El passat dia 9 d’abril de 2022, es va publicar al BOE la Llei 7/2022, de 8 d’abril, de residus i sòls contaminats per una economia circular (BOE núm. 85 de 9 d’abril de 2022).
Aquesta nova Llei introdueix una sèrie de novetats en matèria d’hisendes locals pel que fa als costos derivats de la gestió dels residus de competència local amb l’obligació d’establir una taxa per contribuir a sufragar aquesta despesa en el termini de tres anys.
L’apartat 3 de l’article 11 estableix en relació als costos de la gestió de residus que en el cas dels costos de gestió dels residus de competència local, d’acord amb el disposat en el text refós de la Llei Reguladora de les Hisendes Locals, aprovat pel Reial Decret Legislatiu 2/2004, de 5 de març, les entitats locals establiran, en el termini de tres anys a comptar des de la entrada en vigor d’aquesta llei, una taxa o, en el seu cas, una prestació patrimonial de caràcter públic no tributària, específica, diferenciada i no deficitària, que permeti implantar sistemes de pagament per generació i que reflecteixi el cost real, directe o indirecte, de les operacions de recollida, transport i tractament dels residus, inclosos la vigilància d’aquestes operacions i el manteniment i vigilància posterior al tancament dels abocadors, les campanyes de conscienciació i comunicació, així com els ingressos derivats de l’aplicació de la responsabilitat ampliada del productor, de la venda de materials i d’energia.
Per la seva banda, l’apartat 4 del mateix article 11 diu que les taxes o prestacions patrimonials de caràcter públic no tributari podran tenir en compte, entre altres, les particularitats següents:
- La inclusió de sistemes per incentivar la recollida separada en habitatges de lloguer vocacional i similar.
- La diferenciació o reducció en el supòsit de pràctiques de compostatge domèstic o comunitari o de separació i recollida de separada de matèria orgànica compostable.
- La diferenciació o reducció en el supòsit de participació en recollides separades per a la posterior preparació per a la reutilització i reciclatge, per exemple en punts nets o en els punts d’entrega alternatius acordats per l’entitat local.
- La diferenciació o reducció per les persones i les unitats familiars en situació de risc d’exclusió social>>.
Per últim, en relació a l’establiment d’aquesta taxa o prestació patrimonial de caràcter públic no tributària, l’article 11.5 estableix un deure de comunicació al establir que <<les entitats locals hauran de comunicar aquestes taxes, així com els càlculs utilitzats per a la seva confecció, a les autoritats competents de les comunitats autònomes>>. En el cas de Catalunya, podríem suposar que l’autoritat competent és l’Agència de Residus de Catalunya.
En resum, la Llei 7/2022 inclou una obligació per les entitats locals d’establiment d’una taxa o prestació de caràcter públic no tributària en el termini de tres anys des de la seva entrada en vigor pel finançament de la gestió dels residus (incloent dins d’aquesta gestió des de les operacions de recollida de residus fins a la realització de campanyes de conscienciació i comunicació) oferint, a més, una sèrie de característiques que poden reunir aquestes taxes i establint un deure de comunicació d’aquestes taxes a l’autoritat competent catalana.
Tanmateix, la Disposició Final Primera de la Llei 7/2022 modifica l’article 24 del Text Refós de la Llei Reguladora de les Hisendes Locals, al que afegeix un nou apartat 6 amb la següent redacció:
- 6. Les entitats locals podran establir mitjançant ordenança una bonificació de fins un 95% de la quota integra de les taxes o, en el seu cas, de les prestacions patrimonials de caràcter públic no tributari, que s’exigeixin per a la prestació del servei de recollida de residus sòlids urbans per aquelles empreses de distribució alimentària i de restauració que tinguin establerts, amb caràcter prioritari, en col·laboració amb entitats d’economia social sense ànim de lucre, sistemes de gestió que redueixin de forma significativa i verificable els residus alimentaris, sempre que el funcionament d’aquests sistemes estigui verificat per l’entitat local. Les ordenances especificaran els aspectes substantius i formals de la bonificació regulada en aquest apartat>>.
La Llei entrarà en vigor el dia següent al de la seva publicació en el Butlletí Oficial de l’Estat (BOE). Malgrat això, l’entrada en vigor del Títol VII (és el Títol on s’afegeixen i es creen nous impostos estatals) es produirà l’1 de gener de 2023.
- Text Complet de la Llei 7/2022, de 8 d’abril. ENLLAÇ.