DESCARREGAR LA NOTA JURÍDICA (format pdf)
S'ha publicat al BOE, el dia 29 de gener de 2025, el Reial Decret Llei 1/2025, de 28 de gener, pel qual s'aproven mesures urgents en matèria econòmica, de transport, de Seguretat Social, i per a fer front a situacions de vulnerabilitat (BOE núm. 25 de 29.01.2025).
1. Introducció: el nou RDL 1/2025, de 28 de gener i les seves afectacions per a les entitats locals en matèria d’ajuts al transport
Amb caràcter introductori, l’aprovació d’aquest nou reial decret llei per part del Govern de l’Estat s’ha de circumscriure en l’àmbit dels diferents paquets de mesures (fins a un total de vuit) que el Govern ha anat aprovant amb l’objectiu d’afrontar les conseqüències derivades de la Guerra d’Ucraïna, incloent mesures tant normatives com no normatives.
Entres les mesures que afecten directament els ens locals hem de destacar les incloses al Títol II del reial decret llei relatiu a les ajudes directes al transport de viatgers.
En primer lloc, el Capítol I està dedicat a les disposicions generals relatives a les ajudes directes al transport de viatgers concretant-ne l’àmbit d’actuació, els beneficiaris (que es corresponen amb les CCAA i entitats locals que presten el servei de transport públic urbà o interurbà), l’objecte (que es concreta en els títols de transport multiviatge) i la quantia, així com els aspectes que afecten el procediment de concessió, gestió i control de les ajudes. L’import de les ajudes varia en funció de la població diana (és a dir, gratuïtat pel que fa als títols de transport dirigits a la població infantil, ajuda del 50% en els títols dirigits a la població juvenil i una ajuda del 20% de la tarifa en l’adquisició de títols multiviatge per a la resta de la població), sempre que l’Administració beneficiària subvencioni la tarifa amb almenys un altre 20%.
En segon lloc, el Capítol IV incorpora una novetat important en plantejar ajudes dirigides a les Comunitats Autònomes i entitats locals amb responsabilitats en el transport públic col·lectiu urbà i interurbà per tal que millorin els serveis oferts mitjançant la implementació de noves línies de transport, l’augment de l’oferta existent del transport públic.
En tercer lloc i, també en l’àmbit del transport terrestre, el Capítol VI del Títol II contempla ajudes per al foment dels serveis públics de préstec de bicicletes. La finalitat d’aquestes ajudes és oferir a les entitats locals suport financer per als seus serveis públics de préstec de bicicletes, de manera que es potenciïn aquests serveis en l'àmbit local tot coadjuvant a un canvi modal en els desplaçaments urbans, perquè, mitjançant l’ús més generalitzat de la bicicleta, es minimitzi la utilització del vehicle particular. El Preàmbul del reial decret llei afegeix que «fins ara els sistemes de bicicleta pública havien quedat exclosos de les bonificacions al transport públic, aquesta exclusió generava un greuge comparatiu en la política de tarifes entre el transport públic col·lectiu i l'individual duta a terme pel Govern, generant una distorsió en el factor econòmic de la decisió modal entre tots dos sistemes».
Per últim, en relació al transport terrestre, el Capítol VII regula també el règim de bestretes a compte de les ajudes previstes per al transport col·lectiu urbà i interurbà competència de les Comunitats Autònomes i de les entitats locals.
Aquesta norma consta d'una part expositiva i d'una part dispositiva estructurada en quatre títols, 83 articles, tres disposicions addicionals, una disposició transitòria, una disposició derogatòria, nou disposicions finals i dos annexos i es dicta a l’empara de l’establert a les regles 1.ª, 6.ª, 7.ª, 8.ª, 13.ª, 14.ª, 17.ª, 21.ª, 23.ª, 24.ª, 25.ª y 29.ª del article 149.1 de la Constitució Espanyola (disposició final setena).
D’acord amb l’apartat 1 de la disposició final novena, aquest reial decret llei entra en vigor el dia següent al de la seva publicació al BOE, és a dir, entra en vigor el dia 30 de gener de 2025 i els articles 64, 65 i 66 relatiu a la revalorització de les pensions públiques que produeixen efectes econòmics des del 1 de gener de 2025 (apartat 2 de la disposició final novena).
