S’ha publicat al BOE, el dia 9 de febrer de 2022 l’Ordre HFP/73/2022, de 7 de febrer, per la que es determina l’import a percebre per les Entitats Locals de la compensació per l’efecte de la implantació del subministrament immediat d’informació del IVA, SII-IVA, en la liquidació de la participació en tributs de l’Estat de 2017, de conformitat amb el que disposa a la disposició addicional 86ª de la Llei 22/2021, de 28 de desembre, de Pressupostos Generals de l’Estat per a l’any 2022. Es fixa la compensació per les entitats locals en 496.663.552,11 euros.
Abans d’entrar a explicar el contingut tant de l’Ordre HFP/73/2022, de 7 de febrer, com de la pròpia D.A. 86ª de la LPGE per a l’any 2022 creiem que és convenient explicar mínimament els antecedents de la problemàtica que es va derivar per la implantació del SII-IVA i l’efecte que aquest va tenir per les finances de les entitats locals.
L’any 2016 es va aprovar el R.D. 596/2016, de 2 de desembre, per a la modernització, millora i impuls de l’ús de mitjans electrònics en la gestió de l’Impost sobre el Valor Afegit, pel que es modifiquen el Reglament de l’IVA, aprovat pel R.D. 1624/1992, de 29 de desembre, el Reglament General de les actuacions i els procediments de gestió i inspecció tributària i el desenvolupament de les normes comunes dels procediments d’aplicació dels tributs, aprovat pel R.D. 1065/2007, de 27 de juliol i el Reglament pel qual es regulen les obligacions de facturació, aprovat pel R.D. 1619/2012, de 30 de novembre, que va entrar en vigor l’1 de juliol de 2017.
La principal novetat d’aquest Reial Decret va ser la introducció del SII, mitjançant el qual es comuniquen a l’Agència Tributària, en un breu termini de temps, els llibres de registre. El SII és obligatori per als empresaris i professionals i els altres subjectes passius el període de liquidació dels quals coincideix amb l’any natural: grans empreses (facturació superior a 6.010.121,24 euros), grups d’IVA i inscrits en el REDEME. La implantació del SII-IVA va provocar que els contribuents estiguessin obligats a presentar un registre de les factures emeses i rebudes a la seu electrònica de l’AEAT en un termini de 4 dies des de que es reben o s’emeten. En compensació, es va permetre a les empreses que posterguessin el fi de termini de les seves declaracions des del dia 20 del mes següent al dia 30.
A la pràctica, la implantació del SII-IVA va provocar que al 2017 la recaptació líquida de l'IVA es reduís en 4.150 milions d’euros (quantificació feta per la mateixa AEAT). Aquesta pèrdua en la recaptació líquida de l’IVA va afectar de forma important un dels principals ingressos que tenen les entitats locals, com és la participació en els tributs de l’Estat corresponents a l’any 2017, en els termes dels articles 111 a 124 i 135 a 146 del Text Refós de la Llei Reguladora d’Hisendes Locals (TRLRHL). Alguns càlculs aproximats van parlar d’una pèrdua d’ingressos per a les entitats locals per aquest concepte del voltant de 753 milions d’euros.
Aquesta afectació i pèrdua d’ingressos dels ens locals per la implantació del SII-IVA va provocar la interposició de diferents recursos contenciosos per part d’entitats locals i CCAA i una reivindicació per part de les entitats municipalistes que reclamaven una compensació per aquest concepte.
Finalment, amb l’aprovació i publicació de l’Ordre HFP/73/2022, de 7 de febrer i de la Llei de Pressupostos Generals de l’Estat per a l’any 2022 (D.A. 86ª) es procedeix a compensar aquesta pèrdua d’ingressos, com veurem a continuació.
A. Pel que fa a la D.A. 86ª de la Llei de Pressupostos Generals de l’Estat per a l’any 2022, s’hi inclouen cinc apartats que, pel seu interès, passem a resumir a continuació.
