S’ha publicat al DOGC, el dia 9 de gener de 2022 la Resolució ACC/4107/2022, de 22 de desembre, per la qual es fa pública la convocatòria per a la concessió de subvencions, en règim de concurrència competitiva, adreçades als ens locals per a la realització d'inversions per a l'execució d'actuacions d'abastament en alta (ref. BDNS 666022).
OBJECTE I FINALITAT
Aquesta Resolució té per objecte obrir la convocatòria per a la concessió de subvencions, en règim de concurrència competitiva, adreçades als ens locals per a la realització d'inversions per a l'execució d'actuacions d'abastament en alta.
Poden ser objecte de subvenció les inversions realitzades pels ens locals o per les agrupacions d'ens locals derivades de l'execució d'actuacions d'abastament en alta amb els objectius següents:
a) La reducció en l'aigua de consum humà de la concentració de les substàncies que superin els valors dels paràmetres indicats a l'annex I i l'annex X del Reial decret 140/2003, de 7 de febrer, pel qual s'estableixen els criteris sanitaris de la qualitat de l'aigua de consum humà o a la norma que el substitueixi. A aquests efectes, no es tenen en consideració els episodis de contaminació puntuals que no derivin d'una mancança infraestructural sinó d'un incident en la gestió. Per a municipis amb població inferior a 2.000 habitants, les actuacions adreçades a assolir d'aquest objectiu poden incloure la substitució d'elements filtrants o adsorbents sempre que hagi passat un mínim de tres anys des de la seva primera instal·lació o des de la seva última reposició total.
b) La realització dels pretractaments necessaris (filtració, decantació o ETAP) dels recursos procedents de captacions d'aigües superficials i la protecció de les captacions superficials per preservar la qualitat de l'aigua captada i la seva adequació ambiental.
c) La resolució d'una situació documentada de desabastament per manca de recurs, sempre que s'acrediti el control majoritari dels consums en alta i en baixa i un rendiment hidràulic percentual superior al 60% de la xarxa de subministrament. A aquests efectes, no es prenen en consideració problemàtiques puntuals que no derivin d'una manca de recurs hídric o infraestructural sinó d'un incident en la gestió.
d) L'assumpció per part d'un ens local de la prestació del servei de subministrament d'aigua en els nuclis de població que disposen d'una xarxa de subministrament no gestionada per l'ens local, o que no disposin de xarxa de subministrament.
e) La resolució de la manca de garantia de recurs, perquè només es disposa d'una única captació d'abastament procedent d'un pou o font o perquè es disposa d'una única captació d'aigua superficial sotmesa a estiatge o interrupcions estacionals, i que poden consistir, per exemple, en l'execució d'una connexió a una xarxa d'abastament en alta o d'una nova captació alternativa. També s'inclouen les actuacions adreçades a la substitució d'extraccions en masses d'aigües subterrànies que estiguin declarades en mal estat quantitatiu, i a la substitució de captacions en masses d'aigües superficials amb l'objectiu d'afavorir l'assoliment del seu bon estat ecològic.
f) L'ampliació de la capacitat de regulació en nuclis que disposin d'un volum d'emmagatzematge insuficient i l'adequació dels dipòsits per complir el Reial decret 140/2003, de 7 de febrer, pel qual s'estableixen els criteris sanitaris de la qualitat de l'aigua per a consum humà o la norma que el substitueixi. S'hi inclou la solució de problemes d'estanqueïtat o estructurals degudament acreditats que impedeixin el servei del dipòsit.
g) La realització de millores i rehabilitació de canonades en alta entre les captacions principals del servei i els dipòsits de distribució quan es tracti de canonades de fibrociment o altres materials que estiguin en molt mal estat acreditat degudament.
h) L'adequació de basses i d'embassaments que siguin de titularitat municipal i es destinin a la captació d'aigua per a la prestació del servei de subministrament d'aigua potable.
i) L'augment del rendiment de pous en servei mitjançant la rehabilitació. Inclou l'assaig de bombament previ i posterior al tractament, l'extracció i col·locació de l'equip de bombament existent, la inspecció inicial i final de l'estat de la canonada i la reixeta del pou, el tractament mecànic i/o químic a aplicar per a la neteja, el desenvolupament i la neteja de fons, i, si cal, el reentubament de la perforació i la reposició de la canonada vertical d'impulsió entre la bomba i la boca del pou. També inclou la instal·lació de sistemes de mesurament del nivell piezomètric de captacions i el telecontrol associat.
j) La recuperació de captacions subterrànies fora de servei en municipis connectats a una xarxa supramunicipal d'abastament, sempre que l'ens sol·licitant es comprometi a realitzar el manteniment i la conservació de la instal·lació i a acceptar el règim d'explotació coordinada que es fixi en el seu títol concessional. La recuperació pot incloure actuacions de rehabilitació del pou, la seva connexió a la xarxa o els processos de tractament del recurs a recuperar que calguin per al seu aprofitament.
k) La construcció de plantes a escala pilot o demostrativa i la realització de les proves posteriors que tinguin l'objectiu de validar una o diverses tecnologies necessàries per resoldre incompliments normatius en l'aigua d'abastament per a consum humà.
