L’article 25 del TRLRHL estableix que «els acords d’establiment de taxes (...) per finançar total o parcialment els nous serveis, hauran d’adoptar-se a la vista d’informes tècnics-econòmics en els quals es posi de manifest el valor de mercat o la previsible cobertura del cost d’aquells, respectivament. Aquest informe s’incorporarà a l’expedient per a l’adopció del corresponent acord».
Per una altra banda, una de les característiques principals de la nova taxa/PPPNT de residus és el fet que, d’acord amb l’article 11.3 de la LRSCEC, aquesta taxa/PPPNT ha de ser «no deficitària». El Document del Grup de Treball de la FEMP i el Ministeri d’Hisenda ha entès que aquesta obligació s’ha d’entendre en el sentit que la cobertura s’ha d’aproximar el màxim possible al cost del servei («ara bé, la previsió continguda a la Llei 7/2022 ha de ser interpretada com el necessari compliment d’un principi i no com la imposició als ajuntaments d’una absoluta precisió en la cobertura dels costos del servei, és a dir, que aquesta cobertura s’aproximi el màxim possible al cost real del servei (...)».
Aquesta obligació s’ha de complementar amb la que deriva de l’article 24.2 TRLRHL: «En general (...), l’import de les taxes per la prestació d’un servei o per la realització d’una activitat no podrà excedir, en el seu conjunt, del cost real o previsible del servei o activitat de que es tracti o, en el seu defecte, del valor de la prestació rebuda».
Pel que fa als models d’informe tècnic i econòmic elaborats per l’ORGT de la Diputació de Barcelona hem de distingir un altre cop en funció del sistema de pagament per generació (elemental/mitjà/avançat):
- Model informe tècnic-econòmic ORGT Diputació de Barcelona (Sistema elemental)
- Model informe tècnic-econòmic ORGT Diputació de Barcelona (Sistema avançat)
Pel que fa a la determinació del cost del servei, el Document del Grup de Treball FEMP-Ministeri conté un quadre de costos i ingressos que coincideix amb l’incorporat als models d’informes tècnics-econòmics de l’ORGT de la Diputació de Barcelona:
Costos per la gestió del servei
Costos segons conceptes |
Cost estimat per l’exercici ... (€) |
---|---|
A) Costos directes |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
· Immobles |
|
· Vehicles |
|
· Contenidors |
|
· Software d’identificació d’usuaris |
|
· Campanyes de conscienciació i sensibilització ciutadana que siguin susceptibles de produir efectes en diversos exercicis |
|
|
|
· Interessos dels préstecs formalitzats per finançar despeses d’inversió relacionades amb el servei de gestió de residus |
|
|
|
B) Costos indirectes |
|
|
|
· Dedicació del cap de servei: ...% |
|
· Dedicació del tècnic superior: ...% |
|
· Dedicació del tècnic mitjà: ...% |
|
· Dedicació del tècnic auxiliar: ...% |
|
|
|
|
|
TOTAL |
|
(*) Dins de l’apartat Tributs s’hauria d’incloure
Ingressos relatius a la responsabilitat ampliada del productor (SRAP) i venda de materials i energia
Concepte |
Import total (€) |
---|---|
Retorns per la venda de materials: |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Retorn per la venda d’energia: |
|
Retorns per l’aplicació de la SRAP |
|
* de residus d’envasos |
|
* de residus d’aparells electrònics i elèctrics |
|
*(...) |
|
Altres retorns: (...) |
|
Total retorns |
|