El dia 29 de juny de 2023 es va publicar al BOE el Reial Decret Llei 5/2023, de 28 de juny, pel qual s'adopten i prorroguen determinades mesures de resposta a les conseqüències econòmiques i socials de la Guerra d'Ucraïna, de suport a la reconstrucció de l'illa de La Palma i a altres situacions de vulnerabilitat; de transposició de Directives de la Unió Europea en matèria de modificacions estructurals de societats mercantils i conciliació de la vida familiar i la vida professional dels progenitors i els cuidadors; i d'execució i compliment del Dret de la Unió Europea (BOE núm. 154, de 29 de juny de 2023). El dia 28 de juliol de 2023 s’ha publicat al BOE la Resolució de 26 de juliol de 2023 per la qual s’ordena la publicació de l’Acord de convalidació del Reial Decret Llei 5/2023, de 28 de juny (BOE núm. 179 de 28 de juliol de 2023).
0. INTRODUCCIÓ
El Reial Decret Llei s'estructura en una part expositiva i una part dispositiva que consta de cinc llibres, conformats per 226 articles, cinc disposicions addicionals, deu disposicions transitòries, una disposició derogatòria i nou disposicions finals.
Pel que fa a les Corporacions Locals, el R.D. Llei 5/2023 conté les següents mesures que afecten directament l’Administració Local i que hem agrupat en 5 blocs diferenciats:
1.- La transposició a l’ordenament jurídic espanyol de la Directiva (UE) del Parlament Europeu i del Consell, de 20 de juny de 2019, relativa a la conciliació de la vida familiar i la vida professional dels progenitors i els cuidadors i per la qual es deroga la Directiva 2010/18/UE del Consell efectuada pel R.D. Llei 5/2023 produeix una sèrie de modificacions tant de l’Estatut Bàsic de l’Empleat Públic (EBEP) com de l’Estatut dels Treballadors, modificacions que principalment tenen impacte, encara que menor, en el règim de permisos del personal de les Administracions locals.
2.- Adaptació del règim jurídic dels serveis d'arrendament de vehicles de turisme amb conductor (VTC) a la sentència de 8 de juny de 2023 del Tribunal de Justícia de la Unió Europea i declaració del taxi com un servei d’interès públic.
3.- El Capítol III del Títol II del Llibre Quart recull les ajudes directes al transport de viatgers corresponent al segon semestre de 2023, per a la concessió de suport financer a les comunitats autònomes i entitats locals que prestin servei de transport col·lectiu urbà o interurbà, així com als ens locals supramunicipals que agrupin diversos municipis, creats per normes de rang legal i que prestin servei de transport públic col·lectiu.
4.- Regulació de comunitats energètiques mitjançant la introducció de dos articles a la Llei 24/2013, de 26 de desembre, del Sector Elèctric, amb la finalitat de transposar a l’ordenament jurídic espanyol la Directiva (UE) 2018/2001 del Parlament Europeu i del Consell, d'11 de desembre de 2018.
5.- També, el Capítol III del Títol V del Llibre Cinquè conté una important mesura en matèria d’ocupació pública autoritzant una taxa addicional a les Administracions Públiques perquè convoquin processos selectius d’acord amb la disposició addicional vuitena de la Llei 20/2021, de 28 de desembre, de mesures per a reduir la temporalitat en l'ocupació pública. També en el mateix Capítol es preveu un règim específic per al reintegrament de les subvencions concedides en el marc del Pla de Recuperació Transformació i Resiliència mitjançant el procediment de concessió directa a favor d'entitats del sector públic estatal, autonòmic o local o associacions d'entitats locals d'àmbit estatal o autonòmic.
A continuació, desenvoluparem cadascun dels apartats que tenen afectació directa per als ens locals.
1.- MODIFICACIONS DEL TREBEP I DE L’ESTATUT DELS TREBALLADORS EN MATÈRIA DE PERMISOS, EXCEDÈNCIES I ALTRES QÜESTIONS
En primer lloc, l’article 128 del R.D. Llei 5/2023, de 28 de juny, modifica els articles 48 (<<Permís dels funcionaris Públics>>) i 49 (<<Permisos per motius de conciliació de la vida personal, familiar i laboral (...)>>) del R.D.Leg. 5/2015, de 30 d’octubre, pel qual s’aprova el Text Refós de la Llei de l’Estatut Bàsic de l’Empleat Públic (TREBEP) per tal de transposar la Directiva (UE) 2019/1158, del Parlament Europeu i del Consell, de 20 de juny de 2019, relativa a la conciliació de la vida familiar i la vida professional dels progenitors i els curadors a l’ordenament jurídic espanyol.
