La Disposició addicional dissetena de la Llei 2/2021, del 29 de desembre, de mesures fiscals, financeres, administratives i del sector públic, va establir el finançament a càrrec del departament competent en matèria d'educació de la part del cost del servei d'escolarització que satisfan les famílies per plaça escolar corresponent al tercer curs del primer cicle d'educació infantil, I2 (abans P2), en les escoles bressol i llars d'infants municipals. Aquest finançament es reconeix a tots els ajuntaments de Catalunya titulars d'escoles bressol i llars d'infants i és incompatible amb l'exigència del preu públic del servei d'escolarització per part de l'ajuntament.
A partir d’allò establert en l’esmentada Disposició Addicional dissetena, l’1 d’abril de 2022 la Generalitat de Catalunya i les entitats municipalistes (ACM i FMC) van signar un Acord marc per finançar el cost que té per a les famílies l’escolarització d’infants a I2 a les llars d’infants i a les escoles bressol de titularitat municipal, i també avançar cap a la incorporació del finançament del primer i segon curs del primer cicle d’educació infantil (I0 i I1). Aquest Acord marc determina que la gratuïtat de la quota d’escolarització per a les famílies començarà a aplicar-se el curs escolar 2022-23 en el tercer curs del primer cicle d’educació infantil (I2).
Atesa la incompatibilitat entre el finançament addicional del curs I2 i l’exigència de preu públic per a la prestació del servei d’escolarització, oferim un model orientatiu d’ordenança fiscal que recull l’exempció de pagament per l’escolarització dels alumnes d’I2. Per modificar l’ordenança fiscal i incorporar-hi la gratuïtat de l’I2 cal aplicar allò establert a l’article 17 del TRLRHL, segons el qual l’establiment o modificació dels preus públics correspondrà al Ple de la corporació. Els acords provisionalment adoptats de les modificacions de les ordenances fiscals s’han d’exposar en el tauler d’anuncis de l’entitat durant trenta dies, com a mínim, dins dels quals els interessats podran examinar l’expedient i presentar les reclamacions que considerin oportunes. Així mateix, s’hauran de publicar els anuncis d’exposició en el butlletí oficial de la província. A més, per aquells ajuntaments amb una població superior a 10.000 habitants s’estableix que els anuncis d’exposició també hauran de publicar-se en un diari dels de major difusió de la província.
Finalitzat el període d’exposició pública, les corporacions locals adoptaran els acords definitius que procedeixin, resolent les reclamacions que s’haguessin presentat. En el cas que no s’hi hagin presentat reclamacions, s’entendran definitivament adoptats els acords, fins aleshores provisionals, sense necessitat d’acord plenari. Per últim, els acords definitius, inclosos els provisionals elevats automàticament a aquesta categoria, i el text íntegre de les ordenances o de les seves modificacions, hauran de ser publicats en el butlletí oficial de la província, sense que entrin en vigor fins que no s’hagi realitzat aquesta publicació.
Model orientatiu d’ordenança:
Ajuntament de [...]
ORDENANÇA FISCAL NÚM. [...]
TAXES/PREUS PÚBLICS PER LA PRESTACIÓ DEL SERVEI DE LLAR/S D’INFANTS MUNICIPAL/S
Article 1r. Fonament i naturalesa
L’art. 51.a de la Llei 12/2009 de 10 de juliol, d’educació de Catalunya, estableix que el sistema educatiu comprèn els ensenyaments d’educació infantil, que, d’acord amb l’art. 56 de la mateixa norma, consten de dos cicles: el primer comprèn entre els 0 i els 3 anys d'edat i el segon comprèn entre els 3 i els 6 anys d'edat.
Els centres públics que imparteixen els ensenyaments corresponents al primer cicle es denominen escoles bressol o llars d’infants, d’acord amb l’art. 75 de l’esmentada Llei.
L’art. 5 no configura el primer cicle d’educació infantil com a obligatori ni gratuït, per la qual cosa és voluntari i no universal.
L’art. 159.2 de la Llei preveu que els ens locals poden crear centres propis per mitjà de convenis amb el Departament d’Educació de la Generalitat de Catalunya, d'acord amb la programació de l'oferta educativa.
*Seleccionar una de les dues següents opcions en funció de si es tracta d’un preu públic (quan l’activitat es presta en el municipi també pel sector privat) o d’una taxa (si això no succeeix).
(1) En cas de preu públic:
Els arts. 41 i 127 del Reial decret legislatiu 2/2004 de 5 març, pel qual s’aprova el text refós de la Llei reguladora de les hisendes locals (TRLHL), dicten que els ens locals poden establir preus públics per a la prestació dels serveis i la realització d’activitats de la seva competència.
L’art. 44 TRLHL preveu que quan existeixin raons socials, benèfiques, culturals o d’interès públic, els ajuntaments poden fixar preus públics que no arribin a cobrir com a mínim el cost del servei prestat.
De conformitat amb tot l’anterior, aquest municipi estableix els preus públics per l’escolarització en la/les llar/s municipal/s d’infants, que es regiran per aquesta ordenança fiscal.
