DESCARREGAR LA DECLARACIÓ (format PDF)
DECLARACIÓ INSTITUCIONAL DE LES ENTITATS MUNICIPALISTES PER TAL D’ABORDAR EL DÈFICIT ESTRUCTURAL QUE PATEIXEN LES ENTITATS LOCALS EN MATÈRIA DE PROVISIÓ DE PLACES DE SECRETARIA, INTERVENCIÓ I TRESORERIA
Les figures de secretaria, intervenció i tresoreria resulten d’especial rellevància per al funcionament ordinari dels ajuntaments i del conjunt d’administracions locals. Són les persones encarregades d’exercir el control de legalitat dels actes administratius, de planificar, controlar i fiscalitzar totes les actuacions que tinguin incidència econòmica i de gestionar els ingressos i els pagaments. La manca de cobertura d’alguna d’aquestes places pot comportar un bloqueig en el funcionament dels ajuntaments, repercutint directament en la ciutadania en la mesura que comporta la demora de nombrosos tràmits administratius, dels pagaments i cobraments o d’aquelles actuacions necessàries per al funcionament dels serveis públics municipals. És a dir, es tracta d’una problemàtica amb una afectació real sobre els veïns i veïnes de pobles i ciutats.
Des de fa molts anys s’arrossega un dèficit estructural de personal habilitat per ocupar aquestes places, comportant que en moltes ocasions s’acabin ocupant de manera accidental o interina per persones que no disposen de l’habilitació pertinent. És a dir, el que hauria de ser una excepcionalitat s’ha acabat convertint en la forma més usual de cobertura d’aquestes places.
Actualment, els processos d’habilitació són de competència estatal i consisteixen en l’aprovació d’un procés selectiu, distribuït en diferents fases, i posteriorment en la superació d’un curs selectiu de caràcter més pràctic. Tot i que des de la Secretaria de Funció Pública del Ministeri han intentat aprovar ofertes públiques amb major regularitat, encara ens trobem que el ritme d’habilitacions continua sent més baix que el ritme de jubilacions, cosa que s’accentua si mirem les persones que efectivament obtenen destinació a Catalunya. Considerant que a Catalunya ja partim d’un dèficit de tal magnitud que necessitaríem multiplicar per quatre el nombre de persones habilitades en les diferents sots escales, la situació descrita contribueix a fer cada vegada més gran el problema.
Aquest dèficit estructural genera una competència entre els mateixos ajuntaments per atraure professionals amb habilitació, fent que siguin els ajuntaments de menor dimensió els que acabin patint en major mesura el problema. No oblidem que en molts d’aquests ajuntaments la figura del secretari-interventor és sovint l’única figura tècnica de la plantilla de personal. Si bé els consells comarcals han implementat sistemes de provisió mancomunada d’aquestes places, la realitat és que tampoc així s’ha aconseguit donar resposta a les nombroses necessitats existents.
Les entitats signants considerem que és urgent abordar aquesta problemàtica des de diversos àmbits d’actuació. En primer lloc, fer una campanya informativa des de les universitats i col·legis professionals implicats per donar a conèixer i promoure aquesta sortida professional de dedicació a l’administració pública local, per així corregir l’històric dèficit d’opositors/es de Catalunya. En segon lloc, considerem que seria molt positiu apropar la competència dels processos selectius i del posterior curs selectiu a l’àmbit de les comunitats autònomes, de manera que les ofertes públiques de cada territori es puguin adaptar a les necessitats d’aquests. Per fer-ho efectiu, caldria la derogació de la llei 27/2013 de Racionalització i Sostenibilitat de l’Administració Local (LRSAL). En tercer lloc, considerem que cal fer una aposta estratègica per reforçar la formació vinculada a les funcions de secretaria, intervenció i tresoreria, en la formació interna adreçada als empleats públics de les diferents administracions i en l’oferta formativa en processos d’accés a l’ocupació pública. Per això és necessària la col·laboració de les universitats, el Col·legi de Secretaris, Interventors i Tresorers de l’Administració Local, la Secretaria de Governs Locals i de Relacions amb l'Aran, l’Escola d’Administració Pública de Catalunya, el Consell de Governs Locals, les entitats municipalistes i els ens locals.
Per garantir el bon funcionament dels ajuntaments cal que aquests puguin disposar de personal qualificat en tots els àmbits, també en el desenvolupament de les funcions de secretaria, intervenció i tresoreria.
Barcelona, a 19 de setembre de 2022