DESCARREGAR LA NOTA JURÍDICA (format pdf)
El dia 21 de febrer de 2025 es va publicar al DOGC la Resolució ISP/498/2025, de 18 de febrer, per la qual s'obre la convocatòria per formar part de la borsa de treball de personal interí de les policies locals de Catalunya i se n'aproven les bases reguladores (DOGC núm. 9356 - 21.2.2025).
1. Introducció: el marc competencial i legal per la constitució de la nova borsa de personal interí de les policies locals de Catalunya
Amb caràcter introductori, a nivell competencial, l’article 164.1.a) de l’Estatut d’Autonomia de Catalunya (en endavant, EAC 2006) estableix que correspon a la Generalitat de Catalunya, en matèria de seguretat pública, d’acord amb el que disposa la legislació estatal, entre d’altres, la planificació i la regulació del sistema de seguretat pública de Catalunya i l’ordenació de les policies locals. Com a concreció d’això, l’article 25 de la Llei 4/2003, de 7 d'abril, d'ordenació del sistema de seguretat pública de Catalunya, estableix que el Govern, per mitjà del departament titular de les competències en matèria de seguretat pública (actualment, el Departament d’Interior i Seguretat Pública), té la responsabilitat de fer efectiva la coordinació de les policies locals
Per la seva banda, l’article 39.c) de la Llei orgànica 2/1986, de 13 de març, de les forces i cossos de seguretat (en endavant, LOFCS 1986) atribueix a les CCAA la competència de fixar els criteris de selecció, formació i mobilitat de les policies locals i determinar els diferents nivells educatius exigibles per a cadascuna de les categories, sense que el nivell pugui ser inferior, en cap cas, a graduat escolar.
Pel que fa al marc legal que permet la constitució de la borsa de personal interí, hem d’estar al que disposa el Decret 233/2002, de 25 de setembre, pel qual s'aprova el Reglament d'accés, promoció i mobilitat de les policies locals el qual preveu i regula el nomenament de personal interí. Més concretament, l’article 40 del Reglament estableix que «l’òrgan competent en matèria de coordinació de policies locals, amb l’informe previ de la Comissió de Coordinació de les Policies Locals, pot disposar de llistes per oferir als ajuntaments, en situacions urgents degudament motivades, personal per prestar serveis, en règim d’interinitat, a les policies locals, sens perjudici del que disposa l’article 298 de la Llei 8/1987, de 15 d’abril, municipal i de règim local de Catalunya». En aquest sentit, el passat 22 de gener de 2025 la Comissió de Policia de Catalunya va emetre un informe favorable sobre la constitució d'una borsa de personal interí per a les policies locals.
L’apartat 1 de la Resolució obre la convocatòria per formar part de la borsa de treball de personal interí i l’apartat 2 aprova les bases reguladores que es troben recollides a l’Annex.
2. Les bases reguladores de la nova borsa de treball del personal interí de les policies locals de Catalunya
En primer lloc, l’apartat 1 de l’Annex estableix quins són els requisits per poder formar part de la borsa d’interins:
«Són requisits per participar en la borsa d'interins:
a) Tenir el títol de batxillerat, de tècnic o un altre d'equivalent o superior.
b) Haver resultat apte a la fase d'oposició d'algun procés selectiu dut a terme per cobrir places de la categoria d'agent de la policia local de qualsevol ajuntament de Catalunya o de la categoria de mosso/a de l'escala bàsica del cos de Mossos Esquadra i no haver obtingut plaça. La data de publicació al DOGC del procés selectiu en què s'ha resultat apte ha de ser com a màxim tres anys anterior a la data de presentació de la sol·licitud de participació a la borsa.
c) Haver aprovat les proves de l'oposició d'algun procés selectiu dut a terme per cobrir places de la categoria d'agent de la policia local de qualsevol ajuntament de Catalunya o de la categoria de mosso/a de l'escala bàsica del cos de Mossos Esquadra però no haver estat convocat a la realització de la prova mèdica. En aquest cas, si la persona candidata és cridada per cobrir una vacant, l'ajuntament que la sol·licita li ha de realitzar la prova mèdica abans que s'incorpori com a personal interí.
Tots els requisits per participar en el procés selectiu s'han de mantenir en el moment d'inscriure's a la borsa i durant el temps que s'hi romangui».
Per tant, per poder participar en aquesta borsa serà necessari disposar del títol de batxillerat o de tècnic o un altre equivalent o superior i, a més, haver resultat apte a la fase d’oposició d’algun procés selectiu per cobrir places de la categoria de policia local de qualsevol ajuntament de Catalunya o de la categoria de mosso/a de l’escala bàsica del Cos i o bé no haver obtingut plaça o bé no haver estat convocat per a la realització de la prova mèdica. És important tenir en compte que aquests requisits per participar s’hauran de mantenir en el moment d’inscriure’s a la borsa i durant el temps que s’hi romangui.
En segon lloc, els apartats 5 i 6 de l’Annex de la Resolució preveuen les causes que donen lloc tant a la suspensió temporal de participació a la borsa de treball com les causes d’exclusió/baixa de la borsa, respectivament.
Són causes de suspensió de participació a la borsa de treball i, per tant, de crida, les següents (apartat 5):
«a) Estar en situació de baixa mèdica.
b) Estar prestant serveis de policia en un altre ajuntament.
c) Estar suspès de funcions com a mesura cautelar adoptada en el si d'un expedient disciplinari».
Per una altra banda, d’acord amb l’apartat 6, són motius de baixa de la borsa d'interins:
«a) La comunicació a la Direcció General de Coordinació de les Policies Locals de la voluntat de donar-se de baixa mitjançant un correu electrònic a l'adreça borsainterinsPL.interior@gencat.cat.
b) No complir o no acreditar algun dels requisits de participació.
c) L'existència d'una resolució administrativa de suspensió de funcions o de separació de servei dictada com a conseqüència d'una sanció disciplinària ferma o d'una sentència penal ferma que condemni la persona per la comissió d'un delicte dolós.
d) Haver transcorregut tres anys des de la sol·licitud de participació».
En tercer lloc, les persones interessades a formar part d'aquesta borsa de treball s'hi han d'inscriure a través de la plataforma tramits.gencat.cat fent constar a la sol·licitud les dades personals (nom, cognoms i DNI), el correu electrònic, el telèfon mòbil, les comarques a les quals manifesta la seva disponibilitat per prestar-hi serveis i haurà d'indicar la convocatòria de la qual ha superat la fase d'oposició i la referència de publicació al DOGC (apartat 2). Una vegada complerts els tràmits anteriors, l'òrgan competent en matèria de coordinació de les policies locals emetrà una resolució d'admissió o inadmissió a la borsa amb una validesa de tres anys des de la data de la sol·licitud.
Pel que fa al funcionament de la borsa de personal interí i el procediment de crida a la persones inscrites, s’ha d’estar al procediment indicat a l’apartat 4 de l’Annex de la Resolució.
Enllaços
- Resolució ISP/498/2025, de 18 de febrer, per la qual s'obre la convocatòria per formar part de la borsa de treball de personal interí de les policies locals de Catalunya i se n'aproven les bases reguladores. ENLLAÇ.
- Llei 16/1991, de 10 de juliol, de les policies locals. ENLLAÇ.
- Decret 233/2002, de 25 de setembre, pel qual s'aprova el Reglament d'accés, promoció i mobilitat de les policies locals. ENLLAÇ.
- Llei orgànica 2/1986, de 13 de març, de forces i cossos de seguretat. ENLLAÇ.