Els regidors de les corporacions locals, com a representants de la voluntat popular, estan sotmesos a un seguit de limitacions i obligacions de caràcter transversal que deriven principalment de la normativa electoral, de règim local i de contractació pública.
El document que presentem recull les principals qüestions d’aquest conjunt normatiu complex, tant català com estatal, que té com a objectiu assegurar el servei a l’interès general i evitar potencials conflictes d’interessos dels electes locals, i vol ser una guia per a totes aquelles persones que s’inicien en l’exercici de la condició de regidor o regidora.
La guia diferencia, en primer lloc i d’acord amb la legislació electoral, els supòsits d’inelegibilitat (que limiten el dret al sufragi passiu per raó de determinades condicions o circumstàncies personals) dels d’incompatibilitat (que limiten l’exercici simultani de la condició de regidor i amb determinats càrrecs, funcions o activitats).
Seguidament, es fa una anàlisi de la normativa relativa als conflictes d’interès i a les obligacions que se’n deriven (principalment relatives a les declaracions d’activitats, ingressos econòmics, béns i drets patrimonials al registre d’interessos de l’ajuntament) i del deure d’abstenció, pel qual un regidor s’ha d’apartar del coneixement d’un assumpte per evitar el risc que actuï de forma imparcial per raó de tenir alguna relació amb l’objecte o les parts que hi intervenen.
En aquest apartat, es posa èmfasi a les especificitats aplicables als contractes finançats amb fons amb origen al Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència, un instrument promogut recentment a nivell de la UE orientat a mitigar els impactes de la pandèmia Covid-19 i a transformar la societat a diferents nivells, i que ha comportat l’aparició, per exemple, de l’obligació de firmar una declaració d’absència de conflictes d’interès (DACI) en determinats procediments.
Per acabar, en matèria de contractació pública s’aprofundeix en les prohibicions de contractar amb el sector públic que afecten determinades persones per raó del seu càrrec o circumstàncies personals, i que poden tenir incidència en els regidors o fins i tot en persones properes a aquests.
Per fer més entenedor el marc legal i apropar-lo a supòsits pràctics, es fa referència a jurisprudència consolidada, models de documents oficials i exemples reals o hipotètics que ajuden a comprendre el règim normatiu objecte de l’estudi.