L’apartat 1 de la Disposició Addicional 86ª estableix a càrrec de quina partida pressupostaria es realitzarà aquesta compensació a les entitats locals per la implantació del SII-IVA (en concret, és tracta de Secció 37 dels PGE, Servei 02 <<Secretaria General de Finançament Autonòmic i Local. Entitats Locals>>, Programa 942N <<Altres Transferències a Entitats Locals>>, Capítol 4 <<Transferències Corrents>>, Article 46 <<A Entitats locals>>, Concepte 462 <<Dotació SII IVA>>).
L’apartat 2 de la Disposició diu que l’import de la compensació es fixarà per Ordre del Ministeri d’Hisenda i Funció Pública (como així ha estat). Aquesta Ordre, diu l’apartat, també haurà d’establir els aspectes necessaris per efectuar el lliurament i garantir la implementació de la mesura. Afegeix que la quantia de cada compensació <<vindrà donada per la diferència entre el resultat de la liquidació de la participació en tributs de l’Estat de 2017 de cada Entitat local practicada al 2019, i la que hauria de resultar de computar en aquesta liquidació la recaptació d’IVA meritat al mes de novembre de 2017, que es va recaptar al 2018 a causa de la implementació del SII IVA>>. A més la quantia inclourà els interessos legals meritats.
L’apartat 3 diu que si les entitats locals no fan la devolució de la quantia percebuda per aquest concepte en el termini de dos mesos s’entendrà acceptada la mesura prevista en aquesta Disposició. A més, diu que en cas que l’entitat local hagi iniciat algun procediment judicial i es trobi en curs per aquestes reivindicacions, l’Entitat Local haurà de dur a terme les actuacions necessària per donar-lo per conclòs, havent de remetre al Ministeri d’Hisenda certificat acreditatiu de l’acord de l’Entitat Local al respecte.
L’apartat quart de la D.A. 86ª diu que serà incompatible l’accés de les Entitats Locals a la compensació prevista en la Disposició amb l’execució de la resolució judicial que hagi reconegut a favor de l’entitat local una compensació com a conseqüència dels contenciosos plantejats en relació amb la implantació del SII IVA.
Per últim, l’apartat 5 de la Disposició Addicional 86ª parla de les entitats locals que no vulguin acollir-se a la compensació i, en aquest cas, diu que l’execució de les sentències a favor de les entitats locals que puguin dictar-se sobre la implantació del SII IVA es durà a terme a càrrec de la partida pressupostaria indicada a l’apartat 1.
B. En relació a l’Ordre HFP/73/2022, de 7 de febrer, es composa també de cinc apartats que resumirem a continuació. Aquesta Ordre produeix efectes des del mateix dia de la seva publicació al BOE.
La principal novetat que aporta aquesta Ordre (que es dicta a l’empara de la D.A. 86ª de la LPGE 2022) és la concreció de la quantia de la compensació de la implantació del SII IVA per les entitats Locals. Aquesta compensació es fixa en la quantia de 496.663.552,11 euros (apartat 1 de l’Ordre). La quantia corresponent a cada entitat local s’ha publicat a l’Oficina Virtual per a la Coordinació Financera amb les Entitats Locals, en la pàgina web del Ministeri d’Hisenda i Funció Pública (v. Apartat enllaços d’aquesta nota resum).
L’Ordre també diu que la quantia total resultant per cada entitat local es transferirà per la Secretaria General de Finançament Autonòmic i Local el dia 31 de març de 2022 (apartat 2).
L’apartat 3 de l’Ordre fa referència a les entitats locals amb processos judicials pendents per la qüestió de la implantació del SII-IVA. En relació a aquests, l’Ordre diu que les entitats locals que vulguin rebre la compensació prevista en l’Ordre i que tinguin processos judicials pendents per a aquesta qüestió hauran de remetre a la Secretaria General de Finançament Autonòmica i Local del Ministeri d’Hisenda i Funció Pública, abans del 1 de març de 2022, un certificat de l’acord del Ple desistint del procediment iniciat i la seva comunicació a l’òrgan judicial corresponent.
Per últim, l’apartat 4 diu que, una vegada realitzades les transferències a les entitats locals, si aquestes no reintegren l’import ingressat en el termini de dos mesos a comptar des del dia següent a la data del seu pagament, es considerarà acceptada la compensació.