Pel que fa a la modificació de l’article 48 TREBEP, es modifiquen només els apartats i) i a). Pel que fa a l’apartat a) aquest queda redactat de la següent manera:
<<a) Por accidente o enfermedad graves, hospitalización o intervención quirúrgica sin hospitalización que precise de reposo domiciliario del cónyuge, pareja de hecho o parientes hasta el primer grado por consanguinidad o afinidad, así como de cualquier otra persona distinta de las anteriores que conviva con el funcionario o funcionaria en el mismo domicilio y que requiera el cuidado efectivo de aquella, cinco días.
Cuando se trate de accidente o enfermedad graves, hospitalización o intervención quirúrgica sin hospitalización que precise de reposo domiciliario, de un familiar dentro del segundo grado de consanguinidad o afinidad, el permiso será de cuatro días.
Cuando se trate de fallecimiento del cónyuge, pareja de hecho o familiar dentro del primer grado de consanguinidad o afinidad, tres días hábiles cuando el suceso se produzca en la misma localidad, y cinco días hábiles, cuando sea en distinta localidad. En el caso de fallecimiento de familiar dentro del segundo grado de consanguinidad o afinidad, el permiso será de dos días hábiles cuando se produzca en la misma localidad y de cuatro días hábiles cuando sea en distinta localidad>>.
Per la seva banda, l’apartat i) de l’article 48 es modifica per incloure en el permís per matrimoni de quinze dies el <<registre o constitució formalitzada per document públic de parella de fet>>. Per tant, els funcionaris també tindran dret a un permís de 15 dies si formalitzen en document públic una parella de fet.
També cal tenir en compte que la Disposició Transitòria Tercera del R.D. Llei 5/2023 preveu que el permís de l’art. 48.a) TREBEP que s’estigui gaudint a l'entrada en vigor d’aquest RD llei se seguirà regint per la normativa aplicable al començament del seu gaudi.
Pel que fa a la modificació de l’article 49 TREBEP, l’art. 128 R.D. Llei 5/2023, de 28 de juny, afegeix una nova lletra g) a l’article 49 per tal d’incloure un permís parental per cura de fill, filla o menor acollit per temps superior a un any, fins al moment que el menor faci 8 anys, de fins a 8 setmanes, continues o discontinues:
«g) Permiso parental para el cuidado de hijo, hija o menor acogido por tiempo superior a un año, hasta el momento en que el menor cumpla ocho años: tendrá una duración no superior a ocho semanas, continuas o discontinuas, podrá disfrutarse a tiempo completo, o en régimen de jornada a tiempo parcial, cuando las necesidades del servicio lo permitan y conforme a los términos que reglamentariamente se establezcan.
Este permiso, constituye un derecho individual de las personas progenitoras, adoptantes o acogedoras, hombres o mujeres, sin que pueda transferirse su ejercicio.
Cuando las necesidades del servicio lo permitan, corresponderá a la persona progenitora, adoptante o acogedora especificar la fecha de inicio y fin del disfrute o, en su caso, de los períodos de disfrute, debiendo comunicarlo a la Administración con una antelación de quince días y realizándose por semanas completas.
Cuando concurran en ambas personas progenitoras, adoptantes, o acogedoras, por el mismo sujeto y hecho causante, las circunstancias necesarias para tener derecho a este permiso en los que el disfrute del permiso parental en el período solicitado altere seriamente el correcto funcionamiento de la unidad de la administración en la que ambas presten servicios, ésta podrá aplazar la concesión del permiso por un período razonable, justificándolo por escrito y después de haber ofrecido una alternativa de disfrute más flexible.
A efectos de lo dispuesto en este apartado, el término de madre biológica incluye también a las personas trans gestantes».
A banda de modificar el TREBEP en els termes que hem exposat anteriorment, el R.D. Llei 5/2023 també modifica el Text Refós de la Llei de l’Estatut dels Treballadors, aprovat pel Reial Decret Legislatiu 2/2015, de 23 d’octubre (en endavant, ET) mitjançant el seu article 127.
En primer lloc, es modifica l’apartat c) de l’article 4.2 del ET per incloure entre els motius de discriminació el <<tracte desfavorable dispensat a dones o homes per l’exercici dels drets de conciliació o corresponsabilitat de la vida familiar i laboral>>.