ENTITATS BENEFICIÀRIES
Poden optar a les subvencions els ens locals o agrupacions d'ens locals de Catalunya titulars del servei d'abastament d'aigua o que prestin el servei d'abastament d'aigua o que executin l'actuació a la qual s'adreça la inversió objecte de subvenció per delegació o encàrrec.
QUANTIA
La dotació màxima de les subvencions previstes en aquesta convocatòria és de 15.000.000 d'euros. L'import de la subvenció es determina prenent en consideració la repercussió que la inversió elegible de l'actuació suposaria sobre les tarifes del servei d'abastament en el supòsit que aquesta inversió hagués de ser assumida íntegrament pel servei mateix, i la població del nucli beneficiat, de conformitat amb el càlcul següent:
a) L'import mínim repercutible a tarifa es determina aplicant un import de 300 euros per cada 1.000 m3 consumits en baixa anualment en concepte d'inversió assumida per l'ens sol·licitant. En tot cas, l'Agència Catalana de l'Aigua pot modificar les xifres corresponents al cabal consumit en baixa si no les considera representatives, d'acord amb les dades de dotació i el consum en alta. Als efectes d'aquest càlcul, l'Agència considerarà com a màxim un consum anual equivalent a 250 litres per habitant i dia.
Aquest import mínim repercutible a tarifa no s'aplica ni a les actuacions adreçades a l'augment del rendiment de pous en servei mitjançant la rehabilitació, ni a les de recuperació de captacions subterrànies fora de servei, ni a les d'adequació d'embassaments en cursos fluvials que siguin de titularitat municipal i es destinin a la captació de recursos per a la prestació del servei de subministrament d'aigua potable, ni a la construcció de les plantes pilot o demostratives. Tampoc no s'aplica aquest import a les actuacions que beneficien més d'un municipi executades per fases, si el cabal a considerar ja ha estat objecte de deducció en una subvenció atorgada prèviament per a l'execució d'una fase anterior.
b) L'import subvencionable es determina restant de la inversió elegible de l'actuació l'import mínim repercutible a tarifa determinat segons l'apartat 6.2 a).
c) Càlcul de la subvenció: per a les actuacions de recuperació de captacions subterrànies fora de servei en municipis connectats a una xarxa supramunicipal d'abastament, el càlcul de la subvenció serà del 90% sobre l'import subvencionable.
Per a la resta d'actuacions, es calcula segons la població censada del nucli beneficiat tot aplicant els percentatges següents a l'import subvencionable de l'actuació, obtingut del càlcul exposat a la lletra b):
- 95% quan la població censada és igual o inferior a 100 habitants.
- Es realitza una interpolació lineal entre el 95% i el 90% quan la població censada és entre 101 i 500 habitants, de manera que, per exemple, a una població censada de 300 habitants li correspon un 92,5%.
- Es realitza una interpolació lineal entre el 90% i el 75% quan la població censada és entre 501 i 2.000 habitants, de manera que, per exemple, a una població censada de 1.250 habitants li correspon un 82,5%.
- Es realitza una interpolació lineal entre el 75% i el 60% quan la població censada és entre 2.001 i 5.000 habitants, de manera que, per exemple, a una població censada de 3.500 habitants li correspon un 67,5%.
- Es realitza una interpolació lineal entre el 60% i el 45% quan la població censada és entre 5.001 i 20.000 habitants, de manera que, per exemple, a una població censada de 12.500 habitants li correspon un 52,5%.
- Es realitza una interpolació lineal entre el 45% i el 30% quan la població censada és entre 20.001 i 30.000 habitants, de manera que, per exemple, a una població censada de 25.000 habitants li correspon un 37,5%.
- 30% quan la població censada és igual o superior a 30.001 habitants.
SOL·LICITUDS
El període per presentar sol·licituds comença l'endemà de la publicació d'aquesta Resolució al Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya i finalitza transcorreguts dos mesos.