S’ha publicat al DOGC, el dia 4 de març de 2024 la Resolució CLT/604/2024, de 26 de febrer, per la qual es dona publicitat a l'Acord de l'Oficina de Suport a la Iniciativa Cultural pel qual s'aproven les bases específiques que han de regir la concessió de subvencions per a projectes culturals que facin servir tecnologia immersiva.
OBJECTE I FINALITAT
Aquestes bases tenen com a objecte promoure espais i projectes immersius, entesos com aquells projectes culturals originals de caràcter artístic que facin servir tecnologia immersiva.
Els continguts dels projectes objecte d'aquesta subvenció s'han de desenvolupar amb alguna de les següents tecnologies immersives:
- Realitat virtual (RV): generació d'entorns digitals que permeten la immersió del públic en un entorn virtual de manera aparentment real.
- Realitat augmentada (RA): generació d'elements digitals que complementen i milloren l'experiència del món real amb informació o capes digitals afegides a través de dispositius tecnològics.
- Realitat mixta (RM): combinació d'elements virtuals i reals que permeten la interacció amb els dos tipus d'elements, tant reals com virtuals, en temps real.
- Mapatge (mapping): tècnica artística consistent a projectar llum, imatges o un vídeo sobre una superfície tridimensional, com ara la façana d'un edifici o una escultura, per aconseguir efectes en 3D, sovint amb un acompanyament sonor.
- Metavers: experiència immersiva a través d'espais virtuals tridimensionals que inclouen components d'interactivitat, corporeïtat i persistència.
- Projeccions immersives: continguts produïts per a ser projectats en espais immersius. Als efectes d'aquestes bases reguladores, s'entén per espai immersiu les sales o espais, oberts al públic, per a projecció (visual o sonora) o per a la disposició de pantalles al voltant de l'espectador que comprèn, amb efecte de continuïtat, el seu angle de visió i, per tant, genera la sensació d'immersió completa en un entorn diferent del real.
Es poden atorgar subvencions en les dues modalitats següents:
a) Suport per a les despeses per a la creació i la promoció de projectes culturals que facin servir tecnologia immersiva.
b) Suport per a la implantació, millora o actualització d'equipament tecnològic per a sales immersives.
Queden exclosos de les subvencions que preveuen aquestes bases els projectes següents:
a) De contingut no cultural: aquells en què l'àmbit temàtic principal sigui la salut, l'educació, la promoció institucional no vinculada a la cultura, el sector immobiliari, la publicitat o el màrqueting, o qualsevol altre que no preveu la base 1.2.
b) De contingut pornogràfic així com els que facin qualsevol tipus d'apologia de la violència en especial aquelles adreçades contra col·lectius vulnerables com poden ser violències racistes masclistes i LGTBI-fòbiques).
c) Aquells projectes que malgrat ser de contingut cultural formen part d'una estratègia turística o comercial en favor d'indrets o productes no vinculats de manera principal a la cultura.
d) Els espais no dedicats de manera exclusiva a l'àmbit cultural.
e) Els espais privats dedicats de manera exclusiva a la producció cultural.
ENTITATS BENEFICIÀRIES
Poden optar a qualsevol de les modalitats que estableix la base 1.3:
a) Les empreses, siguin persones físiques o jurídiques, les entitats privades sense ànim de lucre i les cooperatives amb domicili en un estat membre de la Unió Europea o associat a l'Espai Econòmic Europeu, quan el seu projecte tingui incidència a Catalunya, per explotació o disponibilitat.
b) Els ens locals de Catalunya i ens públics adscrits o dependents, inclosos els consorcis, les fundacions i les societats mercantils amb capital social aportat íntegrament o majoritàriament per les entitats esmentades.
c) Les universitats públiques i privades de Catalunya.
QUANTIA
Per a la modalitat de la lletra a de la base 1.3, l'import de la subvenció pot cobrir, com a màxim, el 80% del pressupost total del projecte, i la quantia de la subvenció és d'un màxim de 100.000,00 euros. En cas que es percebin altres ajuts públics per a aquest projecte, el total d'ajuts públics no podrà superar el 80% del cost del projecte.
Per a la modalitat de la lletra b de la base 1.3, l'import de la subvenció pot cobrir, com a màxim, el 50% del pressupost total del projecte, i la quantia de la subvenció és d'un màxim de 50.000,00 euros. En cas que es percebin altres ajuts públics per a aquest projecte, el total d'ajuts públics no podrà superar el 80% del cost del projecte.
L'import mínim que es pot sol·licitar és de 2.000,00 euros per modalitat. S'han d'inadmetre les sol·licituds de subvenció d'un import inferior a 2.000,00 euros. Així mateix, s'han de denegar les sol·licituds de subvenció per a projectes que, un cop valorats, només puguin obtenir una subvenció inferior a 2.000,00 euros.
SOL·LICITUDS
El termini de presentació de les sol·licituds s’establirà a la convocatòria corresponent.