En segon lloc, es modifica el paràgraf introductori, les lletres a) i b) i s’afegeix una nova lletra b) bis a l’apartat 3 de l’article 37 de l’ET. Pel que fa a la modificació del paràgraf introductori es canvi el terme “treballador” pel de “persona treballadora”; la lletra a) es modifica per incorporar al permís de 15 dies per matrimoni les parelles de fet i la lletra b) també es modifica per tal que el permís per accident o malaltia greus, hospitalització o intervenció quirúrgica del cònjuge, parella de fet o parents fins el segon grau per consanguinitat o afinitat passi a ser de 5 dies (fins ara era de 2 dies excepte si implicava desplaçament que era de 4 dies). La nova lletra b) bis de l’apartat 3 de l’article 37 ET estableix el següent:
<<b bis) Dos días por el fallecimiento del cónyuge, pareja de hecho o parientes hasta el segundo grado de consanguinidad o afinidad. Cuando con tal motivo la persona trabajadora necesite hacer un desplazamiento al efecto, el plazo se ampliará en dos días>>.
També es modifica l’apartat 4 de l’article 37 ET per incloure l’obligació de l’empresa en cas de que dues persones treballadores de la mateixa empresa exerceixin el dret a una hora d’absència del treball per cura del lactant fins que compleixi nou mesos i la possibilitat que l’empresa limiti l’exercici simultani ara la nova redacció de l’apartat estableix que l’<<empresa haurà d’oferir un pla alternatiu que asseguri el gaudi de totes dues persones treballadores i que possibiliti l’exercici dels drets de conciliació>>.
L’article 127 del R.D. Llei 5/2023, de 28 de juny, modifica l’apartat 6 de l’article 37 per preveure que la reducció de jornada pel progenitor, guardador amb fins d’adopció o acollidor per cura d’un menor al seu càrrec afectat per un càncer també s’estendrà un cop aquest menor compleixi els 18 anys i fins que el causant faci els 23 anys, podent estendre la possibilitat de sol·licitar la reducció de jornada si el causant també pateix una discapacitat igual o superior al 65% fins els 26 anys.
Per últim, pel que fa a les modificacions de l’article 37, s’incorpora un nou apartat 9 que estableix el següent:
«9. La persona trabajadora tendrá derecho a ausentarse del trabajo por causa de fuerza mayor cuando sea necesario por motivos familiares urgentes relacionados con familiares o personas convivientes, en caso de enfermedad o accidente que hagan indispensable su presencia inmediata.
Las personas trabajadoras tendrán derecho a que sean retribuidas las horas de ausencia por las causas previstas en el presente apartado equivalentes a cuatro días al año, conforme a lo establecido en convenio colectivo o, en su defecto, en acuerdo entre la empresa y la representación legal de las personas trabajadoras aportando las personas trabajadoras, en su caso, acreditación del motivo de ausencia».
En tercer lloc, també es modifica l’apartat 1 de l’article 45 de l’ET per incloure entre els motius i/o causes que poden donar lloc a la suspensió del contracte de treball la següent causa: «o) Disfrute del permiso parental».
En quart lloc, l’article 127 del R.D. Llei 5/2023, de 28 de juny també modifica alguns aspectes de l’apartat 3 de l’article 46 del ET pel que fa a l’excedència de durada no superior a tres anys per atendre la cura de cada fill.
També és important destacar que s’incorpora un nou precepte a l’Estatut dels Treballadors (l’article 48 bis) amb la següent redacció:
<<1. Las personas trabajadoras tendrán derecho a un permiso parental, para el cuidado de hijo, hija o menor acogido por tiempo superior a un año, hasta el momento en que el menor cumpla ocho años.
Este permiso, que tendrá una duración no superior a ocho semanas, continuas o discontinuas, podrá disfrutarse a tiempo completo, o en régimen de jornada a tiempo parcial conforme a lo establecido reglamentariamente.
2. Este permiso constituye un derecho individual de las personas trabajadoras, hombres o mujeres, sin que pueda transferirse su ejercicio.
Corresponderá a la persona trabajadora especificar la fecha de inicio y fin del disfrute o, en su caso, de los períodos de disfrute, debiendo comunicarlo a la empresa con una antelación de diez días o la concretada por los convenios colectivos, salvo fuerza mayor, teniendo en cuenta la situación de aquella y las necesidades organizativas de la empresa.
