DESCARREGAR LA NOTA JURÍDICA (format pdf)
D’acord amb l’actual Llei 12/2007, d'11 d'octubre, de serveis socials, els ajuntaments i l'Administració de la Generalitat comparteixen el finançament dels serveis socials bàsics (art. 62.1), entre els quals s’inclouen els serveis per fer front a situacions de pobresa, discapacitat o vulnerabilitat.
En virtut de la disposició final 3a del Decret llei 5/2024, de 24 d’abril, pel qual s'estableixen mesures extraordinàries i urgents de suport al sector agrari afectat greument per la situació de sequera i s'adopten altres mesures urgents de caràcter econòmic i administratiu, que ha entrat en vigor el 25 d’abril, es modifica l’art. 62.2 de l’esmentada Llei per establir que es realitzi per transferència dinerària el finançament per la Generalitat dels serveis socials bàsics de la cartera de serveis socials que prestin els ens locals, inclosos els serveis socials experimentals promoguts pels ens locals que hagi autoritzat el departament competent, i aquelles altres transferències necessàries que s'acordin perquè els ens locals puguin desenvolupar les funcions pròpies dels serveis socials bàsics previstes en l'art. 17.
Amb la regulació fins ara vigent, uns serveis de la cartera es finançaven via transferència i uns altres via subvenció. El finançament per transferència simplifica la tramitació administrava, per això les entitats municipalistes havíem demanat que tots els serveis inclosos en el contracte programa fossin finançats per aquesta via, tenint en compte, a més, que aquests serveis i funcions formen part de les obligacions ordinàries que han d'atendre els ens locals i, per tant, han de finançar-se mitjançant un mecanisme ordinari de finançament i no a través de procediments de naturalesa més discrecional com són les subvencions.
Amb la nova redacció, el mecanisme de la transferència es preveu no només per al finançament dels serveis inclosos a la cartera, inclosos els serveis experimentals autoritzats pel Departament de Drets socials, sinó també per al finançament de la resta de les funcions pròpies dels serveis socials bàsics previstes a l'art. 17 de la mateixa Llei 12/2007.
Aquest nou mecanisme de finançament es considera més adequat a la naturalesa dels serveis propis dels serveis socials bàsics que han de prestar els ens locals i, a més, suposa una simplificació de la justificació de la utilització dels fons transferits.
La nova redacció de l’art. 62.2 de la Llei 12/2007, d'11 d'octubre, de serveis socials, és la següent:
“L'aportació de la Generalitat al finançament dels serveis socials bàsics s'ha de fixar en els seus pressupostos, d'acord amb el Pla estratègic de serveis socials. Aquesta aportació s'ha d'establir mitjançant un conveni quadriennal amb la corporació local titular de l'àrea bàsica de serveis socials que ha d'incloure la transferència per al finançament dels serveis socials bàsics de la cartera de serveis socials que presti l'ens local, inclosos els serveis socials experimentals promoguts pels ens locals que hagi autoritzat el departament competent en matèria de serveis socials, i aquelles altres transferències necessàries que s'acordin perquè els ens locals puguin desenvolupar les funcions pròpies dels serveis socials bàsics previstes en l'article 17. Aquesta aportació no pot ser inferior, en cap cas, al 66% del cost dels equips de serveis socials bàsics, dels programes i projectes i dels serveis d'ajuda a domicili i de teleassistència que el pla i la cartera estableixen per a l'àmbit territorial de cada àrea bàsica de serveis socials. En el cas dels serveis socials experimentals, s'ha de prendre com a referència el cost del servei que s'hagi justificat en la descripció del servei i que hagi estat autoritzat.”
- Decret llei 5/2024, de 24 d'abril, pel qual s'estableixen mesures extraordinàries i urgents de suport al sector agrari afectat greument per la situació de sequera i s'adopten altres mesures urgents de caràcter econòmic i administratiu. ENLLAÇ.
- Llei 12/2007, d'11 d'octubre, de serveis socials. ENLLAÇ.