El passat 9 de maig es va publicar la Llei 11/2023, del 8 de maig, de transposició de directives de la UE en matèria d'accessibilitat de determinats productes i serveis, migració de persones altament qualificades, tributària i digitalització d'actuacions notarials i registrals; i per la qual es modifica la Llei 12/2011, del 27 de maig, sobre responsabilitat civil per danys nuclears o produïts per materials radioactius.
En primer lloc, l’art. 25 de la Llei estableix nous requisits d'accessibilitat que esdevenen obligatoris per a determinats productes i serveis (els especificats a l’art. 2 de la norma, per exemple, equips informàtics, caixers automàtics o terminals de gestió de torns). Tot això sobre la base de l’art. 126.3 de la LCSP i de l’art. 45.2.a del RDL 3/2020, de 4 de febrer, que regulen que, en les contractacions incloses dins dels respectius àmbits d’aplicació, les prescripcions tècniques s'han de definir tenint en compte els criteris d’accessibilitat per a persones amb discapacitat o el disseny per a tots els usuaris. A més, sempre que hi hagi requisits d'accessibilitat obligatoris adoptats per un acte jurídic de la UE, les especificacions tècniques han de ser definides per referència a aquestes normes.
Els nous requisits de l’art. 25 de la Llei 11/2023 són els que figuren llistats a l'annex I de la Llei, i tenen a veure amb exigències relacionades amb el format del subministrament de la informació dels productes (més d’un canal sensorial, mida de la lletra...), la interfície d’usuari i el disseny de la funcionalitat (elements visuals, funcions d’augment de la brillantor i el contrast, senyals audibles...), etiquetatge del producte, instruccions, guies electròniques, etc.
Tot i així, els arts. 29 i 30 de la Llei estableixen que ni els mitjans de control del compliment de les obligacions ni el règim sancionador no són aplicables als procediments de contractació subjectes a la LCSP.
Els mencionats articles entraran en vigor el dia 28 de juny de 2025.
En segon lloc, la DF 7a de la Llei 11/2023 modifica la LCSP en els següents termes:
- La revisió de preus prevista a l’art. 103 de la LCSP esdevé aplicable, prèvia justificació a l'expedient, als contractes que no siguin d'obres, de subministraments de fabricació d'armament i equipament de les administracions públiques o de subministrament d'energia, encara que el període de recuperació de la inversió sigui inferior a 5 anys sempre que la suma de la participació en el PBL del contracte de les matèries primeres, béns intermedis i energia que s'hagin d'emprar superi el 20% del pressupost esmentat (aquests en quedaven exclosos de la revisió d’acord amb la revisió anterior de l’article).
Amb el nou redactat, la revisió només pot afectar la fracció del preu del contracte que representa aquesta participació. El plec ha d'indicar el pes de cada matèria primera, bé intermedi o subministrament energètic amb participació superior a l'1% i el seu índex oficial respectiu de revisió de preus. No és exigible per a la inclusió als plecs de la fórmula de revisió a aplicar al preu del contracte l'emissió d'informe pel Comitè Superior de Preus de Contractes de l'Estat
- Es redueix el termini a partir del qual pot aplicar-se la revisió: amb la redacció anterior era de 2 anys, mentre que amb la nova norma passa a ser de només 1 any (tot i que cal seguir complint, també, la resta de requisits que determina l’article).
Aquests últims canvis entren en vigor el dia 10 de maig de 2023.
Mecanisme de revisió de preus de l’art. 103 LCSP:
|
Anterior LCSP |
Actual LCSP |
Contractes als quals és aplicable |
|
|
Requisits |
|
|