En caso de que dos o más personas trabajadoras generasen este derecho por el mismo sujeto causante o en otros supuestos definidos por los convenios colectivos en los que el disfrute del permiso parental en el período solicitado altere seriamente el correcto funcionamiento de la empresa, ésta podrá aplazar la concesión del permiso por un período razonable, justificándolo por escrito y después de haber ofrecido una alternativa de disfrute igual de flexible>>.
Per últim, en relació a aquest bloc, és important destacar que el R.D. Llei fa algunes modificacions menors en relació als supòsits d’acomiadament per causa objectiva -apartat 4 de l’article 53 ET- i de l’acomiadament disciplinari -apartat 5 de l’article 55 ET-.
2.- ADAPTACIÓ I MODIFICACIÓ DEL RÈGIM JURÍDIC DELS SERVEIS D’ARRENDAMENT DE VEHICLES DE TURISME AMB CONDUCTOR (VTC) A LA RECENT JURISPRUDÈNCIA EUROPEA RECAIGUDA EN LA MATÈRIA (STJUE DE 8 DE JUNY DE 2023, ASSUMPTE C-50/21, <<PRESTIGE AND LIMOUSINE>>.
L’article 149 del R.D. Llei 5/2023, de 28 de juny, modifica la Llei 16/1987, de 30 de juliol, d’Ordenació dels Transports Terrestres (LOTT) en els termes que veurem a continuació.
En primer lloc, modifica l’apartat 4 de l’article 99 de la LOTT per incloure que <<les empreses dedicades a l’activitat d’arrendament amb conductor hauran de disposar en tot moment d’un vehicle matriculat a l’Estat espanyol adscrit a l’autorització en propietat, arrendament financer o arrendament a llarg termini>>. A més, afegeix que <<en cas que l’Administració constati l’incompliment del requisit en relació a la no vinculació d’un vehicle a l’autorització, haurà de notificar-lo a l’interessat comunicant-li un termini de 2 mesos per esmenar-lo transcorregut el qual perdrà definitivament la seva validesa (...)>>.
En segon lloc, s’introdueixen els nous apartats 5, 6 i 7 a l’article 99 de la LOTT amb la finalitat de poder condicionar l’atorgament de les autoritzacions de VTC al <<compliment de criteris mediambientals sobre millora de qualitat de l’aire i reducció de les emissions de CO₂, així com de gestió del transport, del trànsit i de l'espai públic de la comunitat autònoma en què pretengui domiciliar-se l'autorització>>.
Per la seva banda, l’article 150 del R.D. Llei 5/2023, de 28 de juny, estableix el següent en relació a les entitats locals:
<<Sin perjuicio de la normativa vigente sobre la realización de transporte público en vehículos de turismo, las entidades locales podrán establecer, en el ejercicio de las competencias que tienen atribuidas, como parte de la planificación y ejecución de sus políticas de movilidad, medidas aplicables a la prestación de cualquier tipo de transporte público de viajeros en vehículos de turismo, acordes con las necesidades y características de cada localidad.
Estas medidas podrán incluir, en su caso, de conformidad con la legislación autonómica, la solicitud de una autorización por parte de las entidades locales, que deberá estar justificada por razones de interés público, tales como la protección del medioambiente urbano o la garantía de la seguridad vial, y resultar proporcionadas garantizando, en todo caso, la sostenibilidad, calidad y seguridad de los servicios de interés público involucrados>>.
Per últim, l’article 151 del Reial Decret Llei 5/2023 declara el transport de viatgers en taxi com un <<servei d’interès públic>>. Fruit d’aquesta declaració, els instruments de planificació i execució de polítiques públiques que es duguin a terme per les Administracions competents hauran de garantir la prestació d'un servei de qualitat per a tots els usuaris, no discriminatori i amb una cobertura de prestació suficient en tot el territori.
3.- AJUTS DIRECTES AL TRANSPORT DE VIATGERS CORRESPONENT AL SEGON SEMESTRE DE 2023
El Capítol III del Títol II del Llibre Quart del R.D. Llei 5/2023, de 28 de juny (articles 160 a 166) preveu un ajut directe, corresponent al segon semestre de 2023, per a la concessió del recolzament financer a les CCAA i les entitats locals que presten serveis de transport col·lectiu urbà o interurbà, així com als ens locals supramunicipals que agrupin diversos municipis, creats amb norma amb rang de llei i que presten serveis de transport públic col·lectiu (article 160.1).
