El passat dia 14 de maig de 2024 es va fer públic un Document elaborat per un Grup de Treball format per representants del Ministeri d’Hisenda, del Ministeri de Transició Ecològica i la FEMP que analitzava les qüestions més rellevants en relació a aquesta nova taxa. Entre aquestes qüestions hem de destacar-ne les següents:
- Antecedents: La implantació d’aquesta taxa té el seu origen en la Directiva 2008/98/CE («Directiva Marc de Residus») que establia l’obligació de fer ús d’instruments econòmics com a taxes mitjançant el sistema de pagament per generació («pay-as-you-throw») i la posterior aprovació per part de l’Estat de la Llei 7/2022, de 8 d’abril, que establia l’obligatorietat de que les Entitats Locals estableixin en el termini de 3 anys (per tant, abans del 10/04/2025) una taxa o prestació patrimonial de caràcter públic no tributari (en endavant, PPPNT) específica, diferenciada i no deficitària que permeti implantar sistemes de pagament per generació.
- Àmbit subjectiu: L’establiment de la taxa o PPPNT obliga a tots els municipis, incloent aquells amb una població de fins a 5.000 habitants (v. art. 12.5 de la Llei 7/2022). El document posa èmfasi en el fet que si es produeix un incompliment dels objectius comunitaris i es sanciona a l’Estat espanyol aquest podria repercutir la sanció en les EELL que no compleixin amb l’obligació d’establir la taxa o PPPNT (v. art. 8 LOEPSF).
- Obligatorietat del sistema de pagament per generació: D’acord amb el document del Grup de Treball, la norma no imposa l’obligació taxativa d’exigir una taxa totalment individualitzada per subjecte passiu amb efectes a partir del 10/04/2025 sinó que pretén que paulatinament s’incorporin aquests sistemes. Malgrat això, les EELL si hauran d’incorporar gradualment elements que tinguin en compte el comportament dels ciutadans en la generació de residus i conté una exemplificació de diferents sistemes de pagament per generació distingint entre sistema elemental, mig i avançat (on trobaríem prestacions de servei porta a porta o contenidors intel·ligents).
- No deficitària: El document interpreta el fet de que la taxa o PPPNT hagi de ser «no deficitària» com el compliment d’un principi i no com una imposició als Ajuntaments d’una absoluta precisió en la cobertura dels costos del servei («cost real del servei»).
- Possibles beneficis fiscals (reduccions i bonificacions): L’art. 11.4 de la Llei 7/2022 preveu tres supòsits de possibles reduccions en la quota (per exemple, persones i unitats familiars en risc d’exclusió social). A més, també s’ha de tenir en compte la possibilitat de fer ús de l’art. 24.4 del TRLRHL (que permetria contemplar beneficis fiscals per famílies nombroses o monoparentals). A més, la Llei (D. Final 1ª) ha introduït una bonificació a l’art. 24.6 TRLRHL per les empreses de distribució alimentària i de restauració que redueixin els residus alimentaris mitjançant la col·laboració amb entitats d’economia social sense afany de lucre.
- Determinació del cost net del servei: La quantia de la taxa ha de reflectir «el cost real, directe o indirecte, de les operacions de recollida, transport i tractament dels residus (...) així com els ingressos derivats de l’aplicació de la responsabilitat ampliada del productor, de la venda de materials i d’energia». Malgrat això, d’acord amb el document, no és obligatori actualitzar cada any l’informe econòmic financer ni les tarifes excepte si existeix una “variació substancial en el cost net del servei (...)”.
- PPPNT: Com hem dit, en determinats supòsits -prestació del servei realitzada de forma directa mitjançant personificació privada (entitats públiques empresarials, societats de capital íntegrament públic, etc.) o mitjançant gestió indirecta (concessió)- en lloc d’una taxa s’establirà una PPPNT d’acord amb l’art. 20.6 TRLRHL que té la consideració d’ingrés de Dret públic.
- Meritació i exigibilitat de la taxa: La taxa es merita el dia 1 de gener de cada any i el seu període impositiu comprèn l’any natural encara que, d’acord amb el document, en els sistemes de pagament per generació de grau mig i avançat es preveuen certes particularitats a les quals ens remetem.
- Notificació de les liquidacions: No cal notificar individualment les quotes de la taxa cada any però si cal notificar individualment la inclusió en la corresponent matrícula (padró fiscal) i notificar col·lectivament les successives liquidacions.
- Prestació del servei per un ens supramunicipal: Si el servei de recollida, transport i tractament de residus el presta un ens supramunicipal que tingui la condició d’entitat local d’acord amb la LRBRL (per exemple, les comarques o mancomunitats) la taxa la podrà establir i exigir aquest ens.
Podeu consultar el document complet en el següent ENLLAÇ.