ATLL Concessionària és el gestor d'abastament d'aigua potable en alta del sistema Ter-Llobregat que proveeix la pràctica totalitat de la Regió metropolitana de Barcelona. El seu àmbit d’abastament comprèn 9 comarques: l'Alt Penedès, l'Anoia, el Baix Llobregat, el Barcelonès, el Garraf, el Maresme, La Selva, el Vallès Oriental i l'Occidental, amb una població total abastida d'uns 4,5 milions d'habitants.
El concurs per a la gestió d’ATLL va acabar el 2012 amb una concessió a l’empresa Acciona. Aquesta concessió va ser impugnada i aquesta setmana el Tribunal Suprem n’ha decretat la nul.litat, ratificant la Sentència del TSJC.
El contracte de concessió contempla una fórmula de revisió anual del preu de l’aigua que determina un augment excessiu. En els dos darrers anys només s’ha pogut esmorteir gràcies a la intervenció de la Generalitat, amb una compensació parcial del cànon. Segons aquesta fórmula, l’empresa concessionària va proposar per 2018 un augment del 15%.
Tot i que l’ACA va reduir la proposta inicial, la intervenció de l’administració catalana per part del Govern espanyol mitjançant l’article 155 de la Constitució Espanyola ha impedit que es poguessin prendre les necessàries decisions polítiques per a poder aplicar les mateixes mesures compensatòries que en anys anteriors, que era el previst pel Govern de la Generalitat. Finalment es va dur a votació del Consell d’Administració de l’Agència Catalana de l’Aigua un augment de l’11,8%.
El vot de l’ACM, de la resta de representants del món local (AMB i FMC) així com dels representants dels consumidors, va ser contrari a l’augment proposat. Malgrat això, la proposta va prosperar per 10 vots a favor i 7 en contra. En la mateixa sessió del Consell d’administració de l’ACA, també es van rebutjar amb el mateix resultat les al·legacions presentades per l’Agrupació de Serveis d’Aigua de Catalunya (ASAC).
Aquest és un nou exemple dels efectes negatius de la intervenció de les institucions catalanes per part del Govern de l’Estat espanyol a través de l’aplicació de l’article 155 de la CE. Tot plegat, sense oferir cap marge de negociació ni amb els ajuntaments ni amb els consumidors.
Davant d’aquests fets, des de l’ACM volem denunciar que l’augment no es correspon amb la realitat econòmica i social del nostre país. Alhora, emplacem al nou Govern de la Generalitat a que, una vegada hi hagi sentència ferma respecte la concessió, revisi les condicions de la mateixa per fer-la més justa respecte als consumidors.
En un context tan advers com el present, creiem que els municipis hem de fer sentir la veu per defensar els nostres interessos, que són els interessos dels nostres conciutadans i defensar també la gestió sobirana de la Generalitat en els àmbits que li pertoquen, com és aquest.
Per tot això:
- Instem al Govern espanyol, que té intervinguda l’administració catalana, a permetre el normal desenvolupament de la presa de decisions en l’administració de la Generalitat i, de retruc, en el si de l’ACA. Així mateix, s’ha de poder fer efectiu per enguany un acord similar al 2016 i 2017, que eviti una repercussió abusiva de l’augment del preu de l’aigua a través de les tarifes que paguen els consumidors en els consumidors.
- Manifestem el compromís de posar sobre la taula del Govern , una vegada sigui restituït i s’acabi amb la vergonyant aplicació de l’article 155 de la CE, aquesta qüestió com a prioritària, tant per aplicar una solució adient per aquest any com per a cercar una solució definitiva de cara al futur.
- L’ACM ha decidit presentar un recurs contenciós administratiu per defensar els drets dels consumidors i dels municipis, i demanarà al jutjat com a mesura cautelar la suspensió de l’aplicació de l’augment acordat, tal com i també han fet la FMC i l’AMB entre d’altres.
- Finalment, i atès el contingut de la Sentència del Tribunal Suprem que ratifica la decisió del Tribunal Superior de Justícia de Catalunya declarant nul el procediment d’adjudicació de l’empresa pública Aigües Ter-Llobregat, des de l’ACM demanem que el Govern de la Generalitat solucioni definitivament i de forma ràpida la situació creada amb la concessió de l’any 2012 i s’evitin increments desmesurats en el preu que els veïns paguen per l’aigua, tal com ha passat enguany.