Seran entitats beneficiàries d’aquests ajuts directes, les <<comunitats autònomes i les entitats locals que prestin servei de transport col·lectiu urbà o interurbà, així com els ens locals supramunicipals que agrupin diversos municipis, creats per normes de rang legal i que prestin servei de transport públic col·lectiu, que hagin implantat des de l'1 de juliol de 2023, amb vigència fins al 31 de desembre de 2023, una reducció del preu dels abonaments i títols multiviatge, exclòs el bitllet d'anada i tornada, dels serveis de transport terrestre de la seva competència, en un percentatge mínim d'un 50 % sobre el preu habitual>> (article 161.1). A més, les CCAA i les entitats locals hauran de <<finançar, amb càrrec als seus propis pressupostos, el descompte d’almenys el 20% en el preu dels abonaments i títols multiviatge, exclòs el bitllet d’anada i tornada>>.
Pel que fa a la quantia, l’article 162 del R.D. Llei 5/2023 estableix que s’aprova la creació de dos suplements de crèdit que ascendiran a un total de 380 milions d’euros. Per últim, l’article 165 destaca que les CCAA i entitats locals competents hauran de finançar, amb càrrec als seus propis pressupostos, la quantia que resulti necessària, una vegada aplicada l'ajuda estatal, per a cobrir, el cost dels descomptes en els percentatges i pels períodes establerts en l'article 163.
4.- REGULACIÓ DE LES COMUNITATS CIUTADANES D’ENERGIA I LES COMUNITATS D’ENERGIES RENOVABLES
D’acord amb el Preàmbul del R.D. Llei 5/2023 les <<comunitats d’energies renovables permeten una major implicació dels ciutadans i les autoritats locals en la transició energètica, fonamental per al compliment dels ambiciosos objectius en matèria d’energies renovables. Mitjançant la participació d'aquests subjectes en els projectes d'energies renovables es mobilitza capital privat addicional, revertint així mateix els beneficis directament en ells, la qual cosa incrementa la necessària acceptació local d'aquestes fonts d'energia>>.
En aquest sentit, l’article 183 del R.D. Llei 5/2023 modifica diversos aspectes de la Llei 24/2013, de 26 de desembre, del 26 de desembre, del Sector Elèctric per introduir o regular les comunitats ciutadanes d’energia i les comunitats d’energies renovables. En primer lloc, s’introdueix una nova lletra k) a l’article 6.1 de la Llei 24/2013 amb el tenor literal següent:
<<k) Las comunidades ciudadanas de energía, que son entidades jurídicas basadas en la participación voluntaria y abierta, cuyo control efectivo lo ejercen socios o miembros que sean personas físicas, autoridades locales, incluidos los municipios, o pequeñas empresas, y cuyo objetivo principal consiste en ofrecer beneficios medioambientales, económicos o sociales a sus miembros, socios o a la localidad en la que desarrolla su actividad, más que generar una rentabilidad financera>>.
En segon lloc, s’incorpora un nou article (article 12 bis) a la Llei 24/2013, de 26 de desembre, amb la finalitat de regular les comunitats d’energies renovables. També s’incorpora a la mateixa Llei un altre precepte (article 12 ter) per introduir les comunitats ciutadanes d'energia.
5.- AUTORITZACIÓ D’UNA NOVA TAXA ADDICIONAL A LES ADMINISTRACIONS PÚBLIQUES PERQUÈ CONVOQUIN PROCESSOS SELECTIUS D’ACORD AMB LA DISP. ADDICIONAL 8ª DE LA LLEI 20/2021, DE 28 DE DESEMBRE I PREVISIÓ D’UN RÈGIM ESPECÍFIC DE REINTEGRAMENT DE SUBVENCIONS CONCEDIDES EN EL MARC DEL PRTR.
