El passat 22 desembre de 2022 es va publicar al BOE la Llei 28/2022, de 21 de desembre, de foment de l’ecosistema de les empreses emergents, que té per objecte establir un marc normatiu específic per donar suport a la creació i el creixement d'empreses emergents a Espanya, per tal d’impulsar-les com un dels motors de la recuperació i la modernització de l'economia.
L’art. 2 de la Llei estableix que un dels seus objectius generals és impulsar la compra pública innovadora amb empreses emergents (apartat i). En aquest sentit, la Llei vol facilitar les convocatòries per al disseny de solucions innovadores que resolguin problemes o necessitats de l'administració mitjançant la compra pública innovadora.
Aquesta qüestió es desenvolupa a l’art. 14 de la següent manera:
- El Govern inclourà al Pla Estatal de Recerca Científica i Tècnica i d'Innovació previst a la Llei 14/2011, d'1 de juny, de la Ciència, la Tecnologia i la Innovació, els plans de cada ministeri i organisme públic vinculat o dependent de l'Administració General de l'Estat, per a la compra pública d'innovació (apartat 1r).
- Les administracions públiques han de tenir en compte les característiques de les empreses emergents en precisar els requisits de solvència econòmica i tècnica de les empreses participants en procediments de compra pública innovadora i de compra pública precomercial, es regeixin o no per la LCPS, per no crear obstacles a la seva participació a la licitació. Així mateix, faran pagaments parcials sempre que l'execució del contracte es pugui dividir en diverses fases d'execució (apartat 2n).
- Als plecs de clàusules administratives es valorarà la inclusió de requisits de capacitat i solvència, i criteris d’adjudicació que facilitin l’accés en condicions d’igualtat a les empreses emergents ubicades en zones escassament poblades. Es promourà, mitjançant la incorporació de requisits i característiques específiques socials i mediambientals que redundin en la millora del medi rural, propiciant les adquisicions de proximitat, la utilització de productes locals, ecològics, i igualment la gestió forestal sostenible, les energies renovables i l’estalvi energètic, sempre que es respectin els principis de concurrència, igualtat i no discriminació de la contractació pública (apartat 3r).
- Als plecs de clàusules administratives es pot establir que la titularitat dels drets de propietat intel·lectual derivats del desenvolupament de l'objecte del contracte serà compartida a parts iguals per l'Administració contractant i l'empresa emergent adjudicatària (apartat 4t).
Cal tenir en compte, per últim, que no es poden acollir als beneficis d'aquesta Llei els qui hagin perdut la possibilitat de contractar amb l'administració (art. 3).
La Llei va entrar en vigor el dia després de la seva publicació.
Enllaç a la norma: ENLLAÇ