(2) En cas de taxa:
Els arts. 20 i 57 del Reial decret legislatiu 2/2004 de 5 març, pel qual s’aprova el text refós de la Llei reguladora de les hisendes locals (TRLHL), dicten que els ens locals poden establir taxes per la prestació de serveis públics quan, entre d’altres, aquests no es prestin pel sector privat. L’art. 20.4.ñ especifica que poden ser objecte de taxa, en particular, les guarderies infantils.
De conformitat amb tot l’anterior, aquest municipi estableix les taxes per l’escolarització en la/les llar/s municipal/s d’infants, que es regiran per aquesta ordenança fiscal.
Article 2n. Fet imposable
El fet imposable de les taxes/dels preus públics regulats/des en aquesta ordenança consisteix en la prestació del servei d’escolarització del primer cicle de l’educació infantil (de 0 a 3 anys) i d’altres complementaris propis de les llars d’infants.
En concret, constitueix l’objecte dels preus públics regulats en aquesta ordenança la prestació dels serveis següents, sempre que es realitzin pels serveis municipals.
- Matrícula anual (En el cas d’I2 els ajuntaments poden percebre una taxa per aquest concepte si inclou despeses com ara assegurança, material escolar d’ús exclusiu o individual, material higiènic d’ús personal, sortides i excursions en la mesura, etc. que no s’inclouen en el càlcul del cost del servei d’escolarització,).
- Servei d’escolarització (en jornada completa o de matí) (Inclou les despeses de personal associades al personal educatiu i les despeses de funcionament general durant el període de setembre a juny: neteja, manteniment, subministraments, activitats docents i comunicacions. El finançament addicional aportat per la Generalitat per a I2 compensa la part que les famílies haurien de pagar per aquest concepte).
- Servei de menjador (dinar i berenar).
- Servei d’acollida (al matí o a la tarda).
Article 3r. Subjectes passius
Són subjectes passius i estan obligats al pagament de les taxes/dels preus públics regulats en aquesta ordenança els pares, mares o tutors dels menors alumnes de la llar d’infants.
Article 4t. Meritació
L’obligació de contribuir neix en el moment de formalitzar la inscripció en qualsevol de les llars d’infants de titularitat municipal.
Article 5è. Responsables i successors
1. Són responsables tributaris les persones físiques i jurídiques determinades com a tals a la Llei general tributària i a l’ordenança general (*si existeix).
2. La derivació de responsabilitat requereix que, prèvia audiència de l’interessat, es dicti acte administratiu, en els termes previstos a la Llei general tributària.
3. Les obligacions tributàries pendents s’exigiran als successors de les persones físiques, jurídiques i entitats sense personalitat, en els termes previstos a la Llei general tributària i a l’ordenança general.
Article 6è. Preus públics/taxes exigibles
Els preus públics/les taxes s’apliquen pels següents conceptes:
a) Matrícula anual (*en cas que es cobri): cobreix aquelles despeses que no es troben incloses en el servei d’escolarització, així com les de gestió. L’han d’abonar tots els usuaris, independentment del grup d’edat al qual estiguin inscrits.
b) Servei d’escolarització, en jornada completa, de matí o de matí i tarda esporàdica: l’han d’abonar els usuaris matriculats/des als grups d’edat de 0-1 anys (I0) i 1-2 anys (I1), un cop aplicada la tarifació social i les bonificacions que corresponguin. A partir del curs 2022-2023, queden exempts d’aquest pagament els alumnes matriculats al grup d’edat 2-3 anys (I2).
*Especificar l’horari d’escolarització dels centres, que consisteix en un màxim de 6 hores. La resta d’horari es considera de no escolarització.
c) Servei de menjador: l’han d’abonar tots els usuaris que en facin ús, independentment del grup d’edat al qual estiguin inscrits, un cop aplicada la tarifa corresponent.
d) Servei d’acollida: l’han d’abonar tots els usuaris que en facin ús, independentment del grup d’edat al qual estiguin inscrits, un cop aplicada la tarifació social i les bonificacions que corresponguin.
e) Altres serveis complementaris, en cas que existeixin
Article 7è. Quota tributària
La quantia de la taxa es determina sumant les tarifes següents que corresponguin:
|
Euros (€) |
|
---|---|---|
Tarifa 1. Matrícula anual |
(...) |
|
Tarifa 2. Servei d’escolarització (Els alumnes d’I2 estan exempts d’aquesta tarifa) |
|
|
Escolarització jornada completa |
(...)/mes |
|
Escolarització només matí |
(...)/mes |
|
Escolarització matí o tarda esporàdica |
(...)/dia |
|
Tarifa 3. Servei de menjador |
|
|
Dinar fix |
(...)/mes |
|
Dinar esporàdic (per cada dia aïllat) |
(...)/dia |
|
Esmorzar o berenar fix |
(...)/mes |
|
Esmorzar o berenar esporàdic (per cada dia aïllat) |
(...)/dia |
|
Tarifa 4. Servei d’acollida (matí o tarda) |
|
|
Acollida fixa (una hora) |
(...)/mes |
|
Acollida fixa (mitja hora) |
(...)/mes |
|
Acollida esporàdica (una hora) |
(...)/dia |
|
Acollida esporàdica (mitja hora) |
(...)/dia |
|
*Altres serveis complementaris, en cas que existeixin |
|
|
|
|
|
*La taula pot modificar-se en funció dels serveis i horaris que cada ajuntament ofereix
Es considerarà que fan ús esporàdic del servei de flexibilitat horària els alumnes/as que en facin ús 1 o 2 dies a la setmana, si l’ús és de 3 o més dies a la setmana es considerarà ús habitual i se li aplicaran les tarifes anteriors
Article 8è. Tarifació social i altres bonificacions
S’estableix un sistema de tarifació social amb l’objectiu de garantir el principi d’equitat en l’accés de les famílies al servei de llar/s d’infants municipal/s. En conseqüència, la quantia de les tarifes a satisfer es determina per cada alumne/a en concret en funció de la capacitat econòmica de la família i del nombre de membres de la unitat familiar.
