat.
- El desenvolupament concret de l’activitat per teletreball es realitzarà en les termes de les normes de cada administració pública i serà objecte de negociació col·lectiva en cada àmbit.
- Es garanteix el dret a la intimitat o la desconnexió digital, així com l’atenció presencial a la ciutadania i els drets individuals i col·lectius del personal, amb una especial atenció als deures en matèria de confidencialitat i protecció de dades.
- El desenvolupament concret de l’activitat per teletreball es realitzarà en les termes de les normes de cada administració pública i serà objecte de negociació col·lectiva en cada àmbit.
En aquest sentit, el Títol IX de l’Acord Comú, negociat per les entitats municipalistes amb les organitzacions sindicals, es configura com a desenvolupament de l’article 47 bis per als ens locals adherits al esmentat Acord Comú de condicions per als empleats públics dels ens locals de Catalunya de menys de 20.000 habitants. En destaquem el següents elements:
- Àmbit objectiu ( art. 86). S’hi inclou un llistat de llocs de treball que podrien desenvolupar-se mitjançant teletreball i un llistat dels llocs en què no s’admet aquesta modalitat.
- Requisits i condicions ( art. 87). Per a la prestació del servei en règim de teletreball caldrà que es determini prèviament que el lloc de treball pot ser exercit en aquesta modalitat de prestació de serveis, d’acord amb un estudi previ organitzatiu o la Relació de llocs de treball o instrument organitzatiu anàleg, que haurà de ser negociat amb els representants dels treballadors. El teletreball ha de contribuir a millorar l'organització del treball.
- Autorització (art. 96). Una vegada determinats els llocs de treball que poden exercir-se per la modalitat de treball a distància, els empleats que els ocupin podran sol·licitar autorització per prestar el servei en aquesta modalitat. L’autorització de l’òrgan competent restarà sempre condicionada a les necessitats del servei al qual estigui adscrit.
- Pla personal de treball ( art. 92). La determinació de les tasques a realitzar i els resultats a obtenir durant el desenvolupament de la prestació de serveis en la modalitat de teletreball podrà fixar-se de comú acord entre la persona teletreballadora i el seu superior jeràrquic mitjançant un pla personal de treball o instrument similar.
- Jornada (art. 94). amb caràcter general, la jornada setmanal de treball es distribuirà de forma que un, dos o tres dies màxim de la setmana, es puguin prestar en la modalitat de prestació de serveis a distància.
- Horari (art. 95). La prestació de serveis en la modalitat de teletreball comporta una flexibilitat de la jornada i en els horaris ordinaris. L’ens local fixarà uns períodes mínims d’interconnexió per la realització del treball que seran coincidents amb intervals horaris determinats, en els quals les necessitats del servei facin necessària la intercomunicació amb l’administració i la persona teletreballadora.
- Duració (art. 87.2). El règim de teletreball tindrà una duració mínima d’un any, si bé podrà ser objecte de pròrrogues successives per períodes iguals de temps.
- Mitjans tecnològics ( art. 89). L’ens local posarà a disposició de la persona teletreballadora els dispositius informàtics necessaris: mínim un ordinador personal portàtil, un número de telèfon IP o mòbil corporatiu i un accés remot autoritzat a les eines informàtiques de l’ens local o instrumental.
- Alternativament, la persona teletreballadora podrà utilitzar mitjans propis. Mitjançant la negociació col·lectiva s’establiran mecanismes de compensació per a fer font a les despeses de manteniment dels mitjans tecnològics propis utilitzats per l’activitat professional.
- Situacions extraordinàries o excepcionals en municipis rurals (art. 98). Municipis rurals, entenent com a tals els municipis de Catalunya amb una població inferior a 2.000 habitants: davant de circumstàncies excepcionals i urgents degudament justificades, es podrà requerir a la persona teletreballadora, tenint en compte les seves circumstàncies personals, que s’incorpori al seu lloc de treball de forma presencial el més aviat possible. En els altres municipis cal una antelació de 24h.
- Seguiment i avaluació ( art. 99).En el marc de la Comissió Paritària Local de Seguiment de l’Acord Comú, de manera ordinària, un cop l’any es realitzarà un seguiment i avaluació de la prestació de serveis de les persones que treballin a distància.
Resolució que inclou el text consolidat de l’Acord Comú amb el nou títol IX, relatiu al teletreball. ENLLAÇ.