El dia 2 de març de 2022 es va publicar al BOE el RDL 3/2022, d'1 de març, que en el seu títol II aprova un seguit de mesures que permeten, entre d’altres, una revisió excepcional dels preus dels contractes d'obres del sector públic en determinades circumstàncies.
La necessitat d’aquesta norma deriva de l’important increment de preus de determinades matèries primeres indispensables per a la realització de certes obres com a conseqüència de la crisi de la pandèmia de la Covid-19, un increment imprevisible en el moment de la licitació i que excedeix el que pot ser inclòs en el risc i ventura que el contractista ha de suportar en els contractes públics.
La LCSP ja preveia el mecanisme de la revisió del preu dels contractes del sector públic, però la seva aplicació requeria que aquest hagués estat específicament previst en els plecs i, a més, que el contracte s’hagués executat almenys en un 20% i haguessin transcorregut 2 anys des de la seva formalització. Amb aquesta norma, en canvi, es flexibilitzen les circumstàncies en les quals procedeix aquesta revisió, per adaptar-la a les noves necessitats dels operadors econòmics del sector de l’obra civil.
L’aplicació d’aquesta nova regulació a les licitacions impulsades pels ens locals requeria una decisió individualitzada de l’òrgan competent de cada comunitat autònoma. Per aquest motiu, el dia 7 d’abril de 2022 es va publicar al DOGC l’Acord GOV/60/2022, de 5 d'abril, per a l'aplicació a Catalunya de les mesures excepcionals en matèria de revisió de preus en els contractes públics d'obres, que fa aplicable el RDL a la contractació pública de les diferents administracions públiques catalanes, tant en els contractes de l'Administració de la Generalitat, el seu sector públic i les universitats públiques, com als contractes dels ens locals de Catalunya.
Les característiques generals del nou mecanisme de revisió de preus que estableix el RDL són les següents:
a) Casos susceptibles de revisió excepcional (art. 6 del RDL): ho són els contractes d’obres, administratius o privats, licitats per qualsevol de les entitats que formin part del sector públic, que es trobin en alguna de les següents circumstàncies:
- Que es trobin en execució, licitació, adjudicació o formalització a l'entrada en vigor d'aquest RDL, o l'anunci d'adjudicació o formalització dels quals es publiqui a la plataforma de contractació del sector públic en el període d'un any des de l'entrada en vigor d'aquest RDL.
- L'anunci de licitació dels quals es publiqui a la plataforma de contractes del sector públic en el termini d'un any des de l'entrada en vigor d'aquest RDL i el plec de clàusules administratives particulars del qual estableixi una fórmula de revisió de preus.
Aquesta revisió excepcional es reconeix amb independència del règim jurídic que per raó temporal o de la matèria s'apliqui al contracte.
La norma també aplica als següents contractes:
- Contractes privats d'obres (art. 26 de la LCSP).
- Contractes públics d'obres que se sotmetin al que disposa el RDL 3/2020, de 4 de febrer, de mesures urgents pel qual s'incorporen a l'ordenament jurídic espanyol diverses directives de la UE a l'àmbit de la contractació pública en determinats sectors, d'assegurances privades, de plans i fons de pensions, de l’àmbit tributari i de litigis fiscals.
b) Reconeixement de la revisió excepcional (art. 7 del RDL): quan l'increment del cost dels materials emprats per a l'obra adjudicada hagi tingut un impacte directe i rellevant en l’economia del contracte durant la vigència i fins a la finalització, és a dir, una vegada formalitzada l'acta de recepció i emesa la corresponent certificació final.
Es considera que existeix aquest impacte quan l'increment del cost de materials siderúrgics, bituminosos, alumini o coure, calculat aplicant als imports del contracte certificats en un període determinat, que no podrà ser inferior a un exercici anual ni superior a dos exercicis anuals, la seva fórmula de revisió de preus si la tingués (i, si no, aplicant la que per la naturalesa de les obres li correspongui d’entre les fixades en el RD 1359/2011, de 7 d’octubre) excedeixi del 5% de l’import certificat del contracte en aquest mateix període.
El càlcul d’aquest increment s'efectuarà suprimint de la fórmula aplicable al contracte els termes que representen els elements de cost diferents dels abans esmentats, i incrementant el terme fix, que representa la fracció no revisable del preu del contracte, en el valor dels coeficients dels termes suprimits, de manera que la suma de tots els coeficients mantinguts més el terme fix sigui la unitat.
El Ministeri d'Hisenda i Funció Pública podrà establir altres materials l'increment de cost dels quals s'ha de tenir també en compte als efectes anteriors.