Per últim, aquest reial decret llei està pendent de convalidació per part del Congrés dels Diputats a data 30 de gener de 2025 i durant un termini de trenta dies.
2. La nova regulació de les ajudes al transport urbà i interurbà. El nou suport financer als serveis públics de préstecs de bicicletes de les entitats locals
Pel que fa a les ajudes directes al transport de viatgers incloses en el Títol II del reial decret llei, hem de diferenciar tres categories d’ajudes que tenen les entitats locals com a beneficiàries:
- Ajudes directes al transport terrestre de viatgers, transport col·lectiu urbà o interurbà competència de les Comunitats Autònomes i d’entitats locals (Capítol I).
- Ajudes per a fomentar l’ampliació i millora en l’oferta dels serveis de transport col·lectiu terrestre de passatgers (Capítol IV).
- Ajudes directes per al foment de l'ús dels serveis públics de préstec de bicicletes (Capítol VI).
Pel que fa a les primeres ajudes (les previstes al Capítol I del Títol II), es troben regulades en els articles 4 a 17 del reial decret llei. Aquest primer sistema d’ajudes directes s’estableix pel període de l’1 de juliol al 31 de desembre de 2025 i consistirà en concedir suport financer a les Comunitats Autònomes i entitats locals que prestin el servei de transport terrestre col·lectiu urbà o urbà, així com als ens locals supramunicipals que agrupin diversos municipis, creats per normes de rang legal i que prestin el servei de transport públic col·lectiu (art. 4.1).
Els beneficiaris del sistema d’ajudes seran les (1) Comunitats Autònomes i (2) entitats locals, que prestin serveis de transport públic col·lectiu urbà o interurbà, així com els ens locals supramunicipals que agrupin diversos municipis, creats per normes de rang legal i que prestin servei de transport públic col·lectiu, amb independència de la modalitat de gestió d'aquest, incloent-hi ajuntaments, diputacions provincials, diputacions forals, consells i capítols insulars, així com mancomunitats, i comarques (art. 5.1). Per poder ser beneficiari de les ajudes serà condició necessària que les entitats locals tinguin implantat un sistema de tarifes per a títols multiviatge i abonaments i, a més, les CCAA i les entitats locals hauran de finançar, amb càrrec als seus propis pressupostos, en el cas d'altres títols multiviatge diferents a l'infantil i juvenil, el descompte d'almenys el 20 % en el preu dels abonaments i títols multiviatge, exclòs el bitllet d'anada i tornada (apartats 2 i 3 de l’art. 5).
Per últim, en relació a aquest primer grup d’ajudes, cal recordar que l’objecte de les ajudes és la reducció de preus dels títols multiviatge i abonaments dirigits a la població infantil i juvenil (art. 6) concretant-se en la gratuïtat a població infantil fins els 14 anys [art. 7.2.a)], el descompte del 50% de l’import de la tarifa de títols jove [art. 7.2.b)] i el descompte del 20% de l’import de la tarifa en abonaments i títols multiviatge [art. 7.2.c)].
Pel que fa al segon grup d’ajudes regulades al Capítol IV, «l’objecte d’aquestes ajudes és l’ampliació i millora de l’oferta dels actuals serveis de transport públic col·lectiu terrestre l’any 2025. (...)» dividint-se les ajudes en dos blocs de sol·licitud (art. 22):
a) Creació de nous serveis de transport públic;
b) Increment de l’oferta existent del transport públic.
S’estableix com a beneficiaris d’aquestes ajudes les comunitats autònomes i entitats locals que prestin serveis de transport públic col·lectiu urbà o interurbà, així com els ens locals supramunicipals que agrupin diversos municipis, creats per normes de rang legal i que prestin servei de transport públic col·lectiu, amb independència de la seva modalitat de gestió, incloent-hi ajuntaments, diputacions provincials, diputacions forals, consells i capítols insulars, així com mancomunitats i comarques (art. 23.1). Malgrat això, cal assenyalar que el mateix reial decret llei condiciona i/o supedita la possibilitat de ser beneficiari a complir amb l’obligació d’implantar una zona de baixes emissions (d’ara endavant ZBE) i que es trobi en funcionament durant el 2025 d’acord amb el previst a l’article 14.3 de la Llei 7/2021, de 20 de maig, de Canvi Climàtic i Transició Energètica.
