El passat 7 de novembre de 2023, mitjançant l’acord de govern GOV/226/2023, es va aprovar el Codi ètic i de conducta en la contractació pública i es va crear la Comissió d'Ètica en la Compra Pública.
Codi ètic i de conducta en la contractació pública:
D’una banda, el nou Codi ètic, que substitueix l’anterior Codi de principis i conductes recomanables en la contractació vigent des del 2014, amplia i adapta els principis i valors ètics que han de regir l'actuació de totes les persones que participen en els procediments de compra pública i els actualitza d’acord amb la normativa aprovada en aquest àmbit durant els últims anys.
Si bé el contingut del Codi és de caràcter preventiu i orientador, articula un sistema de garanties per mitjà de dos canals pels quals qualsevol persona pot adreçar les qüestions ètiques que es puguin plantejar en el marc de qualsevol procediment de compra pública, i preveu un sistema de seguiment i avaluació per garantir-ne l’eficàcia.
Els ens locals de Catalunya (i les entitats del seu sector públic, tret que l'acord d’adhesió indiqui una altra cosa) s’hi poden adherir voluntàriament mitjançant una sol·licitud al portal web de la Comissió d’Ètica en la Compra Pública, amb l’aportació de l’acord corresponent del seu òrgan de govern.
La sol·licitud d'adhesió s'ha de trametre a la Comissió d'Ètica en la Compra Pública mitjançant aquest formulari, en el qual s'ha d'adjuntar l'acord mencionat. La Comissió d'Ètica ha de donar-hi resposta en un termini màxim d'un mes, a comptar des de la data de recepció del formulari, transcorregut el qual es considera formalitzada l'adhesió.
En cas d’actualització del Codi, els ens locals que hi estiguin adherits hauran de ratificar la seva adhesió.
En el cas dels ens locals, el destinatari de l’acord serà el seu personal que intervingui, directament o indirectament, en la identificació de la necessitat, preparació, proposta, tramitació, valoració, assessorament, fiscalització, adjudicació i/o formalització dels contractes públics i en el seguiment de l’execució dels contractes públics.
L'ens local que s'adhereixi al Codi ètic i de conducta en la contractació pública haurà de facilitar l'accés de la ciutadania al canal de consultes mitjançant un enllaç a la seva pàgina web.
Pel que fa a les conductes recomanables de bones pràctiques que planteja el Codi, algunes d’elles fan referència, per exemple, a la contractació programada, al no fraccionament dels contractes, a la contractació menor, a la divisió dels contractes en lots, als criteris d’adjudicació o a la subcontractació.
Cal fer esment que es recomana, pel que fa a les contractacions basades en un acord marc, que l’òrgan de contractació, quan de conformitat amb les previsions de l’acord marc, de manera justificada, no hagi de convidar totes les empreses a la licitació, en les successives i ulteriors contractacions de contractes basats que realitzi, adreci la invitació de manera alternativa entre les empreses adjudicatàries de l’acord marc, de manera que no es repeteixin en cada nova contractació basada les empreses convidades, per garantir que totes les empreses adjudicatàries d’un acord marc accedeixen a la contractació basada.
El Codi també incorpora en els seus annexos els següents models:
- Un model de declaració d’absència de conflicte d’interessos de les persones que participen en el procediment de preparació i tramitació de l’expedient.
- Un model de declaració d’absència de conflicte d’interessos de la persona o empresa licitadora i/o adjudicatària del contracte.
- Un model de declaració d’absència de conflicte d’interessos de la persona física o jurídica designada com a responsable del contracte.
Comissió d'Ètica en la Compra Pública:
D'altra banda, es crea la Comissió d'Ètica en la Compra Pública, que substitueix a l'antiga Comissió d'Ètica en la Contractació Pública, i se n'actualitza la seva composició i alguna de les seves funcions.
En aquest sentit, és important destacar que, atesa la possibilitat d'adhesió dels ens locals a aquest Codi, l’organigrama de la nova Comissió preveu la incorporació de dues persones representants de les entitats municipalistes, una de l’Associació Catalana de Municipis (ACM) i l’altra de la Federació Catalana de Municipis (FCM).
Algunes de les funcions que s’atribueixen a la nova Comissió d'Ètica són efectuar el seguiment de l'aplicació del Codi ètic; proposar-hi modificacions per adequar-lo als nous requeriments ètics i socials; determinar si hi ha un conflicte d'interessos durant la tramitació o execució d'un contracte, a petició dels òrgans de contractació i després que l'òrgan competent en matèria de supervisió n'emeti un informe; difondre informació sobre els canals interns d'alertes de, entre d’altres, els ens locals; respondre les consultes i queixes que li puguin ser formulades, i rebre les denúncies en matèria de contractació pública dins l'àmbit del Codi ètic en la contractació pública que es formulin mitjançant altres canals.
Els ens locals adherits al Codi ètic podran adreçar-se a la Comissió per mitjà del canal de consultes del portal de contractació pública, a fi d'emetre consultes relacionades amb l'ètica i els conflictes d'interessos en matèria de contractació pública dirigides a la Comissió d'Ètica en la Compra Pública. També podran realitzar consultes la ciutadania, i les empreses licitadores o contractistes, en relació amb contractes de les entitats locals adherides.
L'adhesió al Codi ètic i de conducta en la contractació pública no comporta que es puguin fer denúncies, alertes o queixes de males pràctiques mitjançant la Bústia ètica de la Generalitat de Catalunya, creada per Acord GOC/96/2020, de 21 de juliol, atès que l'àmbit d'aplicació d'aquesta bústia són els fets i actuacions comeses o omeses a l'Administració de la Generalitat de Catalunya i el seu sector públic.
Enllaços: