En data 17 de febrer s’ha publicat la Llei 1/2023, de 15 de febrer, que modifica la Llei 18/2007, del dret a l'habitatge, i el llibre cinquè del Codi civil de Catalunya. La norma pretén donar resposta a la problemàtica que es produeix quan els propietaris que tenen la condició de grans tenidors permeten l'ocupació sense títol habilitant d'una finca de llur propietat i no exerceixen les accions pertinents per a desocupar-la, si aquest ús de l'immoble provoca una alteració de la convivència o de l'ordre públic o posa en perill la seguretat o la integritat de l'immoble.
Pel que fa als ajuntaments, la Llei els dota de mecanismes que els permetin, juntament amb les comunitats de propietaris, actuar per a restablir la convivència sempre que es compleixin les condicions previstes en la Llei. A més, se’ls faculta per a adquirir temporalment l'ús de l'habitatge amb l'objectiu de destinar-lo a polítiques públiques d'habitatge social.
La principal novetat es regula en el nou art. 44 bis de la Llei 18/2007, de 28 de desembre, del dret a l'habitatge. En aquest sentit:
En els supòsits d'ocupació d'un immoble sense títol habilitant, el propietari, que ha de ser un gran tenidor, ha d'exercir les accions necessàries per a desallotjar l’immoble si aquesta situació ha provocat una alteració de la convivència o de l'ordre públic o posa en perill la seguretat o la seva integritat.
Si no les exerceix, l'ajuntament del municipi on se situï l'immoble pot instar el propietari, d'ofici o a instància de la junta de propietaris de la finca o dels veïns de l'espai residencial contigu, a complir la seva obligació.
L'ajuntament ha de requerir al propietari i a l'ocupant que, en el termini de 5 dies hàbils, acreditin documentalment l'existència del títol habilitant de l'ocupació, si s'escau, i en el mateix requeriment ha d'exigir al propietari o propietària que, en el termini d'un mes, acrediti documentalment el compliment de l'obligació d'exercir l'acció de desnonament corresponent.
Si en el termini d'un mes a comptar de la recepció del requeriment, o si la notificació ha estat infructuosa, el propietari no ha acreditat documentalment que l'ocupant de l'immoble té el títol habilitant per a ocupar-lo, no ha acreditat documentalment haver fet efectiu el desallotjament o no ha acreditat documentalment haver exercit les accions judicials corresponents per al desnonament, l'ajuntament resta legitimat per a iniciar el procediment de desnonament i fer efectiu el desallotjament de l'immoble ocupat.
L'ajuntament que actuï en substitució del propietari o propietària té dret al reembossament íntegre dels costos derivats del procediment, sens perjudici de la imposició de les sancions que escaiguin.
L'exercici de l'acció de desnonament per part de l'ajuntament correspon a l'alcalde.
Les altres novetats que adapten la mateixa Llei 18/2007 del dret a l'habitatge a aquest nou procediment són les següents:
S’inclou com a supòsit en el qual s’incompleix la funció social del dret de propietat que el propietari de l’immoble ocupat, si té la condició de gran tenidor, no iniciï les accions de desallotjament requerides per l'administració competent, l'habitatge es trobi ocupat sense títol habilitant i aquesta situació hagi provocat una alteració de la convivència o de l'ordre públic o posi en perill la seguretat o la integritat de l'immoble (art. 5.2.g).
S’afegeix com a utilització anòmala d’un habitatge l'ocupació sense títol habilitant en supòsits que alterin la convivència o l'ordre públic o que posin en perill la seguretat o la integritat de l'immoble (art. 41.1.c).
S’afegeix com a infracció greu en matèria de qualitat del parc immobiliari incomplir el requeriment de l'administració competent en el supòsit a què fa referència l'art. 44 bis en el termini establert (art. 124.1.k).
A l’art. 118.7, que especificava que les multes es condonen fins al 80% de l'import corresponent en el cas que els infractors hagin reparat la infracció objecte de la resolució sancionadora, s’hi afegeix l’incís relatiu a l’incompliment del requeriment de l'administració competent en el supòsit de l’art. 44 bis en el termini establert (art. 124.1.k), en el qual els ajuntaments dels municipis on se situïn els immobles poden adquirir temporalment l'ús de l'habitatge per un termini de 7 anys. L'Administració l'ha de destinar a polítiques públiques de lloguer social i amb les rendes que percebi pot rescabalar-se del deute que origini l'exercici de les accions judicials corresponents i de les despeses derivades d'adequar l'habitatge a la normativa d'habitabilitat. També pot destinar-les al cobrament de les sancions imposades. El fet que el propietari o propietària no compleixi el requeriment que estableix l'art. 44 bis, el qual l'insta a exercir les accions necessàries per al desallotjament, comporta l'incompliment de la funció social de l'habitatge i és causa de l'adquisició temporal de l'ús de l'habitatge per un termini de 7 anys per part de l'ajuntament del municipi on se situï l'immoble.
Per altra banda, la norma modifica l’art. 553-40 del llibre cinquè del Codi civil català, relatiu a les prohibicions i restriccions d'ús dels elements privatius i comuns dels immobles, que ja establia que si els propietaris o ocupants realitzen activitats contràries a la convivència normal en la comunitat o que malmetin o facin perillar l’immoble, la presidència de la comunitat ha de requerir fefaentment a qui les faci que deixi de fer-les, i en cas contrari la junta de propietaris pot exercir l’acció per a fer-la cessar perquè l’autoritat judicial adopti les mesures cautelars que consideri convenients.
En aquest sentit, la nova norma afegeix l’incís relatiu a l’ocupació sense títol habilitant, i determina que l'acció es pot exercir contra els ocupants encara que no se'n conegui la identitat. Si les activitats o els actes contraris a la convivència o que malmetin o facin perillar l'immoble els fan els ocupants de l'element privatiu il·legítimament i sense la voluntat dels propietaris, la junta de propietaris pot denunciar els fets a l'ajuntament del seu municipi a fi que iniciï, amb l'expedient acreditatiu previ que s'han produït efectivament les activitats o els actes prohibits, el procediment que estableix l'art. 44 bis de la Llei 18/2007, del 28 de desembre, del dret a l'habitatge.