En primer lloc, d’acord amb el Preàmbul del R.D. Llei 5/2023, de 28 de juny, s’autoritza una nova taxa addicional perquè les Administracions Públiques puguin convocar processos selectius d’acord amb la Disposició Addicional 8ª de la Llei 20/2021, de 28 de desembre atès que <<és necessari oferir un procés que, garantint els principis d’igualtat, mèrit, capacitat i lliure concurrència, permeti a qui complint els requisits per poder participar en un procés d’estabilització amb les regles de la Llei 20/2021, de 28 de desembre, no hagin tingut la possibilitat de fer-ho. (...) S’inclou un mandat dirigit a totes les administracions perquè convoquin els processos d'estabilització en els termes previstos en l'esmentada disposició addicional octava de la Llei 20/2021, de 28 de desembre>>. Per tant, amb aquesta previsió del R.D. Llei 5/2023 es busca establir un mandat en una norma amb rang llei, dirigit al fet que totes les Administracions convoquin els processos d'estabilització en els termes previstos en la disposició addicional vuitena de la Llei 20/2021, de 28 de desembre. Per tant, aquesta disposició s'emmarca en el tercer procés d'estabilització autoritzat per la Llei 20/2021, de 28 de desembre, i es regeix per les mateixes condicions. En concret, l’article 217 del R.D. Llei 5/2023, de 28 de juny estableix el següent:
<<Artículo 217. Garantía del derecho de acceso a los procesos derivados de la disposición adicional octava de la Ley 20/2021, de 28 de diciembre, de medidas para reducir la temporalidad en el empleo público.
Se autoriza una tasa adicional a las Administraciones Públicas para que convoquen procesos selectivos conforme a la disposición adicional octava de la Ley 20/2021, de 28 de diciembre, de medidas para reducir la temporalidad en el empleo público, con la finalidad de garantizar en todo el territorio el derecho de acceso a los procesos de estabilización en condiciones de igualdad.
El número de plazas de la tasa adicional será el equivalente a aquellas de naturaleza estructural, ocupadas de forma temporal a 30 de diciembre de 2021, por personal con una relación de esa naturaleza anterior al 1 de enero de 2016, que no hubiera superado el proceso de estabilización convocado con un sistema selectivo distinto al previsto en la disposición adicional octava de la Ley 20/2021, de 28 de diciembre.
Las ofertas de empleo público deberán estar aprobadas antes del 31 de diciembre de 2023, y las convocatorias resueltas antes del 31 de diciembre de 2024, ajustándose a los principios de igualdad, mérito, capacidad y libre concurrència>>.
Per una altra banda, el Reial Decret Llei estableix un règim específic per al reintegrament de les subvencions concedides en el marc del Pla de Recuperació Transformació i Resiliència mitjançant el procediment de concessió directa a favor d'entitats del sector públic estatal, autonòmic o local o associacions d'entitats locals d'àmbit estatal o autonòmic. En concret, l’article 216 del R.D. Llei 5/2023, de 28 de juny, preveu el següent:
<<La subvenciones concedidas en el marco del Plan de Recuperación Transformación y Resiliencia mediante el procedimiento de concesión directa a favor de entidades del sector público estatal, autonómico o local o asociaciones de entidades locales de ámbito estatal o autonómico, quedarán excluidas de la aplicación de los intereses de demora previstos en la Ley 38/2003, de 17 de noviembre, General de Subvenciones, a las cuantías a reintegrar como consecuencia de que el coste de la operación haya sido inferior al importe subvencionado, siempre y cuando se hayan alcanzado los objetivos asignados para la ejecución de dicho Plan y no concurran otras causas de reintegro.
Esta disposición resultará de aplicación a todas las subvenciones concedidas en el marco del Plan de Recuperación Transformación y Resiliencia cuyo reintegro no se haya producido a la entrada en vigor, con independencia de su fecha de concesión>>.
Per últim, l’article 214 del R.D. Llei 5/2023, de 28 de juny modifica l’article 13.3.bis de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, General de Subvencions (LGS) amb la finalitat de minimitzar la incertesa generada per l’aplicació d’aquest precepte a la verificació del requisit exigit per a optar a subvencions d'import superior a 30.000 euros, quan els sol·licitants siguin únicament subjectes inclosos en l'àmbit d'aplicació de la Llei 3/2004, de 29 de desembre, per la qual s'estableixen mesures de lluita contra la morositat en les operacions comercials.
6. ENTRADA EN VIGOR
Finalment, pel que fa a l’entrada en vigor, la Disposició Final 9ª estableix que el Reial Decret Llei entrarà en vigor l'endemà de la seva publicació en el «Butlletí Oficial de l'Estat» (BOE), excepte les previsions del llibre primer i del títol VII del llibre cinquè, que entraran en vigor al mes de la seva publicació en el «Butlletí Oficial de l'Estat», i les regulacions del títol III del llibre tercer, que entraran en vigor quan s'aprovi el seu desenvolupament reglamentari.
ENLLAÇOS
Text complet R.D. Llei 5/2023, de 28 de juny: ENLLAÇ
Acord de convalidació del R.D. Llei 5/2023, de 28 de juny: ENLLAÇ