Per últim, pel que fa a les ajudes directes per al foment de l’ús dels serveis públics de préstec de bicicletes previstes al Capítol VI del reial decret llei, cal distingir entre aquelles ajudes destinades a concedir suport financer a les entitats locals que ja presten aquest servei públic de préstec de bicicletes pel període que va de l’1 de gener al 31 de desembre de 2025 previstes a la Secció 1ª del Capítol VI i les ajudes per a la concessió del de suport financer a les entitats locals, així com als ens locals supramunicipals que agrupin diversos municipis, que pretenguin implantar o ampliar la infraestructura dels serveis públics de préstec de bicicletes previstes a la Secció 2ª del Capítol VI del RDL 1/2025 i que tenen com a finalitat contribuir a la descarbonització del model de transports.
Pel que fa al primer subtipus d’ajudes (és a dir, les que preveu la Secció 1ª de l’esmentat Capítol), cal destacar que «les ajudes van dirigides a la reducció de preus de les tarifes que permetin viatges il·limitats durant un determinat temps, en forma d’abonaments o tarifes planes» (article 36) i pel que fa a la quantia de les ajudes l’article 37.1 estableix que «les ajudes es correspondran amb un 30% de finançament en el preu habitual dels abonaments recurrents» prenent com a referència el règim tarifari que el beneficiari tingues establert a 1 de desembre de 2024 i totes les ajudes s'aplicaran sobre el preu dels títols que tinguin data de viatge entre l'1 de gener al 31 de desembre de 2025 (art. 37.3).
També, és important tenir en compte que l’article 42 estableix que «aquestes mesures de suport són compatibles i acumulables amb qualsevol altra subvenció o ajuda que pugui estar-se concedint amb la finalitat de reduir el preu final d'abonament dels títols recurrents expedits pels prestadors del servei (...)» i, pel que fa a la publicitat, l’article 43 del reial decret llei preveu que «les entitats locals que siguin beneficiàries d’aquestes ajudes hauran de fer arribar a l’usuari dels serveis públics de préstec de bicicletes informació de que els descomptes implantats tenen finançament del Ministeri de Transports i Mobilitat Sostenible (...)».
Pel que fa al segon subtipus d’ajudes (és a dir, les que preveu la Secció 2ª del Capítol), els beneficiaris del sistema d’ajudes seran les entitats locals, així com els ens locals supramunicipals que agrupin diversos municipis i vulguin «implantar o ampliar la infraestructura dels serveis públics de préstec de bicicletes, amb independència de la modalitat de gestió del mateix» incloent els ajuntaments, les diputacions provincials, així com les mancomunitats i comarques (article 48.1) encara que també en supedita al compliment en la posada en marxa de les ZBE (v. article 48.2).
Pel que fa als criteris objectius per a la concessió d’aquestes ajudes, l’article 50.1 estableix que l’Ordre ministerial tindrà en compte, al menys, els següents criteris:
«a) Població amb una estació del servei públic de préstec de bicicletes a menys de 200 metres.
b) Estimació o dada real de la rotació diària de les bicicletes.
c) Es prioritzaran aquells beneficiaris que presentin sol·licituds per a la implantació de nous serveis públics de préstec de bicicletes».
A més, en aquest cas, les actuacions que se subvencionen són les despeses d'inversió en infraestructura dels serveis públics de préstec de bicicletes (article 51.1) i la quantia de les ajudes atorgades, als qui resultin beneficiaris, correspondran amb un mínim del 40 % del total d'ajuda sol·licitada (article 53).
Per últim, com hem dit, el Capítol VII regula «altres mesures complementàries en matèria de transports» on es regula, entre d’altres qüestions, els criteris objectius per a la determinació dels lliuraments a compte de la quantia dels ajuts previstos al Capítol I del Títol del RDL (article 60) i la metodologia i determinació de la quantia dels lliuraments a compte de les ajudes a percebre per cada beneficiari (art. 62).
ENLLAÇOS
- Reial decret llei 1/2025, de 28 de gener, pel qual s'aproven mesures urgents en matèria econòmica, de transport, de Seguretat Social, i per a fer front a situacions de vulnerabilitat. ENLLAÇ.