La quantia de la revisió excepcional a què fa referència aquest article no pot ser superior al 20% del preu d'adjudicació del contracte. Aquesta quantia no es prendrà en consideració als efectes del límit del 50% previst a l'art. 205.2. de la LCSP i l'art. 111.2 del RDL 3/2020, de 4 de febrer; ni als efectes d'altres límits sobre modificacions previstos a la normativa anterior que sigui aplicable al contracte.
c) Criteris de càlcul de la revisió (art. 8 del RDL): la norma determina com calcular la quantia resultant de la revisió en funció de si els plecs de clàusules administratives particulars del contracte estableixen o no una fórmula de revisió de preus.
d) Procediment (art. 9 del RDL): la revisió ha de ser acordada per l’òrgan de contractació prèvia sol·licitud del contractista, que l’ha de presentar durant la vigència del contracte i, en tot cas, abans de l'aprovació, per l'òrgan de contractació de la certificació final d'obres. La sol·licitud ha d’incorporar la documentació necessària per acreditar la concurrència de la circumstància d'excepcionalitat.
L’òrgan de contractació dictarà una proposta provisional indicant si procedeix la revisió i la fórmula aplicable, i en donarà trasllat al contractista, que tindrà 10 dies hàbils per presentar al·legacions. Transcorregut el termini, l’òrgan de contractació resoldrà el que procedeixi en el termini d’1 mes. El silenci administratiu té caràcter desestimatori.
La concessió de la revisió excepcional de preus no requereix el reajustament de la garantia definitiva.
e) Pagament de la quantia resultant (art. 10 del RDL):
- Reclamacions o recursos en via administrativa judicial interposats pel contractista per causa de l'increment del cost dels materials del contracte: el pagament de la quantia resultant de la revisió excepcional de preus queda condicionat a que acrediti fefaentment que n'ha desistit.
- Quantia resultant de la revisió excepcional: s’aplica a la certificació final de l'obra com a partida addicional amb ple respecte a la legislació pressupostària. L'òrgan de contractació estarà facultat, sempre que compleixi els requisits exigits a la Llei General Pressupostària, per fer pagaments a compte per l'import de la revisió calculada a la data de pagament de cada certificació de obra. L'import es corregirà, si escau, a l'alça o a la baixa, a la liquidació del contracte, amb els índexs oficials definitius corresponents al període en què s'hagi aplicat la revisió.
- Subcontractació: el contractista que percebi la quantia resultant d'aquesta revisió excepcional ha de repercutir al subcontractista la part que correspongui a la porció de l'obra subcontractada, i aquest té acció contra el contractista per reclamar-li aquesta part. Els subcontractistes no tenen acció directa davant de l'Administració contractant per les obligacions contretes amb ells pel contractista com a conseqüència de l'execució del contracte principal i dels subcontractes.
- Nou programa de treball adaptat a les circumstàncies actuals de l'obra: l’ha d’aprovar l'òrgan de contractació, amb audiència prèvia del contractista, en els casos en què s'hagi reconegut al contractista el dret a la revisió excepcional de preus. El contractista estarà obligat a complir-lo. L'incompliment d’aquest programa per causa imputable al contractista, una vegada percebuda la quantia resultant de la revisió excepcional en tot o en part, produirà els efectes següents:
• Si el retard és superior a un mes, l'òrgan de contractació pot imposar al contractista multes coercitives quan persisteixi en l'incompliment de les seves obligacions sempre que hagi estat requerit prèviament i no les hagi complert en el termini fixat. L’import diari de la multa serà proporcional al dany causat a l’interès públic, amb un límit màxim de 10.000€ al dia.
• Si el retard fos superior a dos mesos, l’òrgan de contractació podrà imposar a més al contractista una penalitat del 10% del preu d’adjudicació del contracte.
• Si el retard fos superior a tres mesos, sens perjudici de les multes i penalitats ja imposades, el contractista perdrà el dret a la revisió excepcional de preus i estarà obligat a tornar totes les quantitats que en aquest concepte hagi rebut. En aquest cas, l'òrgan de contractació podrà, prèvia audiència al contractista, declarar resolt el contracte per culpa del contractista als efectes previstos a l'article 71.2.c de la LCSP.
- Acords adoptats en aplicació del que preveu l’art. 10: són immediatament executius. Tots els deutes que se'n derivin es podran fer efectius mitjançant deducció de les quantitats que, en concepte de pagament total o parcial, s'hagin d'abonar al contractista o sobre la garantia que, si s'escau, s'hagi constituït, quan no es puguin deduir dels esmentats pagaments. Quan la garantia no sigui suficient per cobrir aquestes responsabilitats, es cobrarà la diferència mitjançant el procediment administratiu de constrenyiment, d'acord amb el que estableixen les normes de recaptació aplicables.
Per la seva banda, l’Acord de la Generalitat fa aplicables aquestes normes, entre d’altres, als ens locals catalans, i en aquest sentit estableix les següents qüestions:
- La tramitació de la revisió de preus excepcional, si escau, requereix de la fiscalització prèvia de la intervenció, així com d'informe dels serveis jurídics corresponents.
- L’Acord del Govern s'aplicarà a les entitats locals quan ho acordin els seus òrgans competents.
Enllaços: