S’ha publicat al DOGC, el dia 20 de novembre de 2023 l’Ordre ACC/250/2023, de 15 de novembre, per la qual s'aproven les bases reguladores dels ajuts destinats a subvencionar les instal·lacions de plantes de biogàs i tractament del material orgànic obtingut com a resultat de la digestió anaeròbia (digerits).
OBJECTE I FINALITAT
L'objecte dels ajuts que estableix aquesta Ordre és subvencionar les instal·lacions de plantes de biogàs amb dejeccions ramaderes, restes de conreus, residus orgànics de les indústries agroalimentàries, fracció orgànica municipal (FORM) procedent de recollida selectiva i subproductes animals o productes derivats que es poden transformar en biogàs en l'àmbit d'aplicació de l'article 2 del Reglament (EU) 1069/2009 del Parlament Europeu i del Consell, de 21 d'octubre, pel qual s'estableixen las normes sanitàries aplicables als subproductes animals i els productes derivats no destinats al consum humà i es deroga el Reglament (CE) 1774/2002 a través de les actuacions següents:
- Actuació 1. Instal·lacions de plantes de biogàs d'acord amb l'article 41.2 del Reglament (UE) 651/2014 de la Comissió, de 17 de juny.
- Actuació 2. Instal·lacions de tractaments dels digerits d'acord amb l'article 47.2 b) del Reglament (UE) 651/2014 de la Comissió, de 17 de juny.
ENTITATS BENEFICIÀRIES
Poden ser beneficiàries dels ajuts les persones físiques o jurídiques, de naturalesa privada o pública, les seves agrupacions i comunitats de béns sense personalitat jurídica i els consorcis o altres formes de col·laboració público-privada que tractin dejeccions ramaderes barrejades amb restes de conreus, residus orgànics de les indústries agroalimentàries, FORM (fracció orgànica de residus municipals) procedent de recollida selectiva i/o subproductes animals o productes derivats per a la seva transformació en biogàs en l'àmbit d'aplicació del Reglament (EU) 1069/2009 en el cas de l'actuació 1, i per tractar el digerit resultant de la producció de biogàs per a l'obtenció de fertilitzants en el cas de l'actuació 2.
QUANTIA
L'ajut té caràcter de subvenció directament aplicable a les despeses ocasionades descrites en l'apartat 5 d'aquestes bases reguladores per a qualsevol d'aquestes actuacions:
Actuació 1: la instal·lació de plantes de producció i aprofitament energètic de biogàs que utilitzin en la biodigestió dejeccions ramaderes, restes de conreus, residus orgànics de les indústries agroalimentàries, FORM procedent de recollida selectiva o subproductes animals o productes derivats que es poden transformar en biogàs en l'àmbit d'aplicació del Reglament (EU) 1069/2009.
Actuació 2: la instal·lació de tractaments dels digerits produïts a la planta de biogàs objecte de subvenció de l'actuació 1 o plantes de biogàs existents que compleixin el requisit que estableix l'apartat 5.9 d'aquestes bases reguladores.
L'import de l'ajut no pot ser superior a 4,5 milions d'euros per persona beneficiària en cas de sol·licitar ajuts per a les dues actuacions amb els imports màxims següents, sens perjudici de la intensitat màxima establerta en l'apartat 4.4:
Actuació 1: import màxim de 3,5 milions d'euros, amb un cost subvencionable unitari màxim (topall segons la potència de biogàs, kWt en PCS, o electricitat bruta, kWe) de:
- 1.400 €/kWt en el cas d'instal·lació de producció de biogàs.
- 50 €/kWt en el cas d'instal·lació d'aprofitament del biogàs en forma de producció de calor i/o fred amb biogàs.
- 950 €/kWe en el cas d'instal·lació d'aprofitament del biogàs en forma de cogeneració amb biogàs.
Actuació 2: import màxim d'1 milió d'euros.
La intensitat màxima de subvenció per persona beneficiària i sol·licitud és:
Actuació 1: el 35% del cost subvencionable. Aquest percentatge es podrà incrementar en 10 punts percentuals en la mesura que la part del biogàs no aprofitada per a autoconsum se subministri a comunitats energètiques, xarxes aïllades de gas, flotes de vehicles captives o indústries, sempre que el seu punt de subministrament de l'energia renovable es trobi emplaçat a la mateixa comunitat autònoma.
Actuació 2: el 40% del cost subvencionable. Aquest percentatge es podrà incrementar en 5 punts percentuals en el cas d'inversions en zones assistides d'ajuts regionals.
SOL·LICITUDS
El termini de presentació de sol·licituds és el que indica la convocatòria d'ajuts corresponent.
ENLLAÇOS
- Bases reguladores. ENLLAÇ.