DESCARREGAR LA NOTA JURÍDICA (format pdf)
Si bé a Catalunya les PIME constitueixen la tipologia d’empreses més habitual, les dades de la Direcció General de Contractació Pública evidencien que aquestes únicament accedeixen a una tercera part de la contractació pública de Catalunya, normalment a causa de la rigidesa dels procediments d’adjudicació. Tant les directives comunitàries com l’actual LCSP volen fomentar la de participació de les PIME en les licitacions públiques i, de fet, ja s’han desenvolupat instruments normatius positius que permeten avançar en aquesta direcció.
En aquest marc, el passat 16 d’abril el Govern va aprovar un seguit de mesures per posar en síntesis els recursos que la normativa vigent posa a disposició per aconseguir aquest objectiu en totes les fases del procediment, així com una sèrie de recomanacions i bones pràctiques adreçats als òrgans de contractació.
Aquest paquet de mesures inclou:
- D’una banda, un conjunt de 13 mesures de foment i 9 actuacions específiques per fomentar i millorar la participació de les PIME en les licitacions públiques d’obres, béns i serveis.
- De l’altra, una guia de bones pràctiques en aquesta matèria adreçada als òrgans de contractació de les administracions de Catalunya i del seu sector públic.
1. Mesures de foment i actuacions específiques
Les principals són les següents:
- Millorar la col·laboració publicoprivada, amb les associacions i entitats de representació sectorial i les organitzacions empresarials més representatives.
- Avançar en nous serveis de la Plataforma de serveis de contractació pública, i adequar les eines electròniques perquè les empreses puguin fer constar en el RELI la seva consideració de pimes.
- Difondre la publicació anual de la contractació programada en un format dinàmic perquè les pimes disposin de la informació amb prou antelació per poder planificar la seva participació en les licitacions públiques.
- Afavorir la incorporació de requisits de solvència proporcionals i vinculats a l’especialització del contractista.
- Fomentar la participació de les pimes en els procediments de contractació, fent publicitat i difusió entre aquestes dels avantatges de la inscripció en el RELI i posant èmfasi en el component de qualitat de la prestació com a element central per decidir l’oferta més avantatjosa en les licitacions.
- Desenvolupar normativament la regulació de la divisió dels contractes en lots, de manera que es faci més efectiva i s’incrementi la participació de les pimes.
- Desenvolupar normativament la legislació bàsica en relació amb la previsió de pagament directe als subcontractistes.
- Simplificar i automatitzar els procediments de contractació.
- Simplificar els procediments de constitució, devolució i cancel·lació de garanties, així com de retenció en el preu.
- Elaborar instruccions per als òrgans de contractació en relació amb l’elaboració del pressupost base de licitació en els contractes amb ús intensiu de mà d’obra.
- Homologar un sistema de càlcul de les proposicions anormalment baixes.
2. Guia de bones pràctiques per al foment de l’accés de les PIME a la contractació del sector públic de Catalunya
Aquestes bones pràctiques van dirigides als òrgans de contractació i s’organitzen en les diferents fases del procediment:
- Fase prèvia (programació i planificació).
- Fase de preparació del contracte (consultes preliminars de mercat, pressupost base de licitació, redacció de plecs, definició de l’objecte, divisió en lots, capacitat i solvència, subcontractació, presentació d’ofertes i valoració de les ofertes).
- Fase de licitació i adjudicació (publicitat en el perfil i manteniment de la informació).
- Fase d’execució (garanties, subcontractes i cobrament).
Enllaços:
- Acord de govern pel qual s’aproven mesures per facilitar l’accés de les pimes a la contractació pública de l’Administració de la Generalitat de Catalunya i el seu sector públic. ENLLAÇ.
- Guia de bones pràctiques per al foment de l’accés de les PIME a la contractació del sector públic de Catalunya. ENLLAÇ.