S’ha publicat al DOGC, el dia 2 de maig de 2022 l’Ordre INT/89/2022, de 25 d'abril, per la qual s'aproven les bases reguladores per a la concessió de subvencions als ens locals de Catalunya per al desenvolupament d'actuacions vinculades a la mobilitat segura, sostenible i intel·ligent, la pacificació del trànsit i la reducció de l'accidentalitat en l'àmbit urbà.
OBJECTE I FINALITAT
L'objecte d'aquestes bases és regular la concessió de subvencions als ens locals de Catalunya per al desenvolupament d'actuacions vinculades a la mobilitat segura, sostenible i intel·ligent, la pacificació del trànsit i la reducció de l'accidentalitat en l'àmbit urbà.
Tots els projectes i actuacions presentats s'han d'adequar a les línies estratègiques, objectius i mesures recollits en el Pacte Nacional per a la Mobilitat Segura i Sostenible, i han de comportar una millora de la seguretat viària, de la mobilitat segura, sostenible i intel·ligent, de la pacificació del trànsit i de la reducció de l'accidentalitat en l'àmbit urbà.
També seran objecte de subvenció les accions relacionades amb la mobilitat intel·ligent i connectada (intel·ligència artificial, digitalització; la infraestructura posada al servei de les persones utilitzant la tecnologia actual).
Es consideraran subvencionables aquelles actuacions que tinguin per objecte:
- Les actuacions a les travesseres mitjançant la intervenció urbanística o la incorporació d'elements a les travesseres que tinguin per objecte la pacificació del trànsit. Aquestes actuacions hauran de tenir l'autorització prèvia de l'ens titular de les travesseres, que s'haurà d'acreditar davant de l'òrgan competent, un cop atorgada la subvenció i abans d'iniciar l'actuació, com s'estableix a la base 9.1.
- Les reformes urbanes que promoguin la mobilitat segura i sostenible i molt especialment la mobilitat activa (a peu i en bicicleta), tals com la construcció de carrils bicicleta i itineraris per a vianants que redueixin la superfície destinada al vehicle privat.
- Les reformes urbanes per donar compliment a les zones de 30 km/h, com ara la implantació de plataformes úniques, “superilles” i l'increment d'amplades de vorera que pacifiquin el trànsit i redueixin la superfície destinada als vehicles privats.
- La millora dels itineraris de vianants accessibles molt especialment a les travesseres. S'entén per itinerari accessible l'espai de vorera reservat al vianant i els creuaments de carrers. Les actuacions que es realitzin en travesseres hauran de tenir l'autorització prèvia del seu titular, que s'haurà d'acreditar davant l'òrgan competent, un cop atorgada la subvenció i abans d'iniciar l'actuació, com s'estableix a la base 9.1.
- La millora de la senyalització i la incorporació d'elements que permetin la pacificació del trànsit i la restricció del trànsit.
- Les actuacions que comportin una millora del nucli urbà amb zones lliures de vehicles.
- Les actuacions que promoguin la mobilitat elèctrica compartida i la intermodalitat.
- Les actuacions digitals que comportin una millora de la mobilitat i la congestió del trànsit.
ENTITATS BENEFICIÀRIES
Tenen la condició de beneficiaris de les subvencions els ajuntaments, les mancomunitats de municipis de Catalunya i les entitats municipals descentralitzades de Catalunya que tinguin un màxim de població censada segons l'IDESCAT de 50.000 habitants.
QUANTIA
La dotació màxima i l'import màxim a atorgar per cada sol·licitud s'estableix en la convocatòria corresponent, d'acord amb la disponibilitat pressupostària de l'exercici. La subvenció serà del 100% de la quantitat sol·licitada i pot arribar a cobrir el 100% del cost de les actuacions sempre que no superi l'import màxim de la subvenció a atorgar.
SOL·LICITUDS
El període de presentació de sol·licituds es defineix a la convocatòria.
ENLLAÇOS
- Bases reguladores. ENLLAÇ.