Les bonificacions contingudes en aquest article s’apliquen a les següents tarifes:
- Tarifa 2: servei d’escolarització.
- Tarifa 3: Servei de menjador.
- Tarifa 4: servei d’acollida.
Per tal d’establir la base de càlcul anual de la unitat familiar i determinar en quin tram de la tarifació social es troba un/a alumne/a es tenen en compte la totalitat dels ingressos anuals que per qualsevol concepte percep la unitat familiar i es relaciona el total d’ingressos amb el nombre total de membres de la unitat familiar.
Les bonificacions en el pagament i límits de renda són les determinades en el quadre següent:
Renda de la unitat de convivència |
|||
Membres de la unitat de convivència |
Menor o igual a |
Rang |
Rang |
2 |
(...) |
De (...) a (...) |
De (...) a (...) |
3 |
(...) |
De (...) a (...) |
De (...) a (...) |
4 |
(...) |
De (...) a (...) |
De (...) a (...) |
5 o més |
(...) |
De (...) a (...) |
De (...) a (...) |
Reducció |
(...)% |
(...)% |
(...)% |
*Possibilitat d’establir requisits addicionals, o altres bonificacions per famílies monoparentals o famílies amb dos membres o més matriculats en centres docents de titularitat municipal.
De forma excepcional i justificada, aquells contribuents i membres de la unitat familiar que, per causes sobrevingudes al llarg del curs, vegin modificada la seva situació de renda i puguin acreditar documentalment aquesta nova situació econòmica, han d’adreçar la seva petició i la documentació justificativa al Serveis d’Educació de l’Ajuntament, per tal de valorar les demandes presentades i emetre, si s’escau, informe favorable a la concessió de bonificació superior a l’establerta.
Article 9è.- Règim de declaració i d’ingrés.
1. La taxa s’exigirà en règim d’autoliquidació:
a) Quan es tracta de serveis de duració inferior a 1 mes, l’import total de la taxa.
b) En servei de duració superior a 1 mes, l’import corresponent al primer mes.
2. Quan se sol·licita la prestació del servei, es presentarà degudament complimentat l’imprès d’autoliquidació de la taxa.
Alternativament, poden presentar-se en el Servei Municipal corresponent els elements de la declaració a l’objecte que el funcionari municipal competent presti l’assistència necessària per a determinar el deute.
3. L’ingrés de la quota tributària s’efectuarà simultàniament a la presentació de l’autoliquidació.
4. Tractant-se de la taxa per serveis d’escola bressol que s’estenen al llarg de diversos mesos, un cop transcorregut el primer mes natural següent a la data d’inici de la prestació del servei, caldrà pagar la quota mensual en els terminis fixats per l’Ajuntament.
En aquest cas, el pagament de la taxa es podrà fer mitjançant domiciliació bancària, que sol·licitarà l’interessat en les oficines municipals.
5. Les quotes acreditades i no satisfetes s’exigiran per la via de constrenyiment.
Article 10è.- Infraccions i sancions.
Pel que respecta a les infraccions i sancions tributàries que, en relació a la taxa reguladora en aquesta Ordenança, resultin procedents, s’aplicarà el que disposa la Llei General Tributària i l’Ordenança General.
Disposició Addicional.- Modificació dels preceptes de l'ordenança i de les referències que fa a la normativa vigent, amb motiu de la promulgació de normes posteriors.
Els preceptes d'aquesta Ordenança fiscal que, per raons sistemàtiques reprodueixin aspectes de la legislació vigent i altres normes de desenvolupament, i aquells en què es facin remissions a preceptes d'aquesta, s'entendrà que són automàticament modificats i/o substituïts, en el moment en què es produeixi la modificació dels preceptes legals i reglamentaris de què porten causa.
Disposició final.
La present Ordenança fiscal, aprovada provisionalment pel Ple de la Corporació en sessió celebrada el ...... i que ha quedat definitivament aprovada en data ......, entrarà en vigor al dia següent al de publicació en el Butlletí Oficial de la Província de Barcelona i regirà fins la seva modificació o derogació expressa.