S’ha publicat al BOE, el dia 12 de febrer de 2022 la Resolució de 8 de febrer de 2022, de la Secretaria General de Finançament Autonòmica i Local, per la que es desenvolupa la informació a subministrar per les Corporacions relativa a l’esforç fiscal de 2020 i la seva comprovació per les Delegacions d’Economia i Hisenda.
Aquesta Resolució s’estructura en sis apartats que passem a resumir a continuació.
En primer lloc, l’article 83.3 de la Llei 22/2021, de 28 de desembre, de Pressupostos Generals de l’Estat per a l’any 2022 estableix en el seu apartat b).2 la fórmula per al càlcul de l’esforç fiscal de 2020 dels municipis, necessari per poder procedir a la liquidació definitiva de la seva participació en els tributs de l’Estat corresponent a 2022. A més, l’article 100 de la Llei de Pressupostos de l’Estat per a l’any 2022 fixa el pròxim dia 30 de juny de 2022 com a data límit de presentació de la informació sobre l’esforç fiscal corresponent a l’any 2020 davant les Delegacions d’Economia i Hisenda. La presentació d’aquesta informació només es podrà fer a través de la seva transmissió telemàtic amb firma electrònica. A aquest efecte, el Ministeri d’Hisenda i Funció Pública ha habilitat una aplicació accessible des de l’Oficina Virtual per a la Coordinació Financera de les Entitats Locals.
L’apartat 1 de la Resolució estableix quina serà la informació a subministrar per les Corporacions Locals. La Resolució distingeix entre informació bàsica i informació complementaria.
En relació a la informació bàsica a subministrar, els Ajuntaments hauran de de certificar les següents dades referides a 2020:
- Recaptacions líquides dels següents tributs:
a.1) Impost sobre Béns Immobles (IBI), especificant per separat la recaptació de béns immobles urbans, rústiques i de característiques especials.
a.2) Impost sobre Activitats Econòmiques (IAE);
a.3) Impost sobre Vehicles de Tracció Mecànica (IVTM).
- Bases imposables deduïdes dels padrons de l’any 2020, així com de les altes produïdes en el mateixos, corresponents al IBI, especificant separadament els béns immobles urbans i els de característiques especials. A més, també s’especificaran les reduccions que s’haguessin aplicat al 2020 a les quals fa referencia la D.A. 9ª TRLHL.
- Tipus de gravamen aplicats del IBI, tant de naturalesa urbana com rústica i, en el seu cas, els corresponents als béns immobles de característiques especials.
- Quota tributària total exigible en el municipi per l’IAE.
En relació a la informació complementaria a subministrar, en el cas que la gestió recaptatòria estigui encomanada a un altre ens territorial (per exemple, Diputacions) a la demarcació del qual pertanyin els ajuntaments, amb el qual s’hagués formalitzat el corresponent conveni o s’hagués delegat aquesta facultat, s’haurà d’adjuntar, a més, certificat de la recaptació obtinguda per aquell ens. En el document haurà de constar que els ingressos corresponen a l’exercici 2020 i que han estat recaptats dins del període voluntari. També haurà d’especificar-se la recaptació líquida per l’IAE.
L’apartat 2 estableix el termini de presentació de la informació que hem assenyalat. El període de presentació de la informació va des d’avui 14 de febrer de 2022 (data de publicació de la Resolució al BOE) fins el dia 30 de juny de 2022. Els ajuntaments hauran de remetre aquesta informació en aquest període amb la firma electrònica de l’Interventor o, en el seu cas, de la persona titular de l’òrgan de la Corporació local que tingui atribuïda la funció de comptabilitat, complimentats directament a través de l’aplicació disponible en l’Oficina Virtual per a la Coordinació Financera amb les Entitats Locals.
a Resolució en aquest apartat també preveu quines conseqüències té pels ajuntaments la no presentació de la informació en la forma prevista. En aquests casos, els serà d’aplicació el coeficient mínim de l’esforç fiscal mig calculat en els termes de l’apartat 3 de l’article 100 LPGE 2022.
L’apartat 3 diu que les Delegacions d’Economia i Hisenda seran les encarregades de comprovar el contingut dels certificats d’esforç fiscal dels ajuntaments. Un cop realitzada la comprovació en els termes previstos als numerals 3.1 i 3.2 de la Resolució, les Delegacions d’Economia i Hisenda podran demanar als Ajuntaments que ajustin la informació als criteris anteriors, els quals tindran un termini de 15 dies per al·legar el que estimin oportú a efectes de consolidar les dades en l’aplicació.
L’apartat 4 fixa que abans del 30 d’octubre de 2022 i un cop efectuada la comprovació de la informació subministrada, les Delegacions d’Economia i Hisenda comunicaran a la Secretaria General de Finançament Autonòmica i Local la finalització del procés de comprovació de les certificacions dels ajuntaments de les seves respectives províncies.
Per últim, l’apartat 5 estableix que els terminis establerts en la Resolució podran ser prorrogats d’ofici en la forma prevista en l’article 32 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del Procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques (LPACAP) i que, en aquest cas, la prorroga es posaria en coneixement dels municipis a través de les Delegacions d’Economia i Hisenda.
Resolució de 8 de febrer de 2022. ENLLAÇ.
Aplicació d’esforç fiscal 2020 disponible a l’Oficina Virtual per a la Coordinació Financera. ENLLAÇ.